שאל את הרב

התמודדות עם מחשבות טורדניות ופחדים: האם הפחד מביא את הדבר שממנו מפחדים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/04/21 20:28 טו באייר התשפא

שאלה

היי קוראים לי עדי, מאז שאני זוכרת את עצמי כמתבגרת ליוו אותי מחשבות טורדניות, וכשאני חושבת עליהן אין לי התקף חרדה או משהו אבל זה נורא מטריד אותי ולא עוזב אותי. הגעתי למצב שלפחות פעם בחצי שעה אני חושבת על מחשבה טורדנית. המחשבות הם בעיקר על העתיד שחס ושלום יקרו לי דברים רעים( כמו למשל חולי וכו). ומה שעוד יותר מגביר לי את הפחד זה המשפט ״ואשר יגורתי יבוא לי ״ שאומר שמה שאנו חושבים יקרה לנו...

זה גורם לי לפחד יותר משום שאני מרגישה שאין לי שליטה על המחשבה שלי ואני לא מפסיקה לחשוב עליה ואז אני מפחדת יותר שהיא תקרה בגלל המשפט הזה שאני ככ מאמינה בו. ולמרות שאני מאמינה בו אני עדין לא מצליחה להוציא את המחשבות מהראש ולהפוך אותם לטובות. תמיד אני מתפלל שה׳ לא יקשיב לפחדים שלי ולא יקיים אותם ח״ו. לפעמים פחד נובע מחוסר אמונה בה׳ אבל אני מאוד מאמינה בו ומרגישה מחוברת ובכל זאת..

בבקשה אשמח לעצה!!!

תשובה

שלום שואלת יקרה, ותודה שפנית אלינו עם השאלה שלך.

אנחנו חווים ופוגשים את העולם דרך המחשבות שלנו, כל דבר שקורה לנו נבחן דרך המשקפיים של המחשבות: שני אנשים שונים יכולים להסתכל על אותו דבר וכל אחד יראה משהו אחר בתכלית! למה? בגלל המחשבות השונות שלהם. אני מקווה שהדברים יסייעו לך לאמץ נקודת מבט אחרת ולהיות בעזרת ה' יותר רגועה ושמחה.

כתבת שיש לך מחשבות טורדניות על דברים רעים שעלולים לקרות לך, ובגלל הביטוי "ואשר יגורתי בא לי" את חוששת שדווקא הפחד והמחשבות יגרמו לדברים האלה לקרות! וזה אפילו עוד יותר מלחיץ… בקיצור אנחנו תקועים בתוך לולאה וצריך לצאת ממנה.

קודם כל אני רוצה לערער על הצורה שבה פירשת את הפסוק:

"כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגרתי יבא לי" (איוב, פרק ג', פסוק כ"ה)

בפשט איוב מתאר את מה קרה לו, היו לו פחדים והם התממשו. הוא לא אומר שזה חוק וככה העולם עובד! יש גם המון אנשים שיש להם פחדים והם לא מתממשים ברוך ה'. האדמו"ר השלישי של חב"ד, הצמח צדק, טבע את המשפט "תחשוב טוב יהיה טוב" כדי ללמד אותנו על הכח החיובי של המחשבות. אבל גם כאן: יכול להיות שאדם יחשוב על דברים חיוביים והם לא יקרו לו. ופה אנחנו מגיעים לנקודה מאוד בסיסית באמונה בקב"ה, אנחנו מאמינים שהקב"ה מנהיג את העולם בצורה נכונה וטובה גם אם זה לא תמיד נראה ככה.

אז אחרי שסגרנו את הפינה הזאת בואי ניגש לחלק המעשי: מה אפשר לעשות כדי להתמודד בצורה טובה יותר עם המחשבות המטרידות? כתבת שאת מרגישה שאין לך שליטה על המחשבה שלך, זה נכון ולא נכון. יש דוגמא מפורסמת, אם יגידו לך: "לא משנה מה, אל תחשבי בשום פנים ואופן על פילים וורודים!" הדבר הראשון שיעלה לך לראש הוא פיל וורוד… מצד שני יש המון דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להשפיע על המחשבות שלנו.

הדבר הראשון שאנחנו יכולים לעשות זה להחליט מה אנחנו מכניסים למח שלנו. המח הוא קצת כמו מערכת העיכול. אם תאכלי כל היום שוקולד ודברים מתוקים לא משנה כמה מערכת העיכול שלך חזקה עדיין תכאב לך הבטן. ככה גם המח עם הבדל קטן, ה-"אוכל" של המח הוא כל המידע שאת קולטת במהלך היום: שיחות עם בני משפחה וחברות, מה שאת רואה ברחוב ובבית, סרטים, ספרים, מוזיקה ועוד ועוד. נסי לחשוב אולי יש תכנים שליליים שגורמים לך למחשבות שליליות ואת יכולה להמנע מהם?

הדבר השני והמשמעותי יותר הוא להרבות בטוב!

ואת זה יש המון דרכים לעשות. קודם כל להיות בסביבת אנשים שמשמחים אותך, אני בטוח שיש חברות ובני משפחה שבסביבתם את מרגישה יותר רגועה ושמחה, השתדלי להיות איתם כמה שיותר. יש לך תחביבים? פעילויות שאת נהנית מהן? אם כן אז קבעי לך זמן שבועי שבו את עוסקת בתחביב הזה, אם את יכולה להצטרף לקבוצה או חוג זה אפילו יותר טוב. ואם אין לך תחביב עוד יותר טוב! יש לך עכשיו הזדמנות למצוא אחד.

יש עוד משהו שאת יכולה לעשות, ההרגל הכי עוצמתי שאפשר לאמץ הוא לשמח ולעשות טוב לאחרים - לא תאמיני איזו השפעה מדהימה יש לזה על המצב רוח שלך! נסי לפחות פעם ביום לשמח מישהו אחר, תתחילי עם מי שקרוב אלייך. תבררי אם יש באיזור שלך התנדבות שאת יכולה להצטרף אליה. כשאת משתדלת לעשות טוב לאחרים אוטומטית את מרגישה הרבה יותר טוב בינך לבין עצמך.

רשימה קצרה של דברים טכניים שמשפיעים על המחשבות שלנו:

- שינה טובה (7-8 שעות בלילה, בלי פלאפון ליד המיטה, ועדיף בלי פלאפון בחדר).

- ארוחות מסודרות ומאוזנות.

- שהייה קצרה בשמש, כל יום לפחות חצי שעה.

- פעילות גופנית.

אז לסיכום, אמרנו שמחשבות רעות לא מתקיימות דווקא כי חושבים עליהן ושהאמונה בקב"ה היא שהוא מנהיג את העולם למקום טוב גם אם אנחנו לא מבינים בדיוק איך. דברנו על הקושי בשליטה על המחשבה והצענו כמה רעיונות וכיוונים שיעזרו לנו להמעיט במחשבות שליליות ולהרבות במחשבות ובעשייה חיובית. אני מקווה שקבלת רעיונות שיסייעו לך ואשמח לשמוע ממך אם התשובה עזרה לך וגם אם לא.

בכל מקרה את מוזמנת בחום לפנות אלינו בשאלות נוספות וגם במוקד הטלפוני.

בהצלחה!

אלי

כתבות נוספות