שאל את הרב

ניצול נשים במגילת אסתר: מדוע אנחנו לא מקימים קול זעקה!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/03/21 14:16 יח בניסן התשפא

שאלה

שלום,.

יש לי מחשבות ורגשות כל פעם שאני שומעת את סיפור מגילת אסתר הלב שלי רוצה לצעוק ולהתפוצץ!!

אני מרגישה ששכחנו פה מישהי- אסתר. לא היה לה "הפי אנד", והיא נשארה כלואה כל ימי חייה בבית של המלך הרשע שעשה בה כרצונו. ובכללי זה נראה לכם נורמלי שהמלך אונס במשך שנתיים בחורה אחרי בחורה?? למה אף אחד לא זועק את הזעקה הזאת?? למה יש הרבה קטעים במגילה שקוראים אותם במנגינה של איכה אבל זה לא??? למה החברה שלנו שותקת על זה???

בתור אישה ובתור נערה שחוותה פגיעה מינית אני חושבת שיש סיכוי גדול שאסתר ועוד נערות היו מעדיפות למות ולא לעבור את מה שהם עברו! אז.. למה כולם שותקים?? למה אני שומעת את אבא שלי ואח שלי, שהם תלמידי חכמים גדולים ואני מכבדת אותם מאד, דנים- למה בעצם צמים את תענית אסתר (הרי יש הרבה פעמם בהיסטוריה שצמו לפני מלחמות וצרות ואף פעם לא קבעו צום לדורות לזכר זה), וכל אחד מעלה רעיונות וסברות. אף אחד לא חושב שאולי אנחנו בעצם צמים על הסבל היומיומי של אסתר שעשתה מעשה גבורה ודרכה כל העם ניצל אבל היא נשארה בארמון נתונה לחסדיו של המלך הרשע שיכול לעשות בה כרצונו! איך זה הגיוני שה' נותן לדבר כזה לקרות?

אני יודעת שאני חיה בדור של גאולה, וכיום לנשים יש מעמד וזכויות ופעם זה לא היה ככה. אבל איך ה' נותן לזה לקרות?? הקב"ה לא דאג לכל הנשים שנאנסו וממשיכות להיאנס גם היום?? זה הדבר הנורא מכל!!! אני אישית הייתי מעדיפה למות, ושמישהו לא יפגע בי בצורה הזאת! איפה הקב"ה שדאג והציל את כל עם ישראל מגזרת מוות, אבל החיים של אסתר - שהם יותר גרועים ממוות - הוא לא הציל??

תשובה

שלום לך.

ראשית, תודה רבה על ששיתפת אותנו ברגשות שלך ובמחשבות שלך, הכאב שאת חשה מורגש מאוד במילים שכתבת, במיוחד כשציינת שחווית בעצמך פגיעה מינית, שהיא פגיעה שמעצימה עוד יותר את השאלה שלך. אני מעריך מאוד את השיתוף וכואב את כאבך, ולדעתי יש בדברייך חידוש עצום, שעצם התענית היא על 'תענית אסתר' דהיינו על כך שאסתר התענתה ע"י הגוי האכזרי הזה ששמו אחשוורוש. מאוד התחברתי לזה.

אולם, חז"ל לימדו אותנו להסתכל על כל אירוע במבט כולל, אחדותי, כלל ישראלי, ולא במבט מצומצם של אדם אחד. למשל, איננו כואבים דווקא את הירצחו של גדליה בן אחיקם (שהרי היו גדולים ממנו שנרצחו או מתו על קידוש השם), אלא מעבר לרצח הפרטי, באה צרה גדולה יותר – חיסול האחיזה היהודית האחרונה שעוד נותרה בארץ לאחר החורבן.

בעזרת השם יתברך, נשתדל לענות על השאלות שלך, לא מתוך הרגש הפנימי והכאב – שלעתים יכולים להוביל ולהניע אותנו למסקנות לא נכונות, אלא מתוך רצון להבין באמת את דרכי השם בעולמו, מתוך מבט כולל.

אני יכול לחלק את שאלתך לשני חלקים. הראשונה – מדוע אף אחד לא שואל את השאלה המתבקשת מדוע אסתר נאנסה בעל כרחה למלך אכזר, ואף אחד לא זועק על כך? השנייה- כיצד הקב"ה מאפשר מציאות כזו של אונס או רצח נשים?

אסתר קרקע עולם הייתה

אחת השאלות הגדולות לגבי דמותה של אסתר היא מדוע אסתר לא העדיפה למות במקום להיאנס? הרי ידוע הוא שגילוי עריות הוא אחד מהמצוות שאדם מצווה להיהרג עליהן וחלילה לא יעבור עליהן. ואילו כאן הגמרא (מגילה, יג ע"ב) אומרת על הפסוק "כאשר הייתה באמנה אתו": 'אמר רבה בר לימא (משמיה דרב) שהיתה עומדת מחיקו של אחשוורוש, וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי'. מפירוש זה עולה לכאורה שהיא (וגם מרדכי) השלימה עם המצב הזה, וחיה חיים כפולים – גם עם מרדכי וגם אחשוורוש. הייתכן?

אלא, שהגמרא במסכת סנהדרין (עד ע"ב) מתרצת, בשם אביי, שאסתר 'קרקע עולם הייתה'. זאת אומרת שלא הייתה חייבת למסור את נפשה מכיוון שהיא לא עשתה מאומה – לא שיתפה פעולה ולא עשתה דבר מרצונה – ממש כמו קרקע. ואם תשאלי, מדוע אסתר בכל זאת לא העדיפה למות מאשר להיאנס? על שאלה זו מתרצים כמה מהראשונים (ריטב"א, נימוקי יוסף) שרק במקרה ויש אפשרות לאדם להימנע מהעבירה על ידי מסירות נפש – רק אז יש חובה למסור את הנפש. לענייננו, גם אם אסתר הייתה מתנגדת ומוסרת עצמה למיתה, ייתכן שאחשוורוש היה אונס אותה בכל מקרה לפני שיהרוג אותה, ולכן במקום כזה אין חיוב למסור את הנפש, כי העבירה לא הייתה נמנעת.

יתרה מזאת, אסתר ידעה שבשביל להציל את עם ישראל מותר להקריב "הפסד קטן". אסתר ידעה שלא חייה חשובים כאן אלא הצלת חיי האומה כולה, שהרי עם ישראל עמד בפני שואה איומה, וללא עם ישראל אין תורה, ובלי תורה וישראל - אין קיום לבריאה כולה. כך כותב המהר"ל (נצח ישראל, פרק יא): "וכבר בארנו דבר זה באריכות בחיבור ה'תפארת', עניין זה שהייתה נתינת התורה לישראל השלמה לבריאת עולם, ואם אין קבלת התורה, הבריאה בטילה, והיא תוהו ובוהו... שאם לא היו מקבלים התורה, היה הקדוש ברוך הוא מחזיר כל העולם לתוהו ובוהו, וכל מעשי בראשית היו תלויים ועומדים עד שישי בסיון, אם יקבלו ישראל התורה, מוטב, ואם לא, יחזיר כל העולם לתוהו ובוהו. וזה מפני כי אם אין כאן תורה, בטל חוק וסדר העולם, מה שראוי לו להיות נוהג, וסדר שבטל מקצתו בטל כולו, כי לא שייך חצי סדר". אסתר הקריבה את עצמה להיאנס בעל כרחה כדי להציל את עם ישראל, ואם הייתה מקריבה את חייה ייתכן ועם ישראל לא היה ניצל.

פעמים רבות בחיים אדם מקריב את נפשו מתוך ראייה של טובת עם ישראל. למשל חיילינו הגיבורים אנשי החיל שמוסרים את נפשם כדי להגן ולהציל את עמם ואת ארצם. ויש פעמים שאדם מקריב את נפשו מתוך ראייה מצומצמת ופרטית או מתוך ייאוש – הוא לא יכול לשאת את הכאב, ולכן לא מעניין אותו מה יקרה לאחרים. כמו אדם שמתאבד בלי לחשוב מה זה יעשה להוריו, לאשתו או למשפחתו. נכון שלא ניתן לשפוט אותו על כך, אבל זה מלמד מהי המדרגה הגבוהה שנדרשת מהאדם. אסתר זכתה למדרגה הגבוהה הזו של ראיית טובת הכלל, מתוך הבנה שאם היא עשתה הכל כדי לא להיבחר לאשת המלך, ובכל זאת נבחרה. סימן שההשגחה ייעדה לה תפקיד חשוב למען הצלת עם ישראל, והיא עמדה בכך בגבורה עצומה, וזכתה שהמגילה נקראת על שמה.

העולם התקדם

ייתכן ואם סיפור המגילה היה קורה בימינו, כולנו היינו מתקוממים וזועקים נגד העוול. אבל מדובר בתקופה שבה עם ישראל היה בגלות, ולא זכה לאותה הארה ושפע שהיו לו קודם לכן. ואם אין הערה ושפע – כל העולם כולו יורד למדרגה נמוכה מבחינה מוסרית. כשאנו קוראים את סיפור המגילה אנו מבינים לכמה שפע והארה אלוקית אנו זוכים בימינו. שהרי כיום רוב העולם מתנגד לניצול נשים, נלחם ומתקומם נגד רודנים, העבדות התבטלה, האלילות חלפה מן העולם, יש יותר דאגה לזכויותיהם של המסכנים והחלשים, יותר דאגה לאיכות הסביבה ועוד. ככל שיעברו השנים העולם ימשיך להתקדם לייחוד שמו של הקב"ה בעולמו. זכינו שאנו רואים את התהליך הזה בעינינו. ואם תוך כדי התהליך הנפלא הזה ישנם עדיין עוולות רבות שקורות בעולם (כמו אונס, רצח וכדו'), זה מפני שהעולם עדיין לא בא על תיקונו, אבל בהשוואה למה שהיה קודם – אנו במקום אחר (טוב) לגמרי. פשוט. צריך את המשקפיים הנכונות כדי לראות זאת...

כיצד אלוקים מאפשר את הרע?

שאלת כיצד הקב"ה מאפשר מציאות של אונס נשים, או מדוע הוא אינו מציל את הנשים שנאנסו וממשיכות להיאנס גם היום? הרב קוק בספרו 'אורות' מסביר שכל מטרת הרוע היא כדי שאנחנו ניבנה ממנו, ע"י שנילחם בו, שנוכל לבנות את עצמנו ולהפוך למוסריים יותר וטובים יותר. הרי עולם ללא רוע הוא עולם ללא יצירתיות, ללא צורך במאמץ, וללא צורך בהתקדמות כשלהי, שהרי טוב לנו היכן שאנחנו. כל גדולי העולם וכל אלו שתרמו לאנושות הגיעו לאן שהגיעו בזכות הרצון שלהם להילחם ברוע ובעוולות, להיטיב את העולם, להפוך אותו למקום טוב יותר (ללא מלחמות, אונס, רצח נשים ןכו'). הרוע בטווח הארוך הוא משתלם שהרי רק בזכותו העולם והאנושות מתקדמים ומתעלים.

התערבות הקב"ה – ביטול הבחירה החופשית

כידוע, רוב הרעות והצרות שיש בעולם הם מעשה האדם בעצמו (למעט מה שקורה ע"י כוחות הטבע, וגם על זה יש לדון האם זה קשור למעשה אדם או לא), וזה נובע מכח הבחירה החופשית שהקב"ה נתן באדם. זאת אומרת, שהקב"ה לא מתערב במעשי האדם ונותן להם לפעול כרצונם, אחרת – ללא בחירה חופשית – היינו רובוטים. ואם הקב"ה היה מתערב בכל פעם שהולך לקרות משהו רע (למשל הורג את מי שהולך לאנוס או לגנוב) – היינו כולנו בוחרים רק בלעשות טוב, וממילא גם כאן אין שום משמעות לבחירה החופשית. העולם הזה יכול להיות גן עדן עלי אדמות או לחילופין גהינום. במה זה תלוי? במעשיו של האדם. לדוגמא: במקום לבוא בטענות מדוע נשים נאנסות, ניתן לשאול מה גורם לבני האדם לעשות מעשים נוראים כאלו? (אני מאמין שאם היית שואלת את הקב"ה על שאיפשר את השואה, היית מקבלת את התשובה הנגדית כיצד בני האדם הם שאיפשרו אותה).

להרחבה בנושא הרע בעולם אני מפנה אותך לתשובה שכבר כתבתי בנושא. שם תמצאי גם תשובה מורחבת לשאלתך, ודעת לנפשך תנעם:

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%94%D7%99%D7%9D-%D7%A8%D7%97%D7%9E%D7%9F--%D7%90%D7%91%D7%99-%D7%9E%D7%95%D7%9B%D7%9F/

מאחל לך שתזכי לראות את הטוב בעולמו של הקב"ה, ותזכי לראות רק את טובת הכלל בכל תחום בחיים.

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות