שאל את הרב

איך להתמודד עם נפילות באינטרנט?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/06/20 22:54 כא בסיון התשפ

שאלה

שלום, אני בת 15 ונחשבת דוסית.. יש לנו בבית אינטרנט רק בפלאפונים..

אבל היה לנו פלאפון שהיה בו אינטרנט לא חסום, ולפעמים נכשלתי וגלשתי לכל מיני דברים לא טובים- תמונות ממש לא צנועות, כל מיני שאלות בפורומים שנתנו לי ידע על דברים לא טובים, ושירים שבד"כ אני מקפידה לא לשמוע.

ההורים שלי מתישהו שמו סיסמא ומאז לא גלשתי, אבל עדיין כל הדברים והתמונות הלא טובות נשארו בי והמשיכו לעלות לי למוח ולעיניים. ולעשות לי כל מיני דמיונות ומחשבות והירהורי עבירה..

לפני כמה ימים בלילה הייתי בפלאפון של אמא שלי ולאט לאט בלי לשים לב נכנסתי לדברים יותר ויותר לא טובים. וכשקלטתי את עצמי שאני במקומות כאלה כבר לא הצלחתי לנתק ולסגור את הפלאפון ונשארתי בזה עוד הרבה זמן. זה עשה לי ממש עצבות ובלבול כי חשבתי שאני כבר שולטת בעצמי ולא נכנסת לדברים האלה וגיליתי שטעיתי! ובאמת שאני לא רוצה להכנס לזה! אני יודעת שזה גרוע והורס אותי!

ישלי כמה שאלות שאני אשמח שיענו לי עליהן..

‏1. מה שעשיתי זה חטא או רק לא לרוח ההלכה או לא מתאים?? והרהורי עבירה הם חטא?

‏2. איך אני מכפרת עלזה? איך אני עושה על כל העניין הזה תשובה?

‏3. איך אני יכולה להוציא את הידע ותמונות האלה מהראש? הם כל הזמן עולות בי וממש משגעות אותי וגורמות לי להרהורי עבירה..

4. למה לא הצלחתי לשלוט בעצמי ולסגור כשקלטתי באיזה מקומות אני נמצאת, אלא ממש נמשכתי לזה?

5. מה אני עושה כדי שזה לא יקרה לי שוב? איך אפשר פעם הבאה לא להגיע לזה? וגם אם אני בטעות כן נכנסת, איך אני יכולה להצליח לצאת מזה במהירות? אני לא רוצה עוד פעם ליפול בזה!! קיצר, אני רוצה כלים להמשך...

תודה רבה רבה!‎:-D

תשובה

שלום שואלת יקרה!

השאלה הכנה שלך ממש נגעה לליבי. אני רוצה לחזק את ידייך- כל הכבוד, ושוב כל הכבוד, ושוב!! כל הכבוד, שאת מנסה להתמודד! זה לא פשוט, זה כוח עצום.. אבל בעזרת ה' את גם תצליחי!

השאלה שלך הראתה לי שאת מאוד מודעת לעצמך- ניתחת את מה שעשית מהרבה זוויות, ואפילו הגעת לחצי פיתרון. כן, כן- חצי פיתרון בידייך, ונגיע לכך בהמשך.

כיוון ששאלת בצורה מסודרת, נענה לפי הסדר:

‏1. "מה שעשיתי זה חטא או רק לא לרוח ההלכה או לא מתאים?? והרהורי עבירה הם חטא?"

מול תאוות המין ניצבים בעיקר גברים, אבל במפורש ההלכה מתייחסת גם לנשים. אני לא יודעת להגיד לך האם מדובר בבירור בחטא גמור כמו חילול שבת, אבל אין ספק שזה לא מה שהתורה רוצה מאיתנו. כי להרהורי עבירה יש כוח כזה גדול עלינו בני האדם, עד כדי כך שחז"ל קבעו (מסכת יומא כ"ט ע"ב) "הרהורי עבירה קשים מעבירה". ולכן כך או כך- כדאי מאוד מאוד לנסות ולהשתדל להתמודד, על אף הקושי. כי החטאים מגיעים מהמחשבות וההרהורים שיש לנו.

‏2. איך אני מכפרת עלזה? איך אני עושה על כל העניין הזה תשובה? בשלב של "חזרה בתשובה", חשוב מאוד להצטער על מה שעשינו- כמו שנראה שאת עושה, אשרייך! אבל, וזה אבל גדול, לא לעצור כאן אלא לעלות קומה: לחשוב לא רק "מה עשיתי", אלא גם: "איך אני לא מגיעה לשם שוב". וזה מה שרשמתי לך בתחילת המכתב, שחצי פיתרון בידייך; מדהים אותי שהצלחת לעלות על זה לבד- לפי שאלה מספר 5 שלך. כיוונת לדעת גדולים, כל הכבוד.

ולענייננו, איך לא לחזור למעשים אלו? בשאלה הבאה נפרט קצת תכל'ס.

‏3. "איך אני יכולה להוציא את הידע ותמונות האלה מהראש? הם כל הזמן עולות בי וממש משגעות אותי וגורמות לי להרהורי עבירה..": צופיה יקרה, מדובר כאן- וסליחה על הדרמה- במלחמה מול הייצר. לכל אחד ואחת יש את ההתמודדות שלו. יהיו תקופות טובות יותר ויהיו תקופות פחות טובות; אבל אנחנו רוצים ומשתדלים ומנסים להתמודד, וזה כל ההבדל!

