שאל את הרב

התחזקתי באמונה ועכשיו יש לי ירידה. כיצד להתחזק שוב פעם?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/02/21 11:57 כה בשבט התשפא

שאלה

שלום.

חזרתי בתשובה לפני שנתיים, ובחודשים האחרונים האמונה שלי ממש התחלשה, אני יודע שהקב"ה קיים והוא יצר הכל והוא אחראי על הכל, ואני יודע שיש שכר ועונש בעולם הזה והבא, אבל עדיין אני לא מצליח לחזק את האמונה שלי שנחלשה מאוד בחודשים האחרונים - וזה גם גורם לי לעשות עבירות למיניהם (לא מכבד הורים, לא מכבד את אישתי, לא מתפלל במניין כל הזמן), אני יודע שיש תקופות שיש ירידה לצורך עלייה, אבל עדיין אני "תקוע" במצב הזה של ירידה כמה חודשים ואני רק מרגיש שאני כל הזמן מאבד עוד קצת מהאמונה.

אשמח לדעת מה אני יכול לעשות על מנת לחזק את האמונה ולחזור להאמין כמו פעם?

תודה

תשובה

שלום וברכה תומר היקר.

ראשית תודה רבה שפנית אלינו ושיתפת אותנו בתהליך שעובר עליך. אני חייב לציין שאני מאוד מאוד מעריך את השינוי הגדול שבחרת לעשות, ברור לי שזה דורש הרבה כוחות נפש לעשות שינוי כיוון כזה שמשנה את כל דרך החיים, ואשריך זכית לכח וגבורה נפלאים וקדושים כאלה! מאחל לך מכל הלב שהקב"ה יראה את כל המאמץ האדיר שאתה עושה וייתן לך כוחות להמשיך כך לאורך ימים ושנים מתוך שמחה גדולה ותחושת רוממות תמידית!

לגבי שאלתך החשובה, מה ניתן לעשות כאשר למרות שאנחנו מבינים בשכל את יסודות האמונה ואת חשיבות קיום המצוות עדיין אנו לא מרגישים הירתמות רגשית ומעשית לקיימם בפועל, וכמעין "חלישות הדעת" נופלת עלינו? אכן זו שאלה יקרה ומיוחדת, שלא סתם חז"ל הירבו לדבר עליה, ובחסידות הרחיבו את העיסוק בנקודה זו לאורך ולרוחב, הן ירידה כתכלית העליה כפי שהזכרת בדבריך, והן כניסיון ליציבות בעבודת ה'.

ברשותך אנסה להאיר את הנקודה בזווית מסויימת. ביקשת עזרה על מנת "לחזור להאמין כמו פעם", וזו אכן משאלת לב גדולה. אך כדאי מאוד לחדד את הרצון, האם אנחנו רוצים לחזור כמו שהיינו פעם, כי פעם היה יותר טוב מעכשיו? אומר שלמה המלך, החכם באדם "אַל תֹּאמַר מֶה הָיָה שֶׁהַיָּמִים הָרִאשֹׁנִים הָיוּ טוֹבִים מֵאֵלֶּה" (קהלת ז, י), שלמה המלך אומר לכל אחד ואחד מאיתנו: אל תאמר שפעם היה יותר טוב, אל תתעסק בעבר, אלא תתעסק בהווה ובעתיד. כיצד אני יכול למנף את הכישלונות והתמודדויות העכשוויות על מנת לחזק את האמונה שלי שתהיה יותר יציבה, יותר מדוייקת.

נסה לחשוב עם עצמך מה מפריע לך שיוצר אצלך את "החולשה" הרוחנית הזו? תחושת מיצוי? מאמץ ייתר? השקעה מעבר לכוחות? פחד מהעתיד? שאלה עמוקה שעדיין לא נענתה? נסה להתעמק במחשבותיך – על מה זה יושב? כאשר תענה לעצמך ותגדיר היטב את גוף ההתמודדות תוכל לחפש פיתרונות ודרכים להתעלות ולהתגבר. וכך אותה "חולשה" תהפוך למקפצה אדירה של התקדמות גדולה יותר מהמצב בו היית עד היום!

כמו כן, אני ממליץ לך בחום, למצוא דמות שמכירה אותך שתוכל ללוות אותך בתהליך המבורך והמיוחד שאתה עושה, על מנת שתוכל להתייעץ איתך ולשתף אותך בצעדים נוספים ואחרים שעוד תצעד- כמו כולם במסלול הקדוש של עבודת ה' וחיי תורה ומצוות.

בהצלחה גדולה ובהערכה ענקית!

ידידיה

כתבות נוספות