שאל את הרב

הסכם בין אנשים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 19/02/10 15:04 ה באדר התשע

שאלה

פגשתי צדיק אחד עשה איתי הסכם הוא נתן לי שני דיסקים של רבו וביקש ממני לצרוב אותם ולהפיצם, הוא גם ביקש שאני אעשה זאת בכך שאני אחלק את הדיסקים ביד ואתן אותם יד ביד לזוכים...

בשאלה שלי האם מותר לי להניח את הדיסקים במקום מרוכז כך שאנשים יוכלי לגשת ולקחת לבד או אני מחויב לתת אותם יד ביד?

תשובה

בס"ד
שלום רב,
אתה כותב "עשה איתי הסכם..." השאלה היא מה בדיוק היה נוסח הדברים שלכם בהסכם הזה?
האם בהסכם הזה הוא אמר לך: "תבטיח לי" או "תשבע לי" או "אתה מתחייב"?
אם הוא בקש זאת ממך, אז אתה צריך להזכר מה היתה התשובה שלך או מה התכוונת בלבך לעשות.

אצטט לך כאן מדברי רבינו יונה בספרו שער התשובה ואתה תוכל לשפוט בעצמך מה חובתך לפי מה שהיה ב-"הסכם" ביניכם.

ספר שערי תשובה - שער שלישי אות קפג
החלק הששי - המבטיח את חברו להיטיב עמו וישקר דבריו וישים לאל מלתו, כי אחרי אשר אמר להיטיב עמו בלשון הבטחה ובטח בו לב חברו, אין לו לחלל הבטחתו, כי זה דרך שקר, והוא כאדם עבר ברית, שנאמר (צפניה ג, יג): "שארית ישראל לא יעשו עולה ולא ידברו כזב ולא ימצא בפיהם לשון תרמית". וכן האומר לתת לחברו מתנה מועטת אף על פי שלא הזכיר לשון הבטחה. ואמרו רבותינו (ב"מ מט): כי יש בו משום מחוסרי אמנה, כי לב חברו סומך עליו ובוטח בו, אחרי שהמתנה מועטת, כי נתון יתן לו, (ירושלמי ב"מ פ"ד ה"ב) ואם איש עני הוא, אף על פי שהמתנה מרובה, אם יחזור בו רעתו רבה, כי נדר נדר, ונאמר (במדבר ל, ג): "לא יחל דברו". וכן מי שמתפאר בפני רבים לתת מתנה לאדם, והנה הוא כמתהלל על נדיבתו בזה, הנה זאת כמו הבטחה, ולא נכון שישוב מדבריו אחרי שהתכבד והתהלל בדבר, כענין שכתוב (משלי כה, יד):
"נשיאים ורוח וגשם אין איש מתהלל במתת שקר", פירוש: כמו שיצטערו בני אדם אחרי בוא סימני הגשם ולא בא הגשם - כן ענין איש מתהלל במתת שקר, כי מה שהתהלל בדבר סימן קיום הדבר, על כן יצטער האיש שהבטיחהו על המתנה, כי הכזיב תוחלתו.

כתבות נוספות