שאל את הרב

השפלות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/10/13 13:54 יט בחשון התשעד

שאלה

שלום כבוד הרב !!

אז ככה אני נער בגיל 17 אני אחד שמתחזק מאוד אני עובד על המידה של מידת הענווה ואכן כבר תקופה ארוכה שזה מצליח לי וגם אני ממש מגיע למצב שאני לא כועס ולא עצבני גם עם עשו לי משהו רע

יש לי מישהו שתמיד משפיל אותי הוא נער בגילי תמיד הוא משפיל אותי זורק לי הערות וממש מכאיב לי בלב ופוגע בי אבל אני מוריד תראש ופשוט מדבר לה׳ אני אומר לו ״אבאלה אני יודע שהכל ממש השם יתברך אין שום כוח בעולם שיכול להפיל אותי אתה שלחת אותו ואני מקבל באהבה כי הכל לטובה אני לא צריך הערכה של אף אחד אחר וכבוד מאף אחד רק ממך ה׳ אני אוהב אותך ותודה רבה ששלחת אותו הוא צדיק גדול״

ככה פשוט אני אומר אבל יש לציין שאני אומר את זה עם דמעות בעיניים פגיעה קשה ועצב רב רציתי לשאול אותך כבוד הרב אם אני מתנהג נכון בקשר לזה ואם אכן זה מידת הענווה ?

תודה רבה כבוד הרב שה׳ יתן לך כוח להמשיך לעזור לנו תודה רבה !!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

יש לך כוונה טובה. אתה מבקש לפעול במדרגה של צדיק אבל טרם הגעת למדרגה של צדיק. לא מפני שיש לך חסרונות, אתה נמצא במדרגה גבוהה מאוד. אבל כדי להיות צדיק צריך לעבור דרך ארוכה מאוד - אתה נמצא עדיין בתחילת הדרך.

אתה מתפלל אל ד' ומבקש דברים טובים: "אני לא צריך הערכה של אף אחד אחר וכבוד מאף אחד רק ממך ה׳ אני אוהב אותך ותודה רבה ששלחת אותו הוא צדיק גדול..."
דברים אלו שמופיעים בתפילתך הם בקשות חשובות אבל הם לא משקפים את המצב האמיתי שלך. אתה עדיין לא באמת שם, מידת הענווה קשה מאוד להשגה.
כיום אתה צריך הערכה של אנשים, אתה לא מסוגל עדיין להסתפק בכך שד' מעריך אותך. אתה גם לא באמת מרגיש שהחבר הוא צדיק, אתה נפגע ממנו ולכן הוא רשע.

עם כל הרצון הטוב שלך, אסור לאדם לחיות בשקר. גם הקב"ה לא רוצה שנחיה בשקר. לכן אתה צריך להתפלל אחרת - את מה שאתה אמרת אתה צריך לומר כבקשה:
"אני מבקש ממך שלא אצטרך הערכה של אף אחד אחר וכבוד מאף אחד רק ממך ה׳ אני אוהב אותך, אבל קשה לי עם ההשפלות שלו ואני מבקש ממך כוח להתגבר על ההשפלות הללו..."

בינתיים תלמד לקבל מחמאות מהסובבים אותך, כמתנות שד' שולח אליך. כל מי שאומר לך דברי שבח, כל מי ששמח בך ומודה לך על משהו - תראה אותו כשליח של ד' לעודד ולשמח אותך. לחזק אותך.

הנער שפוגע בך צריך לדעת שהוא עושה דברים חמורים. חז"ל אמרו - 'המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים'.
אתה לא צריך חלילה להעליב אותו בחזרה אבל אתה חייב להוכיח אותו: לגשת אליו בנחת ולומר לו שהוא פוגע בך. שהוא גורם לך נזקים קשים. שהוא גורם לעצמו נזקים קשים מפני שהוא כשופך דמים!
אני מאמין שאם תעשה את כל השינויים הללו תזכה בעז"ה גם לשינוי לטובה במה שקשה לך וד' יתן לך את הכוח לצאת מהעצבות.

כתבות נוספות