שאל את הרב

סמארטפון - איך מתגברים על התמכרות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/04/20 18:09 יד בניסן התשפ

שאלה

שלום. בחודשים האחרונים התחלתי להתחזק. לאחרונה כל פעם שאני במכשיר לא כשר, יש לי הרגשה רעה שזה לא בסדר. ניסיתי להתעלם אבל הבנתי שהדרך היחידה זה להפסיק. אבל אני לא יודעת איך, כי התמכרתי! אני מחפשת עזרה/עצות איך להצליח להפסיק.

תשובה

שלום לשואלת היקרה!

אשרייך על הרצון הטוב.

אז קודם כל, אני רוצה להעיר שסמארטפון כשלעצמו – הוא לא דבר רע. אין רע במכשיר שעוזר לניווט בנהיגה, ואין רע במכשיר שעוזר לשלוח תמונות וקבצים, ואין רע במכשיר שעוזר לאנשים לשמור על קשר בדרכים מגוונות כגון שיחות וידיאו, וכן הלאה. הסמארטפון מציע מגוון אפשרויות וכלים, שיכולים לחסוך לנו זמן ולעזור לנו להתנהל ביעילות בחיים.

אז למה יש רבנים ואנשים רבים האוסרים על השימוש בו, או ממליצים להימנע ממנו כמה שאפשר? ולמה נצמד לו הכינוי הרווח "לא כשר"?

מכיוון שיש בדברים בסמארטפון – שהם כבר לא בסדר. זה בסדר (ואפילו מומלץ!) לגלוש באינטרנט כדי להיכנס לאתר חברים מקשיבים, אבל זה לא בסדר לגלוש בו כדי להגיע לתכנים בעייתיים. וזה בסדר להשתמש בו ככלי לחיסכון בזמן (כמו להשתמש באפליקציית ווייז במקום לפתוח מפות), אבל זה לא בסדר לבלות עליו שעות באינסטגרם סתם כדי להעביר את הזמן.

כדי להבהיר את הנקודה, אמשיל את הסמארטפון לסכין: סכין הוא כלי נהדר לאכילת אוכל, אך הוא יכול להיות גם כלי להרס והשחתה. וסכין מנתחים – הוא כלי נהדר כאשר מנתח משתמש בה לצרכי בריאות, אך הוא כלי מסוכן אם אדם מין השורה משתמש בה.

כך גם הסמארטפון. סמארטפון הוא כלי, אך בכלי צריך להשתמש בחוכמה. השימוש בו לגיטימי לחלוטין, כאשר משתמשים בו האנשים הנכונים, לצרכים הנכונים, ובזמנים הנכונים. אני לא יכולה לומר לך האם עכשיו זהו הזמן הנכון בשבילך להשתמש בסמארטפון, כיוון שכפי שכבר אמרנו – הסמארטפון גם כולל בתוכו דברים פחות טובים. התמודדויות נוספות, קשיים נוספים. לא תמיד זהו הזמן הנכון להשקיע כוחות בהתמודדות איתו ובהצבת גבולות מולו. את ההחלטה הזו – אני ממליצה לך לקבל בעצמך ובעזרת אנשים קרובים שאת סומכת עליהם (משפחה, חברות, מחנכות, מדריכה בסניף..).

אז במידה ואת מחליטה שעכשיו זה לא הזמן הנכון להתמודד עם הקשיים שהסמארטפון כולל, ואת רוצה להימנע ממנו כמה שאפשר – עולות לי כרגע 2 אופציות להתמודדות. מוזמנת כמובן להוסיף לעצמך אפשרויות נוספות, ולבחור במה שמתאים ונכון לך.

אפשרות אחת: הפסקה מידית.

דרך אחת להתמודד עם התמכרות או עם משהו שאנחנו עושים יותר מידי ועל בסיס קבוע – זה פשוט להפסיק. לעשות בדיוק ההפך, ולהתמיד בזה.

ועם הסמארטפון – אז פשוט לעשות בדיוק הפוך. להחליף לפלאפון מקשים, למסור את הסמארטפון למישהו/י אחר שזה לא יהיה בקרבתך וכך לא תתפתי להשתמש בו, וכדומה. בהתחלה זה יכול להיות מעבר חד ומאוד קשה, אבל עם הזמן כשמתמידים – כבר מתרגלים.. מה שכן, כדאי מראש למצוא תחליפים רלוונטיים לשימושי הסמארטפון (למשל לקבוע זמני שיחות עם חברות, ולא להסתמך רק על וואטס-אפ), כדי שכשיעלה הצורך להשתמש בסמארטפון – יהיה לך משהו מעשי אחר כתחליף.

אפשרות שנייה: הפסקה הדרגתית.

דרך נוספת היא לא ישר לעשות את הפעולה ההפוכה, אלא לאט לאט 'להיגמל' ממנה, לאט לאט לסגל לעצמנו הרגלים חדשים.

ובסמארטפון – את יכולה להתחיל להגביל את השימוש שלך בו, לאט לאט. בזמנים, באילו אפליקציות את משתמשת, וכן הלאה.

בשימוש באפליקציות את יכולה להתחיל לאט לאט למחוק אפליקציות, ולהתרגל להיות בלעדיהן.

