שאל את הרב

התמכרתי לפורומים בערוץ 7, איך מתנתקים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/08/20 21:05 ה באלול התשפ

שאלה

התמכרתי לפורומים בערוץ 7. איך אפשר להתנתק?

תשובה

שלום יקרה. מה שלומך?

לכל אחד יש נקודות משיכה לדברים מסוימים. המשיכה הזו יכולה להשתנות בשלבי החיים השונים ובהתאם למתרחש סביבנו. לפעמים המשיכה הזו גוברת ומשתלטת על הזמן שלנו ואף מונעת מאיתנו לעשות דברים אחרים שאולי היינו רוצים לעשות, ומגיעה לרמת התמכרות. במצב כזה המשיכה והתמכרות עשויות לפצות על חוסר שלנו, וכשאותו חוסר מתמלא, אין לנו צורך באותה התמכרות.

נראה שאת מודעת לעצמך ולמעשייך בשעות הפנאי. המודעות הזו אינה ברורה מאליה. לעתים קרובות יש נטייה להדחיק מעשים מסוימים שלא נוח לנו איתם, ודווקא המודעות למעשים האלה אבן דרך בעזיבתם.

כהתחלה, כדאי לברר מה מושך אותך בפורומים האלה? מה גורם לך להישאר שם הרבה זמן? אפשר לבחון את השאלה הזו גם בזמן אמת, כשאת בוחרת להישאר מול המסך ולענות לעוד שרשור. אולי האנונימיות, יצירת קשר עם אנשים חדשים או אולי הדיונים ברומו של עולם כביכול. אך גם מאחורי הדברים האלה, עומד חוסר מסוים עמוק יותר שאם נגלה אותו נוכל למלא אותו בדרך טובה יותר או בדרכים נוספות. למשל, אם תגלי שאת מחפשת שיחות עמוקות עם אנשים, תוכלי אולי להתנדב עם אנשים מבוגרים שמשוועים לשיחה עם מישהו.

נקודה נוספת שכדאי שתחשבי איך את מפחיתה את זמני המסך שלך. ברור שכשיהיו לך עיסוקים נוספים שאינם כוללים ישיבה מול המסך, הזמן שלך יתמלא ולא יהיה לך פנאי וצורך באותם פורומים. לכן ממליצה לך למצוא דברים נוספים לעשות בזמן הפנוי שלך ואפילו לקבוע להם זמן מוגדר ביום או בשבוע. זה יכול להיות התנדבות, יציאה עם חברות, זמן אצל סבא וסבתא, פיתוח תחביב או כישרון שחבוי בך, קריאת ספרים, ובקיצור כל מה שמיטיב איתך ואינו מול המחשב. מעבר לכך, כדאי להגדיר לעצמך את הזמנים שבהם את גולשת בפורומים האלה ולכוון לך אפילו שעון שיזכיר לך שנגמר הזמן שהקצבת לעצמך. כדי לעודד את עצמך לעמוד בגבולות האלה, את יכולה לפרגן ולפנק את עצמך כשאת עומדת בזמן שהקצבת.

כשמדברים על גלישה באינטרנט ויצירת קשר עם אנשים אנונימיים, מוכרחים להזכיר את הבטיחות שחייבים לשמור עליה, גם באתרים דתיים. תזכרי שאת לא באמת יודעת מי נמצא בצד השני. את לא באמת יודעת אם אותה בחורה או בחור שאת מדברת איתם בשיחת צ´אט תמימה, הם באמת תמימים כמוך. האינטרנט, בגלל האנונימיות שבו, מאפשר לכל מיני טיפוסים, לאמץ להם זהויות בדויות ובכך לסחוט ממך מידע תמים לכאורה שיכול לשמש כנגדך.

מאחלת לך שתנצלי את הזמן ביעילות כמו שאת רוצה. מוזמנת לפנות אלינו שוב בנושא זה ובכל נושא אחר.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות