שאל את הרב

הרבי מליובאוויטש

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/12/05 12:28 יא בכסלו התשסו

שאלה

ב``ה

שלום וברכה!

רציתי לשאול שאלה שמאוד מכבידה עלי כבר הרבה זמן:

רציתי לדעת בצורה ברורה, באיזה שלב אנו אוחזים בתהליך הגאולה, הוא כבר התחיל, או שאנו עדיין בסוף הגלות, מצד אחד יש את הנתונים בשטח, קיבוץ גלויות וכו', אבל מצד שני יש דבריו של הרבי מליובאוויטש המתבססים על המקורות יסודיים ביותר: רמב``ם: שכותב ש``ישראל עושין תשובה ומיד הן נגאלין``, משמע שהגאולה באה בבת אחת,וכן מדברי הרמב``ם שמשיח מקבץ נדחי ישראל, דהיינו שמשיח עושה זאת, וכן שקודם משיח מקבץ גלויות ורק לאחר מכן בונה בית המקדש, ולמרות שיש בזה מחלוקות אבל ההכרעה היא על ידי הרמב``ם, פסק הלכה למעשה, ואכן שאלתי שאלה זו כמה רבנים: 1) הרב אבינר, ענה לי שמשיח רק מקבץ את סוף הנידחים אבל הקיבוץ גלויות הראשונים לאו דוקא שיהיה על ידי משיח, אבל אחר כך עיינתי טוב ברמב``ם, ובמחילת כבוד תורתו, זה לא מסתדר, שהרי כשהרמב``ן מוכיח על עצם מציאות הגאולה, הוא כותב שנאמר ``ושב ה' אלוקיך וגו'`` ובהמשך לזה מזכיר את הענין של משיח, שזה היינו הך, זאת אומרת שכל התהליך יהיה על ידי משיח, שכדברי הרמב``ם משיח הוא בשר ודם, וכדברי החת``ס הידועים שלא שנפסק ברמב``ם היה אפשר להאמין שהקדוש ברוך בעצמו יגאל אותנו, ומשיח זה תהליך, אבל אחרי שנפסק ברמב``ם, אזי מי שסובר אחרת הוא כופר בתורה (כך דבריו, אינני זוכר איפה, אוכל לחפש בעזרת ה'), ואשמח להביא הערה של הרבי מליובאוויטש מדהימה שהראו לי ששינתה אצלי את תפיסת עולמי:

ראה רמב``ם (הל' מלכים ספי``א) פס``ד ברור בזה וז``ל: יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות... ויכוף כל ישראל לילך בזה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה'... עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל כו'. (וידוע אשר מדייק הרמב``ם גם בסדר דבריו. וראה ג``כ התחלת הפרק שם).

ואין שום פוסק חולק בזה. וידוע הכלל (ראה משל``מ הל' כלאים פ``ט, הי``א ובס' שנסמנו בשד``ח כללי הפוסקים ס``ו סק``א) שבמקום שנ``כ הרמב``ם לא השיגו עליו ה``ז הוכחה שמסכימים לדבריו. ובנדו``ד ה``ז הראב``ד, הכסף משנה (הב``י, מרן המחבר), הרדב``ז וכו'.

והרי פס``ד הלכה למעשה הוא דוקא בספרי הפוסקים ולא במדרשי חז``ל ואפילו לא בסוגיות חמורות שבש``ס. ובודאי ובדאי שידע הרמב``ם מחז``ל בסנהדרין ובירושלמי ריש ברכות וכו'. ותמיהני שימצא מי שהוא שיאמר שדוקא הוא הוא המבין מחז``ל בסנה' וכו' – ו

תשובה

שלום וברכה
אין לנו מושג באיזה שלב של הגאולה אנו מצויים.
אין לנו גם מושג אם היא תבוא בבת אחת או בהדרגה. המקורות מלמדים לכאן ולכאן.
אין לנו גם יסוד להניח כי המשיח פוסק דווקא כרמב"ם. אולי כן. אולי לא.
העובדה שפוסקים לא חלקו על הרמב"ם באופן ישיר אינה מלמדת מאומה. הם לא חלקו כי הם בכלל לא ראו מקום לפסיקת הלכה בענייני משיח וגאולה, שהרי אין אנו יכולים לפסוק בעניין זה דבר. על כן, הדבר אינו מכיח דבר. מרן המחבר לא פסק דבר בעניין זה, הראב"ד לא פסק דבר, ומי שרוצה ללמוד משתיקתם שם את אמונתו על קרן הצבי.

מה שאנחנו יודעים זה מה שאנחנו רואים. אנחנו רואים כי הקב"ה השיב את עם ישראל להיסטוריה, כי הקב"ה איפשר לנו לשוב לארץ ישראל ולהקים את היישות המדינית שלנו, שהקב"ה האדיר את תלמוד תורה בישראל בהיקפים שלא היו כדוגמתם, שהקב"ה זיכה אותנו לעמוד על נפשנו ולהילחם ולנצח ועוד ועוד. זו לא אתחלתא דגאולה ??!!


כל טוב

כתבות נוספות