שאל את הרב

זקן ופיאות

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 18/03/07 23:10 כח באדר התשסז

שאלה

למה צריך לגדל פיאות מה העניין ומה החשיבות בתודה מראש

יאיר

תשובה

זקן ופיאות הם הסימנים הקדושים של גבר יהודי. הלא כך קראו להם בארצות המזרח: "סימנים".

את הגילוח המציאו במקור כמרים של עבודה זרה שהיו בקיאים במהות הפנימית והרוחנית של חלקי הגוף וידעו שבאופן כזה אדם יחוש את האגו שלו טוב יותר. זה הרי ברור שמראה מגולח מדגיש את תווי הפנים החדים והגבריים, וכמו כן גם בלורית הראש מדגישה את העזות והאגו.

גם על פי הסוד יש חשיבות עצומה לשערות הזקן והפיאות, בהיותם משמשים כלי ו"צינור" רוחני לקבלת חסד. ומי אינו רוצים בחסד?

לצערנו הרב, ההרגל שהתפשט גם בין שומרי מצוות לגלח את הזקן והפיאות הוא כה גורף, עד שדברינו עשויים להישמע תמוהים. אבל מי שרוצה בתמימות לדעת את רצון השם ולא להיגרר אחר אותו הרגל רע - בוודאי יזכה שלא להתבייש בתואר הקדוש של יהודי - זקן ופיאות.

וכך מבאר רבי נתן עניין זה ב"ליקוטי הלכות" (הלכות גילוח ג´ סעיף ב´): "ועל כן עיקר דת ישראל ועיקר היהדות תלוי בזקן ופאות ובהם ניכר היהודי, כי הוא מזרע בירך ה´ מזרע ישראל. ומי שרוח אחרת עימו ח"ו ורוצה לכפור ח"ו באלוקי ישראל, תחלת הכפירה הוא שמשליך ח"ו מעליו הזקן והפאות. כי באמת כל דת ישראל הקדוש הוא תלוי בזקן ופאות, כי כל דברי תורתנו הקדושה וכל המצוות כולם הם בחינת צמצומים להשגת אלקותו יתברך. כי כל אות ואות וכל תיבה ותיבה מתורתנו הקדושה שבכתב ובע"פ וכל מצוה ומצוה וכל מנהג כשר של ישרא לעם הקדוש והנבחר כולם הם שיעורין וצמצומין שעל ידם יזכו להשיג השגת אלקותו יתברך, כל חד כפום מה דמשער בלביה (כל אחד כפי מה שמשער בליבו) כפי אשר יזכה ע"י עבודתו ויגיעתו בתורה ומצוות ומעשים טובים, ויפרוש ממעשים רעים.

וכל אלו הצמצומים והשיעורין בחינת שיעורין דאתוון דאורייתא (שיעורי אותיות התורה) כולם הם בחינת שערות כנ"ל וכולם נמשכין משערות דדיקנא קדישא (הזקן הקדוש) והפאות. כי כל שערה ושערה מהפאות ומהדיקנא קדישא ויקירא כולם הם בחינת צינורות עליונים וצמצומים קדושים שמשם נמשך כל חכמת התורה הקדושה והמצוות שעל ידם משיגין אלקותו יתברך".

השם יזכנו להתגאות במראנו היהודי ולא להתבייש בו
ארז

כתבות נוספות