שאל את הרב

התמודדות עם טעות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/08/05 12:35 כה בתמוז התשסה

שאלה

אני בחורה בת 22 המגדירה את עצמי דתיה ושומרת מצוות.

אני נמצאת בקשר שהוא אסור על כל הדעות (וגורם לי לפקפק בהגדרה אותה אני מגדירה את עצמי). הקשר שלי הוא עם אדם מבוגר, נשוי וחילוני.

הקשר שלנו החל כקשר חברי על גבול נפשי-רוחני. האהבה ביננו פורחת ועם הזמן הקשר גם עבר לרמה פיזית.

לפני כחודש התברר לנו שאני בהריון ועברתי הפלה.

שנינו יודעים עד כמה אסור הקשר הזה ומתכוונים לסיים אותו במהירות האפשרית, עם כמה שפחות פגיעה.

אני רוצה לחזור בתשובה ולהקים בית יהודי כשר אך מפחדת שהתקופה הזו תעמוד לי לרועץ.

כמה שאלות לי:

אבל ראשית, האם אני בכלל יכולה להגדיר עצמי 'דתיה' למרות כל מה שהיה?

1. האם כדאי שאספר לאדם שיהיה בעלי על הסיפור הזה? או שמא זו תהיה מעמסה שיקשה עליו להתמודד איתה והיא לא רצויה? אני לא רוצה לבנות מערכת יחסים של נישואין המבוססת על הסתרה/שקר.

2. כיוון שכבר הייתי בהריון, אם לאחר הנישואין יוולד לי בעז"ה בן בכור, האם אוכל לערוך לו פדיון? אחרי הכל הוא לא ראשית פרי בטני...

3. אולי השאלה הזו לא קשורה אבל... איך אני יכולה להתמודד עם ההחלטה שהחלטנו לפרק את הקשר האסור שלנו (כדי שאוכל להמשיך בחיי ולבנות בית ומשפחה) כששנינו עדיין אוהבים מאוד והכאב כ"כ גדול?

השאלות האלו מעסיקות אותי כל הזמן וגורמות לי ליסורי נפש גדולים וקשים מאוד.

אשמח אם אקבל תשובות.

תשובה

שלום וברכה
שאלה זו היא שאלה בדיני נפשות, והיא קשה עד מאוד להתייחסות בשעה שאיני מכיר אותך ואת מי שאת באמת. גם אז לא הייתי יודע הכל, אולם זה היה יותר קל. על כן, אכתוב את העקרונות בלבד, ולאור זה את תצטרכי לגזור את הדברים המתאימים לך.
א. שערי תשובה לא ננעלו. אדם שנפל בחטא מוגדר עדיין כדתי – לא ניתנה תורה למלאכי השרת. אדם שלא שב – אינו מוגדר כדתי. קשה לשוב מהמקום אליו נפלת, אולם שערי תשובה פתוחים והדבר הוא אפשרי. על כן, אם את מחליטה ללכת בדרך הראויה – עזיבה מוחלטת של הקשר עם אדם זה, וידווי וקבלה לעתיד כי את חיה חיים בריאים ונכונים וצנועים ומותרים – את דברך הנכונה, ואת יכולה לקרוא לעצמך נאמנת לתורה ולמצוות ולדרכך.
ב. שאלת הסיפור נתונה במחלוקת בין רבנים. אני אוחז בשיטה הטוענת כי לא ניתן שלא לספר – הן מצד קידושי טעות, הן מצד ואהבת לרעך כמוך ומה ששנוי עלים אל תעשה לחברך (תארי לך שהיה הפוך...) והן מצד הבעייתיות שבהסתרת סוד כל החיים. ברם, לא צריך "ליפול" על הבחור בבת אחת. באחת הפגישות הראשונות רומזים שיש משהו שאם תגיעו לקשר יותר עמוק רק אז תוכלי לספר, ואומרים לו שזה קשה לספר אולם חזרת משם, ובאמת כשמגיעים לקשר עמוק מדברים על הכל. אני יודע שזה קשה וזה מסוכן, אולם איני מוצא דרך אחרת. מניסיוני באתר זה, והוא די מקיף, אני יודע כי דרך זו הביאה לנישואים רבים באמת וביושר, וברוב המקרים שאני יודע עליהם זו הייתה הדרך הנכונה והראויה.
ג. לבן זה לא יעשו פדיון כיוון שהוא לא פטר רחם. כיצד להעלים את זה אז ? יש דרכים, ונחיה ונראה.
ד. ההתמודדות עם ההחלטה היא האמירה שיש דברים שהם אוהבים וכואבים – ואסורים באיסור חמור. אם אסורים גם בתחום בין אדם לחבירו – הפגיעה הנוראה באשתו ומשפחתו – וגם מצד בין אדם למקום, של קדושת המיניות וחיי המשפחה. אנו מעדיפים את ההתנהגות המוסרית הקדושה והצנועה על פני התמכרות לאהבה אסורה לגרימת כאב.


כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות