שאל את הרב

הסתירה בין המדע לבריה

חדשות כיפה הרב שי פירון 31/12/01 13:18 טז בטבת התשסב

שאלה

לפי מחקרים מדעיים נמצא שהדינוזאורים חיו לפני 6 מליון שנה בערך.ואנחנו יודעים שהעולם קיים 5,762 שנים.איך מיישבים את הסתירה בין הדברים?

תשובה

ב"ה,


ניצן ואריאלה,

שאלותיבן מצריכות בירור עמוק. כדאי שתעיינו בספרים רבים שיצאו בתחומים אלה. אנסה לסכם כמה מהתשובות. את התשובות אחלק לשתי קבוצות מרכזיות. הראשונה - מניחה שהתאוריה המדעית היא עובדה והשניה - מניחה שהתיאוריה המדעית היא השערה.

מעניינת התיחסותו של הרבי מלובביץ לשאלה זו:
"במיוחד הופתעתי לשמוע שהבעיה הנ"ל מטרידה אותך במידה כזט עד כדי חדירה לחיי היום - יום שלך כיהודי". בהערה זו רוצה הרבי להבהיר שהסתירה שבין מדע לאמונה הינה בין שכל לודאות אמונית. הוכחות שכליות יש מכל הכיוונים ומכל המינים. אסור להן לסתור את הודאות האמונית שהיא למעלה מכל ההוכחות השכליות. ולכן, השאלה הבסיסית היא מתוך מה באים לדון בשאלה זו: אם מתוך מורך לב, מתוך תחושה שהיהדות צריכה להתגונן עתה בפני העליונות המדעית, הרי שאנו נמצאים בבעיה גדולה!
אבל אם נקודת המוצא היא הרצון לברר וללמוד ולא הרצון לבסס את האמונה, אם אנו באים לסוגיה זו לא מתוך תחושה של חולשה והעדר כוח - הרי שאז ניתן להגיע להבהרת המושגים השונים.
ומכאן, לתשובות שונות:
1. התיאוריה המדעית נכונה, אבל ה' "בונה עולמות ומחריבן" ומנין השנים הוא לעולמנו זה.
2. מושגי הזמן השתנו. אין לנו מידע מדוייק ביחס להגדרת המוסג "יום" בבריאת העולם.
3. כל שיטות אנשי המדע מבוססות על שיטה מדעית הנקראת אקסטרפולציה היינו מן התוצאה אל הסיבה. השאלה היא אם לא חלו שינויים בלחץ, באטמוספירה, שגורמים לפרשנות לא נכונה של המציאות.

לבירור הגישה הרוצה למצוא את שביל הזהב שבין מדע לתורה מומלץ לעיין בספרו של הפרו' אביעזר: "בראשית ברא".


בברכה,

שי

כתבות נוספות