שאל את הרב

המתנה אחרי אכילת אוכל בשרי

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 27/06/09 22:21 ה בתמוז התשסט

שאלה

בעקבות תשובתך על המתנה של שעה (גם לרמ"א)במקרה של אוכל שנתבשל בכלי עם שאריות בשר, ברצוני לשאול האם קולא זו נוהגת גם במקרה שטיגנו צ'יפס או פלאפל בשמן שטוגן בו קודם שניצל או קובה ממולא בשר?

תשובה

שלום

לא.

ראשית יש לדייק-
מה שהש"ך התיר את הפרווה שהתבשל בכלי בשרי עם מעט לכלוך בשרי, לאכול אחריו מיד חלבי, כך הוא הבין את הרמ"א עצמו.
אמנם, כיוון שניתן להבין שהרמ"א מחמיר בזה ושלא כהבנת הש"ך, המחמיר תבוא עליו ברכה, אך אין סיבה להחמיר יותר משעה. עיין שו"ע יו"ד סימן פט סעיף ג, ובהערת הרמ"א שם, ובש"ך ס"ק יט.

המקרה של הצ'יפס הוא אחר, כיוון שאיננו מדברים על כלי עם לכלוך בטל אלא על תבשיל בשרי, שעל אף שהבשר בו מועט, עדיין הוא ניכר בו ומוגדר כ'תבשיל בשר', ובזה ישנה מחלוקת בין השו"ע (שם) שהתיר אכילת חלב לאחר אכילת תבשיל של בשר (עם שטיפת ידיים ביניהם), לבין הרמ"א שאסר וכתב שיש לדון את התבשיל כגוף הבשר, ויש לחכות אחריו כאחרי בשר.

על כן, בכלי מלוכלך ממעט שומן בשרי, שבשל בו פרווה, מותר לכתחילה לאכול אחרי הפרווה הזה חלב, כדעת מרן והרמ"א בהבנת הש"ך, וגם מי שרוצה להחמיר, שלא יחכה יותר משעה, אין בזה צורך (עיין סימן פט סעיף א ברמ"א).

אך בתבשיל עצמו כגון שמן, המעורב בו שאריות בשר, בכזה דבר יש להחמיר כדברי הרמ"א לגבי תבשיל, ולחכות שש שעות לפני אכילת חלב. כך לדעת האשכנזים.
וספרדי ההולך לפי דעת מרן השו"ע רשאי אכן לאכול מיד אחרי הצ'יפס שטוגנו בשמן עם מעט שאריות בשר, חלב. אלא שעליו לשטוף ידייו בין האוכלים, כמבואר בגמ' ובשו"ע.

בתיאבון

כתבות נוספות