שאל את הרב

הרב יובל שרלו???

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/07/06 19:13 כג בתמוז התשסו

שאלה

כתבתה בספרך שרחל אימנו עבדה עבודה זרה איך זה יכול להיות?????????????????? הרי היא אימנו והיא החביאה את הפסלים לא בשביל להשתמש בהם אלא כדי שאביה לא יגע בהם היא צדקת!!!!?!??!?!?!

תשובה

שלום וברכה
התבקשתי לענות לך בעצמי.
במקום תשובה חדשה, אני מצטט תשובות רבות שנכתבו על העניין. מתוכם תבין גם מה שכתוב, וגם תראה שדבריי מבוססים כמובן על עמדה בחז"ל, ולא הייתי מעז לכתוב זאת בלעדיהם. מעבר לכך, קרא את המקור שוב, ותראה כי הפיסקה מתחילה במילים "אין אנו יודעים".

כל טוב, ותודה על ההערה.

תשובות קודמות:
א:
שלום וברכה
דבריי על רחל אמנו נוסחו בניסוח שאינו הגון, וצר לי על כך.
כך הייתי מנסח זאת היום:
"אין אנו יודעים מפני מה גנבה רחל את התרפים. עובדה היא כי בהמשך הסיפור כתוב כי יעקב אומר לבני ביתו "ויאמר יעקב אל ביתו ואל כל אשר עימו: הסירו את אלוהי הנכר אשר בתככם...", והדבר מלמד כי בתוך ביתו של יעקב יש אלוהי נכר, ולא ניתן לומר כי אלוהי נכר אלה מצויים בידי העבדים, שכן הכתוב מבחין בין "ביתו", לבין "כל אשר עימו". אסור לנו להתעלם מדברים הכתובים במפורש בתורה, והעושה זאת דומה לכופר שתורתו של הקב"ה.
ברם, קשה לומר כי אימותנו הקדושות עובדות עבודה זרה היו. אולי מדובר על דרכי העבודה הזרה, שעוד לא נתחדדו דיין, ואף שהאמינו בני יעקב באלוקי ישראל בכל מאודם, עוד לא נתבררו הדרכים הראויות לעבוד את ד', ורחל מבקשת לעשות זאת עם התרפים...".
כל טוב

ב:
דבריך על רחל אמנו הם היפוך מוחלט של דרכה של תורה. אין אחד מדמויות המקרא שהוא צדיק גמור. אין אנו נוצרים. לפי טיעון זה אינך יכול ללמוד את תורת משה כי היכה בסלע ואינך יכול לומר תהילים כי דוד המלך אמר חטאתי לד' במעשה בת שבע. דרכה של תורה הפוכה לחלוטין – הדמות המוערצת על פי כתבי הקודש שלנו היא דמות בעל התשובה, אשר מתקן את דרכיו. הוא המופת והוא והסמל לדרכנו. על כן, אף אם רחל עבדה את הקב"ה בדרך התרפים, הרי שהיא אימם של ישראל, והייתה שותפה בביעור העבודה הזרה לפני העלייה לבית אל, ועל כן אנו אומרים תיקון רחל ונאמנים לה. כך למדו חז"ל את דמותם של כל האבות והאמהות, שאם לא תאמר כן כיצד תתגבר על העובדה שחז"ל תולים בחטאיו של אברהם אבינו את גלות מצרים ועוד ועוד.
ה. לעצם העניין, הדעה שרחל עבדה עבודה זרה מופיעה בחז"ל: " "הסירו את אלהי הנכר – חסר י', לימד שלא היו שאר נשיו חשודות בכך, זולתי רחל על תרפי לבן" [מדרש שכל טוב, עמ' 198* תורה שלמה שם, עמ' תתתקלז סעיף ט]. ברם, לא לכך הייתה כוונתי בדבריי, וכל שבקשתי לומר הוא שייתכן שעבדה את ריבונו של עולם בדרכי העבודה הזרה, כיוון שלא ידעה אחרות. כשעלתה לארץ הייתה חלק מהסרת אלוהי הנכר אשר היו בתוכנו, ונותרה לזיכרון עולם כרחל המבכה על בניה, וכאחת מארבע אמהות.

ג:
כתבת ח"ו רחמנא ליצלן. היכול אתה להביא מקור אחד (!!!) בדברי הראשונים שלא אמר זאת ? היכול אתה להביא מקור אחד בדברי הראשונים שטען שאבותינו לא חטאו, ושבו בתשובה שלמה לפני ד' ? האם על כל דברי הראשונים אתה אומר רחמנא ליצלן ? אני מבקש להדגיש כי אין בוועד לחיפוש חטאי אבות והקטנת דמותם כדי שאנחנו נרגיש בטוב. להפך, דמותם העילאית קוראת לנו חזור ושוב לשוב בתשובה מלאה בכל עת, ולחיות חיים מתמידים של תיקון ועלייה ביראת שמיים ובקדושה.
ט. מה שכתבת על כל האומר דוד טעה הוא מאמר חז"ל אחד מול כ 35 מאמרים הפוכים ! הרי אתה עצמך כתבת בראש דבריך שאין לנו ללכת אחר מיעוט, גם אם לא ישבו ביחד. ושוב, התוכל למצוא בדברי הראשונים פרשני המקרא עמדה זו ?
י. זהו הקיום האמיתי של מצוות הביטו אל צור חוצבתם. מצווה שאני מקיים בכל עת שאני נוגע בספר התנ"ך ומלמדו בדרכים שהוא כתוב בהן, ובדברי הראשונים, ולא ממציא דברים חדשים המעקרים והמזיקים. הנזק הגדול הוא בעיקר אותו נזק שכתבתי עליו פעמים אין ספור – החינוך לחוסר יושר ואמת, לחוסר ביקורת עצמית מתמדת ותביעה פנימית, ובעיקר – הזנחת הקריאה המתמדת לתשובה ותיקון.

אינך צריך להתחנן בפניי שאמחל לך, כיוון שלא עשית כל רע. בבית המדרש בו צמחתי ואותו אני מנסה להקים שואלים שאלות, אפילו קשות ביותר, ולא מונעים התלמידים עצמם מלחשוב אחרת מרבותיהם, שהרי זה יסוד האדם – לעמוד מול הקב"ה ביראה ובאמונה, ולא לחיות חיים של מישהו אחר.

כל טוב

כתבות נוספות