שאל את הרב

הרבי מלובאוויץ'

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 06/04/02 12:43 כד בניסן התשסב

שאלה

שלום

האם לרבי מלובאוויץ' היתה רוח הקודש כטענת חסידיו?

מה זה אומר?

האם הוא היה נביא? איך אפשר להוכי את זה?

האם נכון ללכת לרב כשיש בעיה מסוימת במקום להתפלל לבד לקב"ה?

תשובה

ב"ה מוצש"ק פרשת שמיני תשס"ב

לבנימין שבוע טוב!

הרבי מלובאוויץ' היה אדם גדול מאד, והתקבל כאחד מגדולי ישראל בדורנו. למרות שהנבואה פסקה בתחילת ימי בית שני, אבל רבים מגדולי ישראל היו מאז ועד עתה בעלי מדרגות שונות בראית דברים בצורה עמוקה, כול דברים שעדיין לא התרחשו, וזו מדרגה מקבילה לרוח הקדש, אנו מכירים את דברי חז"ל לגבי חכם הרואה את הנולד, ובאמת קשה להגדיר מה נובע מחכמה ומה מרוח הקודש. אני חושב שלנו זה לא משנה, ואנו מצווים לכבד כל אדם גדול בישראל, בייחוד גדולים שמקיפים בראייתם ובהנהגתם את כלל ישראל.
נביא לא קיים מאז תחילת ימי בית שני, שאז פסקה הנבואה, גם אדם הרואה דברים שעדיין לא קרו והם מתרחשים איננו עדיין נביא כל זמן שלא יאמר דברים בשם ה', ועדיין דבר כזה לא קרה כולל אצל הרבי מחב"ד.
בקשר לשאלתך בדבר פניה לרבנים, קיימת אגרת של בעל התניא בה הוא מבקש מן החסידים לבוא אליו להתייעץ ולבקל הדרכה בענינים שברוח ולא בענינים גשמיים.
ברור שהקשר עם אדם גדול איננו תחליף לפניה ישירה לקב"ה, שהוא קרוב לכל קוראיו באמת כדברי דוד המלך בתהילים, ואנו אומרים זאת שלוש פעמים ביום ב"אשרי יושבי ביתך", אלא שיש מקום לקבל עצה, הדרכה ולעיתים אפילו הנחיה מאדם גדול בישראל, כך נהגו בישראל מדורי דורות, וכן לבקש מאדם גדול שיתפלל לה' בעבור אדם שזקוק לתפילה, מתוך הנחה שתפילתו של אדם גדול יש לה כח גדול יותר.
הרמח"ל בספר דרך ה' כותב שאנשים פשוטים זקוקים לאדם גדול שיקרב אותם לקב"ה, ואילו אדם גדול אינו זקוק לכך, לעומתו בחסידות בודאי שסוברים שכל אדם זקוק לצדיק על מנת להתקרב לה'.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות