שאל את הרב

הר הבית

חדשות כיפה הרב מרדכי ורדי 20/03/02 08:06 ז בניסן התשסב

שאלה

האם מותר לעלות בימינו להר הבית? ומדוע?

תשובה

עליה להר הבית.

יש כאן שלוש שאלות:
א. שאלה הלכתית
ב. שאלה רעיונית
ג. שאלה פוליטית

להלכה קדושת הר הבית לא בטלה. ואם כן אין כניסה להר הבית לטמאים בטומאת מת. היום כולנו בחזקת טמאי מתים ואין דרך להטהר בלי פרה אדומה. ולכן אסור להכנס לתחום הר הבית.
אמנם מחקרים שנעשו ע"י רבנים הוכיחו שבתחומי הר הבית המוגדר היום ישנם חלקים שאינם מן החלק המקודש בקדושת הר הבית. לגבי אותם חלקים אין איסור להכנס בטומאה.
לענין המדיניות של הכניסה לאותם חלקים שאין בהם איסור כניסה בטומאה – יש מחלוקת בין הפוסקים האם נכון הדבר להורות לציבור הרחב היתר להכנס לשם. יש רבנים שאף דיווחו על כניסתם לאותם מקומות בהר הבית (כמו הרב ישראל רוזן) ופוסקים אחרים שפרסמו הדרכות מפורטות לאן מותר להכנס ואף יצאו בקריאות עידוד להכנס למקומות המותרים (כמו הרב דב ליאור שליט"א ). לעומתם יש פוסקים שדוחים מכל וכל את הרעיון להכנס להר הבית וללא הבחנות בין מקום למקום בתוך המתחם המוגדר היום מפני החשש של הפגיעה בקדושתו והתפיסה הרעיונית שכל עוד לא הגיע הזמן לבנין ביהמ"ק אין לנו להתקרב אל המקום.
עמדתי שלי היא שבעת הזו שיש סכנה לריבונות ישראלית על הר הבית יש להבליט את הזיקה שלנו להר הבית. הארגומנט הנכון הוא ע"י התביעה לכבד את בני כל הדתות (כולל אותנו) בזיקתם את המקומות הקדושים להם. אני רואה נזק גדול לכל הענין בהצהרות ופעולות אופרטיביות לגשת בפועל לבנין בית המקדש. כל הגעגועים שלנו לבית המקדש חייבים להשמר בתחומי התפילה והלימוד וללא התלהמות פומבית תקשורתית העלולה לגרום נזק לענין כולו.
ולכן ההתנהלות בענין צריכה שיקול דעת והנהגה אחראית אשר תדריך את הציבור בעת הזו כיצד לנהוג וזאת במטרה לחזק את אחיזתנו הריבונית בהר הבית ולא להחלישה ח"ו.

כתבות נוספות