שאל את הרב

חברה שלי נחלשת באמונה - איך אפשר לעזור לה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/09/19 02:17 יב באלול התשעט

שאלה

שלום.

יש לי חברה שנמצאת כרגע במצב מאוד מורכב באמונה ואני ממש רוצה לעזור לה ולענות לה תשובות בצורה שהיא תבין, שזה יחזק אותה ואותי ושחלילה אני לא אערער לה ולי עוד יותר את האמונה.

אני ממש אשמח לטיפים איך עושים את זה ואיך פותחים לה את העיניים והלב לשמוע תשובות.

תודה רבה.

תשובה

שלום שירה.

כל הכבוד לך שאת דואגת לחברה שלך ורוצה לפתוח לה אופקים טובים.

אמונה הוא נושא מאוד רחב, ולכן לכל אחת יש חיבור מזווית קצת שונה. קשה "לגרום" למישהו להאמין, כי קשה להכיר מישהו בצורה כל כך עמוקה באופן שמאפשר לנו להתאים לו את הלימוד האמוני שהוא מחפש.

מה שאת כן יכולה לעשות זה:

1. להיות עבורה חברה טובה, להקשיב להתלבטויות שלה, בלי לשפוט או לבקר אותה. יש לה דרך שהיא עושה, וטוב שהיא לא תעשה אותה לבד אלא איתך. עצם זה שיש ביניכן אמון וקירבה - זה כבר חלק מהאמונה. כי האמונה היא לא רק בקב"ה, אלא באפשרות לקיומו של טוב, באפשרות שיתקיים אמון. וכשיש אמון בין חברות, גם זה מרכיב חשוב באמונה הכללית.

2. בלימוד בכלל וגם בלימוד אמונה יש שתי דרכים שונות: יש כאלה שנכנסים "עם הראש בקיר" בנושא שקשה להם, ויש כאלה שמתחילים דווקא עם מה שקל וכיף להם ללמוד. אני ממליץ לנסות איתה את השיטה השנייה. סביר שמתוך כל ספרי האמונה הרבים, ובכלל בכל תחומי הלימוד הרוחניים, יש משהו שהיא כן אוהבת. למשל - סיפורי רבי נחמן, או הגדה של פסח. אפשר לקחת את הדבר הזה, ולהעמיק בו. למשל, יש הרבה פירושים עמוקים על סיפורי רבי נחמן (למשל ספר מצוין של הרב עדין שטיינזלץ), ויש המון הגדות של פסח עם פירושים מעניינים. ברגע שמתחילים להעמיק בלימוד וחשיבה על משהו שאוהבים, הלב נפתח ואפשר לאט לאט להתמודד גם עם דברים שקשים לנו יותר.

3. אותו הדבר עם שיעורים: למצוא שיעור של מרצה או רבנית שהיא אוהבת, במציאות ממש או ביוטיוב, ולהקשיב לו יחד, ללמוד אותו יחד, לדבר עליו יחד.

4. דוגמא אישית: לחברה יש את ההתמודדות שלה, ולך יש את ההתמודדות שלך. את יכולה לשתף אותה גם בהצלחות שלך, וגם בצדדים שבהם את מתקשה, או לפחות בעצם הקושי. לאף אחד אין "100 באמונה"... אמונה הוא לא מצב אלא תהליך. כולנו עוברים עליות ומורדות, לפעמים משתדלים יותר ולפעמים קצת ספקנים לגבי דברים. וזה בסדר גמור. החוכמה היא בכל מקרה כל הזמן לעבוד: ללמוד, להתעניין, למצוא את התכנים שמעניינים לנו, ולעבוד עליהם. ובמקביל כמובן לעשות את שאר הדברים: ללכת לביה"ס, לשחק ולצחוק עם החברות, לעשות תכניות לחופשת סוכות, וכו'. עצם העשייה בעולם, היוזמה, הרוח האופטימית - גם הם יסוד חשוב של הבריאות הנפשית שמכינים את השטח להפנמת האמונה.

בהצלחה רבה!

כתבות נוספות