שאל את הרב

חברות בגיל הנעורים

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 04/07/16 18:49 כח בסיון התשעו

שאלה

שלום הרב אני רוצה לשאול שאלה בשמי ובשם חבר שלי חן.

אני כעת בת 16, וחן בן 16 וחצי.

חן ואני בקשר של חברות כבר חצי שנה ואנחנו בקשר מאוד טוב אני מרגישה שהוא מבין אותי וממש טוב לנו ביחד. אנחנו מרגישים שבסה"כ אנחנו ממש מתחזקים אחד מהשני גם בקטע הדתי.

יש לי כמה חברות שמעירות לי שזה לא טוב ולא רצון ה' קשר עם חבר גם אם זה בגבולות ההלכה אני חושבת שבכלל חברה מוערבת במציאות שלנו היום זה משהו יותר נכון כי ככה העולם בנוי מעורבב בין נשים וגברים רק שצריך לשים גבולות ברורים.

רציתי לשאול את הרב מה דעת התורה בעניין?

תשובה

שלום וברכה,

אקדים בברכת יישר כח על פתיחותך ורצונך לברר מהו רצון השם. בכל סוגיה שעומדת לפתחנו אנו מצווים לנסות לברר מה השם רוצה מאתנו, ואשרייך שאת עושה כן, אף שרצונך הטבעי להמשיך לשמור על קשר עם חן חברך.

לגופה של שאלה, צריך לדעת שביהדות, קשר של קרבה בין איש ואישה אמור להתקיים רק במסגרת נישואים או לצורך נישואים. קשרים של קרבה מחוץ למסגרת נישואים או שלא למטרת נישואים הם פסולים מכמה סיבות.

מכיוון שאתם עדיין בגיל של בירור עצמי, ובניין אישיותי, נראה לי שהקשר ביניכם לא טוב עבורכם. ואפילו שיחד אתם מתחזקים ויש בכך יתרון מסוים, חכמים הגדולים הדריכו אותנו שקשרים כאלו מובילים למספר בעיות ואף איסורים ממש, ועל כך יש להימנע מהם.
אנסה לפרט מספר סיבות מדוע קשר בגיל כזה לא רצוי, ומדוע חושבני שכדאי לעצור אותו בהקדם על אף הקושי הכרוך בכך. כמוכן, שאם הייתם בשלב שאתם רוצים להתחתן, אין ספק שההמלצה הייתה שונה:

א. הבחירה מי בן זוגך – על אף שאת חשה שאת בוגרת כבר, עדיין אינך במקום שאת יכול לזהות בבירור מי האדם המתאים לך ביותר שיהיה בן זוגך. דעי לך, שקשר קרוב בינך לבין חן יוביל למחויבות רגשית אחד כלפי השני. ואפילו אם בעוד כמה שנים, תרגישי שאינכם ממש מתאימים, והיית מעדיפה בחור בסגנון קצת שונה, המחויבות הרגשית להינשא תהיה חזקה יותר. ואפילו אם מקומך הרוחני או הנפשי יהיה במקום אחר, תרגישי מחויבות כלפיו, משום שתהיה לך בו כבר תלות נפשית שקשה מאוד להינתק ממנה. כמובן הדברים אמורים גם כלפי חן.

ב. איסור לגבר להסתכל ביופייה של אישה - כיוון אתם אוהבים אחד את השני, מן הסתם חן נהנה להביט ביופייך. חשוב שתדעו שיש בכך איסור. אסור לאיש להסתכל על אישה כדי ליהנות מיופייה, אם אין זה לצורך מטרת נישואים באופן מובהק. כפי שכתב הרמב"ם (הלכות איסורי ביאה פרק כא הלכות כ-כא) וכן פסק השולחן ערוך (אבן העזר הלכות אישות סימן כא סעיף א): "צריך אדם להתרחק מהנשים מאד מאד... ואסור לשחוק עמה, להקל ראשו כנגדה או להביט ביופיה. ואפילו להריח בבשמים שעליה אסור". וכפי שהגדרנו שכיוון שאינכם מעוניינים כעת להתחתן אין מקום להתיר זאת.

ג. הרהורי עבירה - מכיוון שאתם אוהבים אחד את השני, מן הסתם אתם גם חושבים הרבה אחד על השני. בעולם הדמיון ניתן להגיע גם למחשבות על מעשים שאסור לעשותם מחוץ לנישואים. יש לדעת שבהרהורים שמהרהר בחור יש בכך איסור. כפי שכתוב בגמרא (תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף כ עמוד ב): "ונשמרת מכל דבר רע - שלא יהרהר אדם {בדברים אסורים}".

ד. שמירת נגיעה - קשר חזק בין בחור לבחורה מוביל לרצון חזק לקרבה גופנית (נגיעה, חיבוק וכדומה). עליכם לדעת שנגיעה שיש בה חיבה בין בחור לבחורה יש בכך איסור דאורייתא. ואפילו שכעת אתם חזקים, וחושבים שלא תיפלו באיסור נגיעה, הניסיון של גדולים מאתנו הוכיח, שדבר זה כמעט בלתי אפשרי להחזיק קשר תקופה כל כך ארוכה, מבלי לגעת אחד בשני. מדוע עליכם להעמיד את עצמכם בניסיונות כל כך מסוכנים.

ה. וויתורים על חלומות - פעמים שזוגות דתיים החברים בגיל צעיר, מרגישים שהאהבה ביניהם בשלה מבחינת הרצון הפנימי שלהם להינשא, והם אכן מתחתנים בגיל מוקדם. אך יש בכך וויתור על דברים אחרים שהם היום רוצים לעשות, ונאלצו לוותר כיוון שהיה להם לחץ להתחתן, בגלל הקשר שהם סחבו. באופן כזה הם מוותרים פעמים רבות על חולמות משמעותיים, לדוגמה: לימוד תורה באופן משמעותי, שירות צבאי משמעותי, שירות לאומי משמעותי, שנת מדרשה, לימוד מקצוע מועדף וכדומה.

לסיכומם של דברים, למרות האהבה הגדולה שקיימת בניכם. והקושי הגדול שלכם להיפרד, חושבני שהדבר הנכון עבורכם כעת, הוא להיפרד.

בשנים הללו כל אחד מכם יבנה את אישיותו באופן משמעותי. ואולי בעוד כמה שנים, כשכל אחד מכם ירגיש שהוא בנוי באופן יציב וחזק ומעוניין להתחתן, תפגשו ותצליחו לבנות קשר חזק ויציב.

בברכת הצלחה רבה,
הלל מרצבך

כתבות נוספות