שאל את הרב

התאבדות של חבר זה גזרת שמיים?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 26/12/06 16:41 ה בטבת התשסז

שאלה

לכבוד הרב שלום !

לאחרונה לצערי העלו לנו כמה שאלות ללא מענה מסוים בעקבות מקרה מאוד מצער שקרה לנו כחברים

יש לנו מכר/חבר שלצערי הרב התאבד מכל מיני נסיבות . הצבא משפחה שלו וכל מיני סיבות בכל מקרה הוא ירה בעצמו עם הרובה הצבאי שלו ה"י בתחילה היינו בהלם טוטאלי ולאחר מכן כבר באזכרה שלו היה רב שאמר שגם התאבדות זה משהו שהקב"ה קבע לו לעשות משום שהוא סיים את התיקון שלו בעולם . לאחר מכן היה לנו ויכוח בין החברים אני טענתי שהרב צודק והכל אבל כל נכתב בראש השנה ונחתם ביום כיפור גם אם זה מוות כזה בהתאבדות ה' ירחם. כמה מחברי טענו שזה לא הקב"ה קבע זאת ואלה זה אדם קובע את גורלו והוא החליט למות ושינה את גורלו בכך שירה בעצמו . אני מבקש מהרב אם אתה יכול לענות ולהכריע בויכוח הזה האם התאבדות ה' ישמור זה דבר שהקב"ה קבע משום שאדם סיים את התיקון שלו בעולם או שמא זה אדם חורץ את גורלו לעצמו וזה לא מה שהקב"ה קבע לו .

תודה רבה ושלא נדע עוד מקרים כאלה. אמן !

תשובה

ב"ה


שלום.

הצטערתי לשמוע על המקרה הנ"ל . ברוך דיין האמת .
לכל אדם בעולם יש בחירה חופשית לעשות טוב או רע. ואם אדם מחליט לגנוב או לשקר או לרצוח אדם אחר או לרצוח את עצמו זו החלטה בלעדית שלו. והאדם משלם את המחיר על הבחירות שהוא עושה לטוב או למוטב.וזה נמצא בשליטתו הבלעדית .
נכון הוא שהקב"ה יודע וצופה ומביט לאורך כל שנות דוד ודור אבל הידיעה הזו של הקב"ה לא קשורה כלל לבחירה החופשית של האדם.ומה שהקב"ה מזמן לאדם לא תמיד זה בשליטתו של האדם .

למשל אם אני מניח מול ילד צלחת עם ממתקים וצלחת עם עוף ואורז אני יודע שהוא יבחר בצלחת הממתקים והידיעה הזו שלי לא קשורה להתלבטות הפנימית שלו ולקבלת ההחלטה ע"י עצמו.
וגם אם נגזר על האדם בשמיים בר"ה גזרות שונות אז האדם יכול בשניה אחת ואפילו בשבריר שניה אחת לשנות את כל הגזרות ולהפוך אותם .
למשל אם אדם אומר אמן יהיה שמיא רבה וכ"ו בכל כוח כוונתו אז האמירה הזו יכולה לקרוע לו גזר דין.
וכן אם אדם עושה איזה מצווה או מעשה טוב בכנות ובתמימות או אומר איזה פסוק או לומד תורה אז הדברים האלה "מעבירין את רוע הגזרה" וכל יום ויום וכל רגע ורגע האדם נדון לפי מעשיו . ראה שהקב"ה דן את ישמעאל בן אברהם אבינו עליו השלום "באשר הוא שם" כי מצבו באותו רגע היה מצב שעורר את מידת הרחמים .

ודע לך שאם קרה מקרה כזה אז "החי יתן אל ליבו", והמעגלים הקרובים למקרה זה והרחוקים ממנו צריכים לחשבן את נפשם על מנת למנוע הישנות של מקרים כאלו בעתיד.
ועיין גם תשובתי ב:
https://www.kipa.co.il/ask/show/34825


בברכה,


עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות