שאל את הרב

התנצלות כנה

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 22/07/13 22:26 טו באב התשעג

שאלה

"חברה" לעבודה פגעה בי מאוד. ואמרתי לה שהיא חצופה. אולי בטון גבוה. היא דרשה שאתנצל. ואמרתי שאין לי על מה. מצד שני, אני מצפה שהיא תתנצל. ועד אז אני לא מדברת איתה כמו חברה. רק בקשר לעבודתנו המשותפת. נראה שהיא יודעת שאני כועסת עליה ..בכל זאת אני מצפה שהיא תתנצל, תבקש סליחה לא על מה שאמרה אלא על מה שחשבה עלי. מה שמציק לי שאני נוטרת לה טינה . אני כל הזמן חושבת על מה שאמרה. וכועסת על עצמי שפעם חשבתי אותה לחברה שלי. איך מפסיקים לכעוס. לנטור טינה?

תשובה

ב"ה,

שלום וברכה,

אם האמירה פגעה במעמד שלך או בקידום שלך צריך לטפל בזה כי זה נזק ממשי.

אם לא היה נזק כזה, וכך אני מניח, אז יש רק את האמירה שלה או את המחשבה שלה עליך, וזה דבר שמאוד מפריע לך, מה שהיא חושבת עליך.

ראשית, עצם העובדה שמפריעה לך הטינה זה צעד ראשון וטוב, במצב אחר יכלת להמשיך ולהצדיק את עצמך בכעס כלפיה, וזה היה פחות טוב.

אפשר לנטרל את הטינה בעזרת השכל,
עצם האמירה או המחשבה שלה לא משנה כי הוא זה מהערך שלך או מאיכות העבודה והמקצועיות שלך, כך שמבחינת האמת לא השתנה כלום, היא רק אמרה, אז היא אמרה!!

אבל בכל זאת זה מכעיס, וכאן בא החלק שלך, האדם חושב שהוא שוה פחות בגלל מה שאמרו או חשבו עליו, וזו טעות גדולה, רוב ככל האנשים טועים בה,
אך האמת שערך האדם נמדד לפי הערך האמיתי שלו, לפי מוסריותו, לפי מוסר העבודה שלו, ולפי עוד הרבה מדדים, אבל בשום אופן לא נמדד לפי מה שחושבים עליו.

אם מאמצים הלך מחשבה כזה, וזו בהחלט עבודה לא פשוטה, אז האדם מתרגל להחשיב את עצמו לפי האמת ולא לפי מה שאומרים, ואם קורה שמשהו אמר משהו לא מחמיא, אז לוקחים זאת בערבון מוגבל ולא מגיעים לכעס מתמשך.

בברכה,

דני ארגמן

כתבות נוספות