שאל את הרב

למה היתה שואה? האם זה היה עונש? ואיך השם נתן לזה לקרות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/05/20 11:44 ט באייר התשפ

שאלה

אבל למה הגיע להם העונש הזה? מה הם כבר עשו? חיו את החיים שלהם? ניסו להתקיים? מה רע בזה?

אז מה, זה בגלל שהם טעו לפעמים? זו תכונה אנושית. איפה התכונה הסלחנית של בורא עולם? למה להשמיד כל כך הרבה מהעם שבחרת בו?

ומה זה משנה מה בא אחרי זה? מה זה משנה אם יש מדינה?

איבדנו את עצמנו. העולם כולו הלך לאיבוד. הטוב לא היה קיים. והמטרה ממש לא מקדשת את האמצעים.

וזה גם לא טובת הכלל. כי הכלל כבר לא היה קיים כשהטוב קרה..

איך למען ה'? איך העולם כמנהגו נוהג? איך לא הכל נעצר? איך האדמה לא רעדה? איך לא ירדה אש מהשמיים?

ואם כל כך הרבה רוע וכאב קיימים בעולם הזה,

אז איפה הטוב? איפה?

תשובה

שלום לך שירה יקרה.

מה שלומך?

כל הכבוד על השאלה הכנה. הרבה אנשים נתקלים בשאלות, בקשיים ובספקות במהלך חייהם ולא בהכרח שואלים או מבררים אותם. אני חושבת שהנקודה הזו בה תפסת את עצמך, ראית שכואב לך והחלטת לעשות מעשה, זו נקודה גדולה ומשמעותית, תתפסי אותה איתך להמשך החיים! יש פער עצום בין אדם שמברר ושואל לבין אדם שנשאר אדיש למציאות שסביבו. אני חושבת שהמפתח לגדילה, לצמיחה ולחיים גדולים, מבוררים ומתוך כך גם טובים ושמחים יותר – זו הנקודה הזו של כמה אני פתוחה לתהליכים שמתרחשים בקרבי והולכת איתם ביחד, ולא מתעלמת מהם.

אני מרגישה משאלתך שאת כואבת מאוד, ואולי גם מאוכזבת. אולי כועסת?

אז קודם כל אני רוצה להגיד לך שזו שאלה גדולה, שאלה עצומה, ורבים האנשים ששואלים, ששאלו ושעוד ישאלו אותה – במהלך כל הדורות.

אני מצרפת לך תשובה שנענתה לשאלה דומה שנשאלה אצלינו, לפני כמה שנים. מקווה שהתשובה תיישב את ליבך.

איפה הקב"ה היה בשואה?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=635158

לאחר שאת קוראת, אגע בכמה נקודות נוספות-

1. להמשיך ולשאול!

שאלות זו אחת נקודות היסוד באמונה היהודית. פעם, חשבו שלשאול זו כפירה. שכל אדם חייב להאמין בצורה תמימה, בצורה שמקבלת הכל כמו שהוא. הרב קוק מסביר שבדורות האחרונים, ב"ה התחיל תהליך הגאולה והנשמות שלנו גדלו. עקב כך, אנשים התחילו לשאול שאלות ולא לקבל כל דבר כמובן מאליו. כמו ילד קטן שפתאום כשהוא מתבגר, הוא מתחיל לשאול על דברים שעד היום היו לו ברורים. האם זה סימן רע? ממש לא. להיפך! זה סימן של גדילה ושל התפתחות. אם הנער לא ישאל, הוא לא יגדל. זה שיש לך שאלות זה מראה על גודל הנשמה שלך!

על כן, המשיכי בדרכך זו, ואל תפחדי לשאול. ואל תפחדי גם אם לפעמים תגלי שהתשובה היא לא פשוטה או לא חד משמעית, או שלא תמיד ניתן להבין את התשובה.

2. ללמוד על הנושא הזה או באופן כללי על מהות החיים ועל האמונה. באינטרנט יש שלל של דברים מדהימים שאת יכולה לעיין בהם. את יכולה להיכנס שוב לאתר שלנו ולכתוב בחיפוש את המילה "שואה". זה יפתח לך עוד כל מיני דברים מעניינים, וכמו כן כמובן שיש שם שו"תים בכל הנושאים ואת יכולה בהחלט לקרוא.

3. ממליצה גם על לימוד וקריאה מתוך ספרים. ספרים קלילים – "מכתבים לטליה" או "היי הרב" של הרב יוני לביא, ספר קצת יותר מעמיק – "אמונה ברורה" של הרב פיירמן. ואלו רק כמה טיפות בתוך הים הגדול.

4. אני חושבת שהכלי הטוב ביותר הוא לשתף אדם קרוב, שאת מכירה, שאת סומכת, אדם אולי בוגר יותר, שתוכלי לשתף אותו ולשאול. בד"כ על סמך ההיכרות ובמפגש פנים אל פנים אפשר להגיע לדברים עמוקים וגדולים מאוד. באופן כללי חשוב שיהיה בן אדם שאת יכולה להתייעץ איתו ושעושה לך טוב לשתף אותו. אולי מדריכה? מחנכת? יועצת באולפנה? אחות גדולה? מה שמתאים לך.

יקרה, הרבה הצלחה! המשיכי בדרך החיל!

רק אור וטוב,

נעמה

כתבות נוספות