שאל את הרב

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

חדשות כיפה הרב שי פירון 27/01/02 18:50 יד בשבט התשסב

שאלה

על סמך איזה בסיס הלכתי אנחנו מורשים לשבת בארץ, הרי כתוב "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"- וזה דוחה את כל התורה כולה [ומה עוד שמצוות יישוב א"י היא ספק מדאורייתא]. לכאורה יותר בטוח לחיות בארה"ב, ולכן לכאורה אנחנו צריכים מכח ההלכה לרדת מהארץ. ונגזרת של השאלה: איך אנחנו יכולים ועל בסיס מה לקרוא ליהודי התפוצות לעולות לארץ?

תשובה

ב"ה,


יונתן

ברכת ה' עליך

עמדתך כבר באה לידי ביטוי בדברי ר' חיים כהן בתוס' במסכת כתובות דף קי ע"ב. שם סבר ר' חיים שבימיו מצוות ישוב ארץ ישראל לא חלה בשל העובדה שיש סכנת דרכים. ולכאורה מצב זה תואם את ימינו.
הפתחי תשובה כבר כתב שתוס' זה נכתב על ידי תלמיד טועה ואין ללמוד ממנו הלכה למעשה.

ועוד נראה לי שיש להבחין בין ציבור לבין יחיד.
כציבור, כעם ה', אנו בטוחים שיש השגחה כללית על עם ישראל, זו שבאמצעותה הוא יוכל להביא לידי ביטוי את אמונתו בנצח ישראל. בכך אנו מופיעים את שם ה' בעולם. מדינת ישראל היא לא עניין פרטי. מדינת ישראל היא ביטוי עילאי לתורת ישראל ולאמונתו. לכן, שאלות הנוגעות למימד הנצח, לא נבחנות על פי התועלת או הנזק של היחידים. אנו קוראים ליהודי התפוצות לעלות לארץ גם משום שאנו מאמינים שככל שיותר יהודים ישתוקקו לארץ ויבטאו את כיסופי העם לארץ, המצב בארץ יהיה טוב יותר מבחינה בטחונית. הבעיה הבטחונית קשורה באופן ישיר עם רמת ועוצמת הדבקות שלנו בארץ.


בברכה,

שי

כתבות נוספות