שאל את הרב

ויכוח בין שכנים

חדשות כיפה הרב דוד פנדל 27/10/05 11:32 כד בתשרי התשסו

שאלה

שלום

ראובן ושמעון שכנים. ראובן רוצה להרחיב את דירתו וכדי להגיש בקשה בעיריה הוא מבקש את חתימת שמעון על כך שהוא לא מתנגד. ראובן אומר שהוא בדק וזכויות הבניה שלו וגם אין כל בעיה אחרת שיכולה להיגרם לשמעון. שמעון אומר שהוא לא יודע לומר בוודאות מה הזכויות ומה משמעות הבניה לגבי הזכויות הקיימות בבנין. הוא רוצה להתייעץ עם מומחים (כגון עו"ד, מהנדס וכו') כדי שיוכל לברר את השלכות תוספת הבניה, ואולי אף לנסח הסכם בין הצדדים בעניין השלכות אלו. באופן טבעי הוא לא יכול להתייעץ במומחים של ראובן כי הם מוטים לטובת ראובן ועל כן הוא מבקש לשכור מומחים משלו. שכירת המומחים עולה כסף ועל כן הוא מבקש מראובן שיממן את המומחים.

ראובן אומר: אני ברי – בדקתי והכל בסדר, ואתה שמא – אתה לא יכול להצביע על בעיה. על כן אין לי התנגדות שתבדוק על ידי מומחים משלך אבל אני לא מוכן לממן זאת. אתה גם לא יכול להכניס אותי לעלויות נוספות שהן מיותרות מבחינתי. כמו כן דרך מומחים כאלה למצוא בעיות "מתחת האדמה" כדי להצדיק את שכרם ובכך סתם תתגבר המחלוקת.

שמעון אומר: אני לא איהנה מהבניה – רק אתה. אם המומחים אכן יגלו בעיות והם יהיו "מתחת לאדמה" תמיד אני יכול לוותר. אם הם יגלו בעיות אמיתיות ובעיקבות זאת למשל יתבצעו שינויים בבנייה אזי בסופו של דבר אני אשקיע מכספי כדי לממן בניה שלך. לגבי הענין שזו הוצאה מיותרת הוא אומר כי עלות תוספת הבניה נאמדת בעשרות אלפי דולרים ועלות הדירות עצמן מאות אלפי דולרים ולכן נראה שווה להשקיע מומחים באלפי ₪ בודדים כדי לבדוק השלכות של בניה כזאת.

ראובן ושמעון שניהם דתיים והיחסים ביניהם היו מצויינים – הם שכנים טובים איש לרעהו - אבל הויכוח הזה עלול כמובן לפגוע במערכת היחסים.

אני אחד מהשניים (ראובן ושמעון). אני לא מספר מי אני אף כי אולי ניתן לנחש זאת מדרך הצגת הדברים. לא קיבלתי הסכמת שכני לפנות לרב באינטרנט, וגם לא קיבלתי אישור לדרך הצגת הדברים והטענות. כדי שלא יהיה חשש של עשיית דין תורה בפני עד אחד אני מצהיר בזאת כי

א. הפסק לא יחייב את הצדדים. עם זאת, בהתחשב בכך שהצדדים ביחסים טובים הפסק עשוי לשמש להם אינדיקציה על מה נכון ומה צודק לפי ההלכה.

ב. אם אראה לשכני את הפסק זה יהיה תוך הבאת השאלה במלואה וגם התשובה במלואה. מובן כי אם השכן יחשוב שלא הצגתי נכון את הדברים הוא לא יצטרך להתחשב בפסק.

תשובה

שמעון אינו מחוייב לראובן כלום אלא מדין כופין על מידת סדום.(סימן שסט). אם ישנו חשש של הפסד אין זה מידת סדום ולכן הוא יכול להתנגד.אני מציע שראובן יכתוב שטר התחייבות לשמעון ובו מתחייב מהיום לשלם את כל השווי של הנזקים הישרים שיגרמו כתוצאה מהבניה לשמעון.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר"מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי"ד צדק שע"י הישיבה

כתבות נוספות