ובזמנים – יש מגוון אפשרויות, בעזרת הטכנולוגיה של היום.. את יכולה להחליט שאיך שאת מתחילה להיות על הסמארטפון – אז גם תיכנסי ל'שעון' ותפעילי לעצמך שעון עצר, שיסמן לך עוד כמה זמן נשאר לך להיות על הפלאפון. את גם יכולה להשתמש באפליקציות שסוגרות את הפלאפון בשעות מסוימות, לפי מה שתבחרי. מספר אפליקציות אפשריות: family time, "זמן רינה", "forest" (שמעתי שזה משלב גם מעין שתילת עצים, שווה לבדוק מה זה אומר..) ושיש אפשרות כזו גם דרך נטספארק (אפליקצייה מומלצת בכל מקרה, בשביל לסנן תכנים לא ראויים באינטרנט).

חשוב לי להוסיף, שאין דרך שהיא "הטובה ביותר" להתמודדות. כל דרך מתאימה להתמודדויות שונות, ולאנשים שונים. את יכולה לנסות את אחת מהדרכים ואם לא עובד – אז לנסות בדרך השנייה. את גם יכולה להתייעץ עם אנשים קרובים לך ו/או איתנו, בטלפון או כאן באתר, כדי להחליט מהי הדרך הנכונה ביותר עבורך. וזה מוביל אותי להמלצה הבאה –

לשלב אנשים בתהליך.

כל שינוי וכל התמודדות – יכולים להיות קלים יותר, כאשר יש עוד אנשים החולקים איתנו את הקושי. אלו יכולים להיות אנשים שמתמודדים גם הם עם אותו הדבר, או שכבר התמודדו איתו בהצלחה, או פשוט יודעים שאנחנו מתמודדים, והם שם כדי לתמוך בנו ולעזור לנו בהתמודדות שלנו.

ולתכל'ס, איך אפשר לשלב אנשים בתהליך?

- קודם כל כבר בשלב הבחירה בדרך ההתמודדות – להתייעץ עם אנשים על כך.

- אפשר לשאול אנשים לעצתם, מה הם חושבים שיכול לעזור לך להתמודד עם הקושי.

- את יכולה לחפש אנשים שסבורים כמוך בנושא, ולבקש מהם חיזוקים רוחניים ונפשיים להתמודדות.

- לחפש מישהו כדי "לתת לו דין וחשבון" על ההתקדמות שלך. זה יוכל לעזור לך להרגיש מחויבת להתקדם, ויותר 'מצפון' עם פחות הצלחת..

- טיפ נוסף מומלץ: למצוא חברה שגם היא איתך בתהליך, וביחד אתן מתמודדות ומעדכנות אחת את השנייה על ההתקדמות שלכן.

ובתוך כל התהליך, חשוב שתוסיפי לעצמך גם דברים שמחזקים אותך. כבר הזכרנו שאנשים הם מקור נהדר לחיזוק, ואת גם יכולה להיות 'חיזוק' לעצמך בעזרת פירגונים עצמיים על התקדמות שלך בתהליך. (למשל בכל שלב של התגברות – את עושה משהו שאת נהנית ממנו, קונה לעצמך משהו מפנק, נפגשת עם מישהי שאת אוהבת, וכדומה..). חיזוק נוסף שמומלץ: לקרוא ספר בנושא, שיוכל לעזור להתחזק בהתמודדות. אני שמעתי על הספר "כלים ביד כלינו" של הרב אורי כהן, אך מוזמנת כמובן לחפש לעצמך ספרים נוספים.

לסיום – הרבה פעמים, אחד המרכיבים של ההתמודדות הוא גם הנפילה בדרך. דרך לא מורכבת רק מעליות, אלא הרבה פעמים גם מירידות. וההתקדמות וההשתפרות שלנו בחיים לא מורכבת רק מהצלחות, אלא גם מנפילות וכישלונות. וזה בסדר. ככה ה' ברא אותנו. וכתרופה לנפילות – ה' נתן לנו את היכולת לחזור בתשובה, ואת האפשרות להתחרט ולקבל על עצמנו לא ליפול שוב – ולקום. "שבע יפול צדיק – וקם" (משלי כד טז). אז אני רוצה רק להזכיר ולחזק, שגם אם יהיו נפילות בדרך – זה בסדר, ואפילו יותר מבסדר! זה אנושי, וזה טבעי, וזה לא נורא. ומנפילות – אפשר להפיק לקחים, לכל החיים. זה בסדר ליפול, כי ב"ה יש לנו רגליים כדי לקום.

אז אסכם מה שאמרנו כאן:

חידדנו את הנקודה כי סמארטפון הוא לא רע כשעלצמו, אלא חוסר הגבולות שבו זה מה שעלול להביא לבעיות. כדי להחליט האם זה הזמן הנכון להתמודד עם הקשיים שהסמארטפון טומן בחובו – המלצנו לחשוב על כך ולהיעזר באנשים קרובים שסומכים עליהם. לאחר מכן, הצענו 2 אפשרויות להתמודדות עם התגברות על התמכרות: בבת-אחת, או בהדרגתיות. הוספנו שכדאי לשלב אנשים בתהליך, והצענו מספר אפשרויות ליישום ההמלצה. הערנו כי כדאי להוסיף חיזוקים והצענו מספר אפשרויות לחיזוקים. לסיום, הוספנו הערה לחיזוק להמשך הדרך, שתזכיר כי זה בסדר גם ליפול מידי פעם.

בעז"ה שתהיה לך הצלחה רבה בהתמודדות שאת בוחרת לעצמך,

ואנחנו כאן לכל דבר שתצטרכי, בטלפון או באתר.

ריבי

כתבות נוספות