שאל את הרב

המשך לאפליית הנשים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 08/06/09 11:05 טז בסיון התשסט

שאלה

"בנוסף, ד' ציווה בתורה להפריד בבית המקדש בין עזרת הנשים לעזרת הגברים. לא רק כצניעות אלא כגזירת הכתוב, כך ד' הודיע שראוי להיות. "

תוכל לתת לי מקור בבקשה?

"אך בחיי היום יום, במכולת, באוטובוס, ברחוב, אין כל סיבה להפרדה, שכן אין כאן עיסוקים אינטימיים אלא ענייניים ועל הגבר והאשה מוטלת האחריות למשול ביצרם. "

זה בדיוק העניין! התרוץ שזה לא צנוע וכל זה, הרי ביוםיום נתקלים במראות "קשים" הרבה יותר, נשים שהולכות לא צנוע בכלל, וזה לא שהציבור הדתי לאומי מטיף לאי הסתכלות על נשים כמו החרדים...

מדוע אי אפשר לדרוש מהם שיכבשו את יצרם גם בבית הכנסת, או פשוט להקים בתי כנסיות נפרדים לנשים?

תשובה

שלום

המקור לעזרת הנשים במקדש הוא בתקנת יהושפט המלך, עיין דברה"י ב פ"ב, וביבמות ז:, וכן עיין במשנה מס' כלים בתחילת פרק א', ובמשנה תורה הלכ' בית הבחירה בפרק ה.

אמנם, אינני מבין כיצד דבריך מתיישבים עם שמירת הלשון.
הציבור הציוני דתי מעולם לא טען על ידי שום רב או דובר שניתן להביט בנשים או לזלזל במצווה כלשהיא.
כל גווני הציונות הדתית הקיימים היום רואים עצמם כפופים להלכה המקובלת בישראל מעולם.
ישנה הלכה מפורשת בשו"ע, המבוססת על פסוק ידוע -´ולא תתורו אחרי עיניכם´. אסור מדאורייתא להסתכל על אשה על מנת להנות מכך.
כל מי שאפילו ריח תורה בו, בלי קשר לציונות או אנטי ציונות, יודע את זה ומחוייב לזה תמיד.

על כל יראי ד´ להקפיד במצוות, וודאי בצניעות, ושלא להביט במראות אסורים.

האמירה כאילו הציבור הציוני דתי הוא קליל ולא מחוייב היא הוצאת שם רע, וראוי למחות עליה.
עובדת הציבור הציוני דתי חי חיי חופש ויצירה כללית אינה באה על חשבון הצניעות אלא מתוכה ועל ידה.
על כולנו לשמור על לשוננו ולא להוציא שם רע על עם ישראל.

לאור האמור,ודאי בכל בית כנסת יש להקפיד שלא תהיה התערבבות נשים בגברים בתפילה, ושלא תהיה תרבות של הבטה בין המינים בשעת הקרבה לד´. זה פוגע בריכוז, זה אינו צנוע, וזה מנוגד לתקנת המקדש בימי מלכי יהודה.

במכולת וכדומה המצב שונה, שכן שם אין אינטימיות של קרבה לד´ או למשהו אחר אלא קניית לחם וכדומה. ודאי שהחיים היום יומיים צריכים להיות שמחים ובריאים, ללא לחץ, תוך שהאדם מושל ביצרו.

כל טוב

כתבות נוספות