שאל את הרב

איך להתמודד עם שיפוטיות של הסביבה ביחס להתחזקות שלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/05/20 19:35 יא באייר התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

חזרתי בתשובה והחברה החיצונית שופטת משפילה ומבזה, והכי גרוע מכלילה את כל בעיות העולם החרדי על כתפיי. החלטתי להתחיל ללכת עם כיפה קבוע ולשים ציצית כרגע באופן מוצנע עד שאשתחרר..

אני מודע לכך שהחלק בחזרה בתשובה לגביי החיצוני, שהשארתי אותו לסוף אחרי תהליך ארוך של התחזקות, זה חלק מהעניין...מה היא הדרך הבריאה ודרך התורה להתמודד עם העולם החיצון שמבזה משפיל ושופט....?

יישר כוח. תודה.

תשובה

שלום עידן.

קודם כל איזה כיף לשמוע על יהודי שעושה תשובה ומתחזק. הלוואי עליי. מחזק את ידך ומאחל לך המון הצלחה בהמשך עליה הקודש.

אסכם את השאלה בקצרה, איך מתמודדים עם חברה שמורידה אותי?

אם כן באמת התורה הקדושה הכוללת כל, מדריכה אותנו גם בנושא חברה ושכנות. החברה היא כלי רב עוצמה שיכול להניף אדם כלפי מעלה, אבל כמו כן יכול גם להורידו כלפי מטה. לכן כותבת המשנה במסכת אבות "אוי לרשע ואוי לשכנו, טוב לצדיק וטוב לשכנו". מה זכה אדם ששכנו צדיק? הצדיק משרה על סביבתו אור, לכן גם סביבתו מושפעת מעצם נוכחותו. החברה שלנו משפיעה עלינו. משפיעה ביצירת תחרות, משפיעה לכיוון ההתקדמות ומשפיעה על הרצון שלנו. לכן בחירת החברה שלנו חשובה מאוד ומעידה הרבה על מה שאנחנו.

כמובן שאין הכוונה שכעת צריך לעזוב את החברה בה אתה נמצא היום. עזיבת החברה שאדם היה חלק ממנה לא קלה ובדרך כלל אינה עוזרת לו להתקדם למעלה בקודש. אבל גם לא יעזור לתת לחברה לזלזל או לפגוע בך בעקבות החלטות שלך. הרמב״ם מלמד אותנו בהקמתו למסכת אבות המכונה "שמונה פרקים" שהדרך הטובה היא דרך האמצע. אם נצליח למצוא את האיזון בדרכי חיינו נצליח להיות מחושבים ומדויקים יותר כלפי מעלה. לכן שווה לנסות קודם לחשוב מדוע החברה מתנהגת כך? מדוע הם מבזים אותי? האם זה משום שהם לא אוהבים אותי או אולי משום משהו אחר?

אני חושב שתמצא שהמראה והדרך החדשה שבחרת מאיימת עליהם מאוד. שלא באשמתך, יכול להיות שמצטייר להם סיפורים לא נעימים מהחברה הלובשת כיפה. לכן במקרה כזה דווקא בירור יחד איתם מה מפריע להם בכך שחזרת בתשובה ומתן הסבר מנומק בדרך שלך יכול לעזור להם לשמוח בשמחתך ולתמוך בך כמו שעשו בעבר. ברר איתם איך תוכל גם לעשות את מה שאתה מאמין בו וגם לא לאיים עליהם.

מלבד תיקון מקומך בחברה הישנה, אני ממליץ לך מאוד למצוא בנוסף חברה תומכת אחרת. כזו שכבר גדלה בתוך עולמה של תורה, ומושכת אותך כל הזמן למעלה לעלות בקודש. כזו חברה שתדע להדריך אותך ולתת מענה לקשיים שעוברים עליך. תהליך התשובה הוא לא תהליך קל כאשר הוא מאוד משמעותי. לעבור אותו בלי חברה תומכת יקשה מאוד על התקדמותך.

אחזור קצת ואתן גם עוד כמה טיפים שאולי יוכלו לעזור לך בהמשך דרכך:

מדריך תומך- תהליך התשובה הוא תהליך לא קל, רב/חבר/מדריך/וכו... תומך יכול לתת גב, יד או עצה כשצריך ובכך לעזור לך בדרכך.

שלמות בתשובה- אם תצליח לבנות מתוך לימוד והתבוננות פנימה השלמה בתהליך שאתה עובר, גם אם החברה שלך תמשיך להציק, היא לא תזיז לך מאומה. "גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירע רע כי אתה עמדי" (תהילים כג', ד').

יצירת חברה בונה ותיקון החברה הישנה- כאמור החברה משפיעה עלינו מאוד לכן מאוד חשוב שהחברה סביבי תקבל את השינוי שאני עובר. הסבר של למה החלטת כך ולמה לא כל עוונותיהם של אנשים אחרים נמצאים על כתפיך יכולים לגרום לחברה שלך לקבל אותך יותר ולתמוך בך. אומנם, אתה לא מחוייב לחברה הנוכחית שלך ולכן במקרי קיצון בלבד אפשר לנתק קשר. עדיף שלא להשתמש בשיטה הזו. היא פוגעת ושוברת המון מכוחות הנפש שעזרו לך להתקדם עד עכשיו.

בהצלחה רבה בהמשך הדרך.

מעריך מאוד.

איתן

כתבות נוספות