שאל את הרב

העולם הבא

הרב ירון אנגלמאייר הרב ירון אנגלמאייר 04/08/22 10:58 ז באב התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב

בזמן האחרון התפתחה אצלי בעיה שאני מאוד מפחד מהמוות אני כל הזמן חושב על המוות כאילו יום יגיע ואנחנו פשוט נמות והכל יפסק ויגמר וזה יקרה גם לאנשים שקרובים לנו וחשובים לנו ואז אני חושב לעצמי אז למה להשקיע למה צריך להשקיע אם בסוף כולנו נמות והכול יגמר ואני יודע שיש עולם הבא אבל אני מפחד ממנו ומפחד מהמוות. אז עכשיו לשאלות שלי:

1.האם בעולם הבא אנחנו נראה אנשים שאנחנו מכירים מהעולם הזה.

2.האם בעולם הבא אנחנו נראה אנשים שאנחנו מכירים מגלגולים קודמים

3.אם בעולם הבא אנחנו נראה אנשים שאנחנו מכירים מהעולם הזה ומגלגולים קודמים אז אנחנו נוכל לדבר איתם ולהרגיש אותם וליהיות איתם ביחד בידיוק כמו בעולם הזה.

4. כשיבוא המשיח ותיהיה תחיית המתים האם אנחנו נחיה כמו עכשיו רק שיהיה שלום וטוב אבל פשוט ניחיה בעולם הזה כמו עכשיו רק לנצח.

5.האם אתה יכול לעזור לי עם הפחד שלי מהמוות ואם מה שכתבתי למעלה.

6.אני מאוד מפחד גם מהזקנה ולהתבגר ולהזדקן ולמשל להגיע לגיל מבוגר ולדעת שאני אמות בקרוב האם תוכל לעזור לי בזה.

סליחה על כל השאלות הארוכות האלה אבל הן מעוררות בי עניין ופחד גדול.

אולי בבקשה אתה יכול לעזור לי.

תודה מראש.

תשובה

שלום רב,

1.-3. כותב הרמב"ם שפסוק הנביא "עין לא ראתה זולתך א-לקים" נאמר על חיי עולם הבא. כל התיאורים שמצאנו בדברי חז"ל, כגון שצדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם, אינו אלא משל, ואין בידינו את האמצעים לתפוס ולהכיל את חווית העולם הבא, מכיוון שהוא כל כך שונה במהותו מכל מה שמוכר לנו בעולם הזה. כן מוזכר לגבי צדיקים מסויימים, שצדיקים אחרים ממתינים להם ומקבלים פניהם בעולם הבא, כגון חזקיהו המלך שמקבל את פני רבן יוחנן בן זכאי וכדו'.

4. לגבי ימי המשיח ישנה מחלוקת בין הרמב"ם והרמב"ן, ובעצם מחלוקת האמוראים בגמרא בין רב ושמואל, האם עולם כמנהגו נוהג, היינו שהוא ייראה ויתנהג לפי החוקיות הידועה לנו, רק בהבדל שלא יהיה שעבוד מלכויות, היינו ללא שנאה כלפי עם ישראל, וללא מלחמות, וזה מביא לידי שגשוג מוחלט (דעת שמואל והרמב"ם בסוף הלכות מלכים), או שחוקיות העולם תשתנה לחלוטין (דעת רב והרמב"ן).

5.-6. לפחד מהמוות הוא דבר טבעי, כי זה רגע ששם קץ לידוע ומעבר אל הבלתי ידוע. השאלה לאן אנחנו לוקחים את העמידה מול הבלתי ידוע, ויש כאן שני דגשים ביהדות:

א. ערך החיים ומשמעותם מעבר להיותנו כאן עלי אדמות: יהודי מאמין מתמלא מהתחושה שהחיים מלאים כל יום בהזדמנויות רבות לתת להם משמעות נצחית, ובכל פעולה והחלטה ניתן להשפיע ולחולל דברים בעולם שהם גדולים מהאדם עצמו, ולכן אנחנו נדרשים בכל עת לפעול ולעשות ולתרום מיכולותינו, ודבר זה מביא שמחת חיים גדולה, מתוך אמונה בבורא עולם שברא אותנו כאן בשביל להיטיב איתנו!

ב. אמונה בחיי נצח לאחר המוות: אחד מעיקרי האמונה היא האמונה בחיים נצחיים של הנשמה בעולם הבא לאחר היפרדה מהגוף בעת המוות. על החיים האלה נאמר בפרקי אבות שאפילו שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא יפה מכל הקורת רוח (האושר) שאפשר לחוות בעולם הזה! הרב טיקוצינסקי בספר גשר החיים ממשיל את המעבר אל אותם החיים למעבר של העובר ממצבו בבטן האם אל עולמנו. ממבט העובר יש יציאה מהעולם המוכר והידוע לו, אולם במבטנו עובר זה לא יצא מהעולם, אלא נכנס לעולם עשיר יותר ומלא יותר בחוויית החיים. כן היא היציאה מהעולם הזה אל העולם הבא, שהיא מבחינת הנשמה הרבה יותר כניסה אל מקום חיות מלא עד אין ערוך!

לבסוף ברצוני להמליץ לדבר על הפחדים עם איש חינוך, רב מבין או מטפל, לברר את עומקם ומוצאם, כי בגיל הנעורים שמחת החיים אמורה להוביל ולהיות טבעית, ונכון שזיכרון המוות אינו נעלם לגמרי מחיינו, ובכל זאת הוא אמור להיות אי שם באופק הרחוק, וכדאי לברר מניין התחושה הכל כך מאיימת נובעת.

בהצלחה רבה!

ירון אנגלמאייר

כתבות נוספות