שאל את הרב

זרע לבטלה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 30/03/22 17:54 כז באדר ב'

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני נער מסורתי שאינו שומר שבת אך לא מדליק אש בשבת, הולך לבית הכנסת בשישי ומניח תפילין כרגיל ויש לי בעיה גדולה, הנני מכור להוצאת ז"ל בשנתיים/שלוש השנים האחרונות כך שעברתי על החטא הזה יותר מ500 פעמים ורק היום קראתי וצפיתי בסרטונים של רבנים שזה החטא החמור ביותר שהוא רצח ודינו להגיע למדור ה -6 או ה -7.

האם יש דרך לתקן את מה שעשיתי? אני מאוד חושש מזה

תשובה

תוספת (אם זה עדיין רלוונטי):

נתקלתי בקישור הבא. אני לא מכיר, אבל זה נראה לי משהו ששווה לנסות.

https://lp.mmb.org.il/sod-yetzer-yetzira/

שלום עליך.

אכן זהו חטא חמור, אבל אין כזה דבר חטא שאיננו ניתן לתיקון. אפילו רשע גמור (ואתה ממש לא רשע גמור, אלא מישהו שמתמודד עם יצר גדול) יכול להפוך להיות צדיק ברגע אחד, אם הוא מהרהר באמת בתשובה.

במסכת ברכות (דף יב עמוד ב) כתוב 'כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עונותיו'. כלומר, אפילו זה שעשה עבירה ובזמן העבירה התבייש בה מוחלין לו על כל עוונותיו. אז מה נאמר על מי שלאחר שנפל עשה תשובה? ברור שמחול לו והוא צדיק.

בהלכות תשובה לרמב"ם, בסוף פרק ג', לאחר שהרמב"ם מונה את כל אלו שאין להם חלק לעולם הבא, כלומר כאלו שעברו על עבירות חמורות ביותר, הוא כותב כך - "במה דברים אמורים שכל אחד מאלו אין לו חלק לעוה"ב? כשמת בלא תשובה. אבל אם שב מרשעו ומת והוא בעל תשובה, הרי זה מבני העולם הבא, שאין לך דבר שעומד בפני התשובה. אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה' ורפאתיו".

ושם בסוף פרק ד', לאחר שהוא מונה את כל הדברים המעכבים את התשובה, הוא מוסיף - "כל אלו הדברים וכיוצא בהן, אף על פי שמעכבין את התשובה, אין מונעין אותה. אלא אם עשה אדם תשובה מהן הרי זה בעל תשובה ויש לו חלק לעולם הבא". כלומר, אין דבר בעולם שיכול למנוע מתשובה. על כל חטא.

ובפרק ז' הוא כותב - "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם. ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו. כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם". אתה מבין איזו מעלה גדולה ועצומה יש לך?

לכן כל מי שיאמר לך אחרת ממה שכתבתי או מקור שנראה ממנו אחרת, זו עצת היצר הרע שרוצה לייאש אותך. אבל זה שקר. אתה יכול לקום ולצעוד הלאה, ולהיות צדיק עליון, ולהגיע למעלה כזאת של תשובה מאהבה שבה העוונות הופכים לזכויות.

למעשה צריך לעשות הכל כדי לא להגיע לנפילות הללו.

אבל ההצלחה הכי גדולה של היצר הרע, זה כשהוא מצליח לייאש את עצמך מלהאמין באפשרות שלך לשוב בתשובה שלימה ולהיות צדיק. אל תיתן לו את זה. זה שאתה רוצה לפתוח דף חדש זה הדבר הכי יקר בעולם. תזכור את זה תמיד. לא משנה כמה נפילות תהיינה לך.

התשובה והתיקון מורכבים מהחרטה על מה שקרה, וידוי לפני ה' על מה שקרה, וקבלה לעתיד שלא ליפול. וכמובן מאמץ מעשי למנוע נפילות.

בפועל צריך להשקיע ב'סור מרע ועשה טוב'. כלומר, גם לדאוג למנוע עד כמה שניתן מפגש עם דברים שמעוררים את היצר (הגנה רצינית על האינטרנט במחשב ובפלאפון, ובכל מקום שיש בו התמודדויות), וגם לדאוג להתמלא ולהתחזק בקדושה ובתורה בדרך שתמלא אותך בשמחה בעבודת ה' ובאמונה בעצמך, כך שהיצר פחות יוכל לשלוט בך.

צריך למצוא את החלקים בתורה שמלהיבים ומרוממים אותך (ממליץ שתנסה להשיג ספרים כמו "אשיב ממצולות" של הרב יהושע שפירא. והחוברת "יוצר אור -על היצר והאור שבחיינו" של הרב ליאור לביא).

אפשר וכדאי להיכנס לאתר ´חברים מקשיבים´ - http://www.makshivim.org.il/. יש הרבה חומר בעניין. וכן לאתר 'עבודה בעיניים' - http://mitbagrim.org.il/

בנוסף, ממליץ מאוד' לקרוא את התשובה הבאה, יש בה דברים יקרים:

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%96%D7%A8%D7%A2-%D7%9C%D7%91%D7%98%D7%9C%D7%94-385/

בהצלחה רבה ולעולם אל תשכח שאתה בן יקר ואהוב של בורא עולם

כתבות נוספות