שאל את הרב

התמודדות עם איסור

חדשות כיפה הרב שי פירון 29/07/02 16:38 כ באב התשסב

שאלה

מה בעזה"ית\

ברצוני להתייעץ עם כבוד הרב..

אצלנו במשפחה "נהוג" לקבל אחד את השני בלחיצת יד ונשיקות.. מדובר על דודים מבוגרים ועל בני דודים צעירים.. בתור נערה שמתחילה להקפיד יותר על איסור נגיעה המצב הזה יוצר אצלי לחץ רב.. למיטב ידיעתי יש בזה איסור גם לדודים מבוגרים שלכאורה אין בכך בעיה של חיבה (יתקן אותי הרב אם אני טועה..), מתקרב במזל טוב ארוע משפחתי- אחותי מתחתנת בעז"ה בזמן הקרוב, ואני מוצאת את עצמי לחוצה ביותר מההתמודדויות שעליי יהיה לעבור (קבלת הפנים, ריקודים מעורבים שעלי יהיה להמנע..)- אצייןשהוריי דתיים, אך אלו אינם דברים שנשמרים אצלנו.. כמו כן אציין שרק בזמן האחרון, לאחר שנת מדרשה, דברים אלו התחילו להוות אצלי בעיה..כך שזהו דבר חדש גם למשפחתי.. למרות שאני מאמינה שאין הקב"ה מביא לאדם ניסיון שאין ביכולתו לעמוד בו וכל מה שבא עלינו הוא לטובה גמורה.. אני מפוחדת ולחוצה נורא נורא, שאני לא יכולה לחשוב על דרך בלי שאחותי/הוריי/דודיי יפגעו..

אבשק עיצה, מהניסיון של הרב כיצד להתמודד ולהכין את עצמי למצב זה..!

תודה רבה.

תשובה

שלומות,


אני מבקש לחלק את תשובתי לשני חלקים.הראשונה היא תשובה הלכתית: יש להמנע מלחיצת יד לדודים וכמובן מנשיקות וכו'. בעיקר כשיש בכך צד של חיבה. ואם אי אפשר להפסיק עם כך מיד, ניתן לעשות זאת על ידי כך שמחזירים יד למי שמושיט כדי להמנע מפגיעה אבל מפגינים את חוסר שביעות הרצון שבעניין זה.
ביחס לנשיקות, ראוי להחמיר, וכדאי להגיד שהחלטת להקפיד על כך. יתכן וזה יגרור תגובות כאלה ואחרות אך מה בכך?
אבל, ביחס לריקודים המעורבים אין להקל.

מה שחשוב זה לעשות את הכל בנחת, בחיוך, עם הרבה אהבה, בהסברה, במתינות, גם אם השינוי לא יהיה מהיום למחר, גם אם השינוי יהיה מדורג. חשוב שכל התהליך יהיה מלווה בקידוש ה'.
כדאי מאוד לא לפחד. להיות בטוחים בדרך. להיות רגועים. וה' הטוב ישלח לך ברכה בכל מעשה ידייך


בברכה,

שי

כתבות נוספות