שאל את הרב

חול המועד

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 12/08/02 17:45 ד באלול התשסב

שאלה

א. האם מותר לעבוד בחול המועד?

ב. האם יש נוהג מיוחד לחול המועד?

ג. כיצד נוהגים לברך בברכות ההפטרה של שבת חוה"מ?

תשובה

א. "המבזה את המועדות... אין לו חלק לעולם הבא" (אבות ג,יא) - הכוונה, לפי ר"ע מברטנורה, לעושה מלאכה בימי חול המועד, או הנוהג בהם מנהג חול באכילה ושתיה. לדעת רוב הפוסקים איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא.

בין המלאכות האסורות בחוה"מ נמנית הכתיבה, אלא אם כן זוהי כתיבה לצורך המועד. כתיבה במכונה המדפיסה בכתב אשורי חמורה אף יותר מכתיבה ביד. לכן, יש להימנע מכתיבת צ'קים, שהרי פקיד הבנק משתמש במדפסת "אשורית", ואף מוסיף לכתוב בעצמו. הדבר מותר רק לצורך המועד. לכתחילה טוב להצטייד קודם החג בכסף מזומן.

כשם שבשבת אסור לאמר לגוי לעשות מלאכה במקום היהודי, כך אסור הדבר בחוה"מ. רק אם עושה הגוי את המלאכה על דעת עצמו עבור ישראל - מותר לישראל להנות מזה.


ב. לכל אחת מהארוחות בחוה"מ יפה להכין מאכל מיוחד, ולבטא בכך שזוהי סעודת מועד.


ג. בברכות ההפטרה של שבת חוה"מ - לדעת משנה-ברורה מזכירים באמצע הברכות את החג והשבת ("ועל יום השבת הזה ועל יום חג הסוכות הזה") ובסיום אומרים: "מקדש השבת וישראל והזמנים". יש מהספרדים בחו"ל שנהגו כמנהג זה, אבל בארץ-ישראל נוהגים לא להזכיר את את הזמנים, אלא חותמים רק ב"מקדש השבת".

יש שאינם אומרים "שובה" ו"ויהי נועם" בתפילת ערבית של מוצ"ש שבאמצע השבוע שלאחריו חל יום טוב , מנהג האר"י הוא לומר קטעים אלה בכל מקרה.

כתבות נוספות