שאל את הרב

תפילות האישה: המדריך המלא למתחזקת!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/03/21 19:54 ג בניסן התשפא

שאלה

אני ילדה חילונית. גדלתי בבית מאוד חילוני שלא יודע כלום על תורה ותפילות, וקצת שברתי את זה והתחלתי להתחזק ויותר להאמין, וכל לילה לפני השינה לקרוא תפילת שמע. אני רוצה לקנות ספר תהילים ולהתחיל להתפלל יותר, אבל אני לא יודעת איזה תפילות אישה צריכה לקרוא ומתי ובשביל מה כל תפילה. אשמח מאוד לדעת איזה תפילה אישה צריכה לקרוא ולמה נועדה כל תפילה. כי לא גדלתי לזה אז אני לא יודעת..

תשובה

שלום יקרה.

קוראת את השאלה שלך ומתרגשת! כמה כח רצון, התמדה ואומץ יש בלהתקרב להקב"ה שאתה סביב חברה שכלל לא מכירה וקרובה. מעריכה אותך ממש ומלאת התפעלות.

לשאלתך, מהן התפילות של אישה.

גבר מחויב בשלוש תפילות ביום: בבוקר, בצהרים ובערב. אלו 3 זמנים עיקריים של היום והתפילה דווקא בכל אחד מהם כדי שהאדם יעצור מריצות היומיום, מהדאגות, מהעמל וייזכר בעיקר.

התפילות מזכירות לאדם שתי דברים עיקריים:

א. דוד המלך כותב בתהילים "כי ממך הכל ומידך נתנו לך"- האדם מתוך זה שהוא פועל ועושה יכול לבוא למחשבה ש"כוחי ועוצם ידי", שבזכות עצמו הוא מצליח, הוא מתפרנס טוב, המשפחה שלו בטוב ועוד. התפילה באה לומר, תזכור שהכל בא מהקב"ה ולכבוד הקב"ה. מצד אחד, כל מה שהצלחת היום זה מהקב"ה ומצד אחר, כל הרצון שלנו בעולם זה לפעול ולעשות לכבוד ה', לשם שמיים ולא לכבוד עצמנו.

ב. השגחה פרטית. בכל תפילה אנחנו מעמידים את העיקר במרכז וכך אנו מקבלים מבט חדש שמעמיד בפרופורציות הנכונות את הדאגות, הפחדים והחששות. אני אסביר, לאדם קרה משהו לא נעים ביום, התפילה מזכירה לו שהכל מושגח באופן מדוייק כדי להיטיב לו ומתוך אהבה אליו. האמונה בכך וההבנה שיש תמונה רחבה לדברים משחררת את האחיזה שלנו ונותנת לנו תקווה לאור וטוב.

ההלכה לנשים לגבי תפילה היא ש“כל מצוות עשה שהזמן גרמא – אנשים חייבין ונשים פטורות”. יש מצוות שאישה לא מחויבת בהם משום ש"הזמן גרמא", זאת אומרת, כיוון שהיא אמא לילדים ומטפלת בהם יש מצוות שהיא לא צריכה לעשות. אחת המצוות היא תפילה 3 פעמים- ק. שמע של ערבית וק. שמע של שחרית. נהוג שאישה תתפלל תפילה אחת ביום וכמובן, מי שיכולה 2 הרי זה משובח.

מלבד תפילות של שחרית, מנחה וערבית, אפרט על עוד שתי סוגי תפילה.

תהילים. את ספר התהילים כתב דוד המלך בזמנים הן של ריחוק מה' ורצון וצורך בעזרה- צרה גדולה או נפילה מחטא והן ברגעי קירבה גדולים והודיה. ספר התהילים מלא בקצוות וצמתים שונים של עבודת ה' בהם האדם עובר במהלך חייו, ספר מלא במילות אמונה ורצון להידבק בה'. האמירה של פרקי התהילים פעמים מדייקת את התחושות שלנו וטוב להתפלל מתוך מילותיו של צדיק גדול ופעמים טובה אמירתה כי דרכה נכנסת בנו רוח של אמונה וקירבה.

דיבור אישי עם הקב"ה. ר' נחמן מדבר על זה המון כי טוב שהאדם ישיח עם קונו פעם אחת ביום לכמה דקות. לשתף במה עבר עלי היום, בקשיים שהיו לי, בבקשות ובדברים שאני רוצה להודות עליהם. השיח הישיר והגלוי מול הקב"ה יכול בהתחלה להיות קצת מאתגר אבל לאט לאט זה נפתח ומביא הרבה חיבור שלי לקב"ה, שלי אל עצמי והרבה שמחה ואמונה.

יקרה,

מברכת אותך שתרגישי איך ה' מלווה אותך ופותח בפנייך עולם מלא בשמחה ואור.

אנחנו פה לכל,

יהודית

כתבות נוספות