שאל את הרב

הקדמת מסילת ישרים גדולי הדור

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 22/01/17 21:50 כד בטבת התשעז

שאלה

שלום הרב,

אנחנו לומדות עכשיו בשיעור מחשבת את מסילת ישרים, ובהקדמה מובאת מעין 'בעיה' שרוב האנשים החדים והחכמים עוסקים בפלפולי הלכות, מדרשים, גמרא וכו' ופחות מתעסקים בלימוד העבודה השלמה, האהבה, היראה, הדבקות, שהם העיקר.

אז איך זה שבדור שלנו עדיין רוב הלימוד אצל גדולי הדור ובכללי הוא פילפולים ודרשים למרות שאני בטוחה שהם למדו עשרות פעמים את המסילה?

אשמח לתשובה כמה שיותר מהר. תודה רבה!!

צופיה

תשובה

לשואלת שלום
כל הכבוד על השאלה החשובה. משאלתך ניכר הבירור האמיתי.
המהר"ל, בספרו נצח ישראל, פרק כט, כותב: "כתוב "יראת ה´ היא אוצרו" (ישעיה לג, ו), כי האוצר הוא המקיים. ואמר שיראת ה´ הוא המקיים את הכל, והוא דומה ל[קב חומטין המקיים את התבואה], שאם אין כאן קב חומטין, אף על גב שהתבואה יפה וטובה, אין קיום אל התבואה רק מצד קב חומטין, אשר הוא מקיים הכל".
עבודת הנפש היא דבר חשוב מאין כמוהו. המשל של המהר"ל לתחום הלימוד הזה הוא [קב חומטין]. קב – מידה קדומה, כמו להגיד היום: ליטר. חומטין זהו חומר שמונע התעפשות. המשל מסביר שכדי לְשַמר 80 ליטר מיץ ענבים, צריך 0.1 ליטר של סולפיט, או חומר משמר אחר. 80 הליטר משול ללימוד התורה ה´רגיל´ כביכול.
לימוד מסילת ישרים ועריכת חשבון נפש יומי אינם נמדדים באורך הזמן שלהם, אלא ב[איכות המחשבה המוקדשת להם]. גדולי ישראל למדו ולומדים ספרי מוסר, ערכו ועורכים חשבון נפש, אך די להם בקב חומטין, בזמן מאוד מוגדר כדי להחזיק את כל הידע העצום שלהם במוסריות אמיתית ובדיוק נכון.
הרמח"ל בהקדמה אינו זועק על הזמן אותו מקדישים, אלא על כך ש[לא מתעסקים בכלל] בנושא הזה.
כמה זמן יעסוק אדם בחשבון נפש לעומת לימוד גמרא, הלכה, מחשבה וכו´? זה שיקול איניבידואלי מאוד, ומשתנה בין אנשים.
עלנה והצלחנה בלימוד!

כתבות נוספות