הכי טוב, זה פשוט לעשות. מה לעשות? דברים שאת אוהבת. דברים שעושים לך טוב בנשמה ומשמחים אותך. למשל- לפתח תחביבים, התנדבות (כמובן לא לבד ובאישור ההורים), להיפגש עם חברות ומשפחה, לקרוא ספרים (ראויים) וגם- ללמוד תורה לנשמה הצדיקה שלך. כתוב בגמרא (קידושין ל, ע"ב): "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין". כנגד ייצר הרע, לנסות להוסיף טוב, אור, טוהר. אפשר ללמוד פרשת שבוע, אמונה, מידות או כל מה שמדבר אלייך, באופן עצמאי, עם חברה או דרך שיעורים מהאינטרנט (כגון האתר "מכון מאיר"). באופן זה, כשאת עסוקה, תוכלי למלא את המחשבות שלך בטוב ולאט-לאט לטהר אותן. אולי זה לא יהיה קל בהתחלה, זה דורש המון סבלנות והתמדה- אבל את יכולה ומסוגלת. כך תוכלי גם להימנע ממעשים אלו (כמו ששאלת בשאלה הקודמת).

4. "למה לא הצלחתי לשלוט בעצמי ולסגור כשקלטתי באיזה מקומות אני נמצאת, אלא ממש נמשכתי לזה"?: בשתי מילים: את אנושית. ויש לנו יצר הרע- שעובד אצל כל אחד ואחת בדרכים שונות.

יקרה, ההלקאה העצמית לא מביאה אותנו לשום מקום, והאמת היא שהיא יכולה רק לדרדר אותנו עוד יותר. ולכן חשוב מאוד לא להיות קשה עם עצמך! לאהוב, להכיל ולהבין.

עם זאת, באותה נשימה, אני גם כותבת לך שחשוב מאוד-מאוד לתת לעצמנו גבולות. זה בדיוק מה שחז"ל עשו וקבעו "עשו סייג לתורה" (מסכת אבות). למשל:

לנסות לעשות "דיאטה" של הטלפון לכמה זמן.

להחליט שאני בטלפון רק בסביבה של אנשים ולא לבד.

כמו כן להחליט שאני לא בפלאפון בשעות מאוחרות של הלילה ועוד ועוד.

אמרנו גם למלא את הזמן והמחשבות בתעסוקה ולימוד שירחיבו את ליבך וישמחו אותך וממילא החשק יפחת משמעותית.

נקודה חשובה: צריך המון סבלנות ואמונה לתהליכים נפשיים כאלו. לפעמים יהיו כמה ימים שאדם יצליח בהתמודדות, ואז תהיה נפילה.

נכון, נפלנו. אז מה. צריך להמשיך לקום ולנסות. זה בדיוק מה שאומר הפסוק: "שבע יפול צדיק- וקם" (משלי, כ"ד, ט"ז). החכמה היא לקום, לא להמשיך לחטוא וליפול חס וחלילה. ושימי לב, שעל אדם כזה שממשיך לקום, דווקא על אדם כזה- הפסוק קורא לו "צדיק"! אני ממש לא רוצה לייאש אותך, אבל לפעמים זאת קצת מלחמה- אם לא מנסים לעשות ולפעול, זה עלול חלילה להימשך תקופות ארוכות. ולכן מגיע לך כזה צל"ש ענק על כך שאת בודקת ושואלת ועוצרת!

זה מדהים ולא מובן מאליו!

בנוסף, החכם מכל אדם אמר: "דאגה בלב איש ישיחנה" (משלי י"ב, כ"ה). מומלץ בחום לשתף, עם כל הקושי בכך. למשל מדריכה בוגרת, בת משפחה קרובה ועוד; מישהי שתוכל לתת תמיכה נפשית ואם תרצי- גם רוחנית.

5. "מה אני עושה כדי שזה לא יקרה לי שוב? איך אפשר פעם הבאה לא להגיע לזה? וגם אם אני בטעות כן נכנסת, איך אני יכולה להצליח לצאת מזה במהירות? אני לא רוצה עוד פעם ליפול בזה!! קיצר, אני רוצה כלים להמשך...": איזו מדהימה את! כתבת "אני רוצה כלים להמשך"- את מבינה שיש כאן התמודדות ואת לא בורחת! מסתכלת לייאוש בלבן של העיניים ובעזרת ה'- גם תנצחי.

ולשאלתך- נגענו בזה קצת בשאלה 3 ששאלת. נמשיך עוד קצת: כדאי מאוד ללמוד על הנושא של מיניות וצניעות. למשל, יש את הספרים "תשוב תחייני" ו"כי בא אורך", שאפשר לקנות בחנויות כמו דברי שיר.

אני מצרפת לך תשובה שכתבתי למישהי, ועוד שתי תשובות נוספות שעוסקות בנושא. תוכלי למצוא עוד תשובות באתר (הן כדי לדעת שאת לא לבד, לצערנו ושמחתנו, והן כדי ללמוד עוד קצת ולדעת איך להתמודד מול הייצר).

שואלת יקרה,

את מהממת, אל תשכחי!

נכון, יש נפילות וזה לא נעים... אבל יש לך נשמה אדירההה!

מאחלת לך המון הצלחה בהמשך הדרך,

אל תתייאשי- רק תוסיפי טוב!

ברכת ה' עלייך!

מחזקת אותך

שרון

תשובה שאני כתבתי:

איך להפסיק לראות דברים פורנוגרפיים?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=957495

ראיתי סרטים לא צנועים - לבנות

https://www.makshivim.org.il/answer?id=692892

איך למחוק מהראש תמונות לא צנועות שראיתי?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=958313

כתבות נוספות