שאל את הרב

המשך-יחודיות והליכה על התהום

חדשות כיפה הרב שי פירון 26/03/02 17:29 יג בניסן התשסב

שאלה

הרב שלום וסליחה על ההטרדה למרות שזה המטרה של הפורום...

אני חושבת שאתה לא הבנת אותי כ"כ

כל מה שכתבת לי על לחשוב מי אני מה אני רוצה מעתידי וכו'

היה לי כבר ידוע וברור

ל א ואני מדגישה ללללאאא!!!! (!!)

הייתי "מתהלכת על התהום" כביכול אם לא היה ברור לי לחלוטין מי אני ומה אני רוצה

ובגלל התשובה שענית לי אולי לא הבנת אותי

שהתכוונתי ללכת על התהום

אני התכוונתי למשל לזה שאם הרבה חברים טובים ואני הולכים יחד בערב לנרגילה

המטרה היא לנרגילה

אבל אני לא נוגעת בזבל הזה

וזה ברור לכולם

השאלה אם זה לא להתהלך על התהום

למרות שזה ברור לי שאני לא נוגעת בזה

לא כי אמרו לי לא לגעת

אלא כי אני יודעתתתתת שאני לא רוצה בגלל

כל הקטע החברתי שכרוך בזה וכמובן הבריאותי

(אני לא רואה הנאה בלהכניס לי עשן לגוף- גם אם זה פוזה יפה)

השאלה אם זה לא כדאי לי מכמה סיבות

דבר ראשון כלפי חוץ שרואים אותי בחבורה כזאת שמעשנת או במקומות אחרים

דבר שני כלפי עצמי- אני לא רואה בנפילות אידיאולוגיה כמו שאמרת

אלא להפך- נפילות קיימות בשביל שנתחזק

אבל מצד שני

הפסקתי כבר מזמן להתחשב במה שאחרים יחשבו עלי

למרות שזה עולה לי בקשרים עם מבוגרים,בית ספר, איתכם וכאלה לכן אולי היה חשוב לי לדעת מה אתה אומר על זה כי כביכול אתה משדר שאתה נגד להסתובב במקומות לא טובים

בכלל אני נגד חינוך שאומר לאן לא ללכת ומה לא לעשות

אני חושבת שאי אפשר לגדל ילדים בבועה ולא לחשוף אותם לעולם

זה בעצם הבעיה של כל ההורים בגיל ההתבגרות שהילד מורד במרות שההורה נותן ומשם מתחילות כל הבעיות

לדעתי צריך מגיל קטן לתת לילד לבנות את עצמו

כן לחשוף אותו לעולם שכן יראה מה אסור ומה מותר

שהוא יגיע לגיל העצמאי הוא ידע איפה הוא עומד ואיפה העולם ויהיה לו א ו פ י

אופי אמיתי ולא אחד שאם כולם עושים ככה גם אני אעשה

אולי בתכלס הבעיה היא שההתמקדות של כל המחנכים היא באיך שהמתחנך לא יעשה דברים לא טובים

ולא איך הוא ידע לא להמשך אחרי כולם

כי גם אם ילדה היא "צדיקה אמיתית" ועושה מעשים טובים ומתנדבת אבל זה רק בגלל שחברות שלה וככה החברה ולא כי בזה היא מ א מ י נה

גם דברים כאלה מגעילים אותי

למרות שאחרי המעשים נמשכים הלבבות וברור שעדיף שמישהו יעשה מעשים טובים בלי להבין מאשר מעשים רעים בלי להבין אבל עצם העיקרון של ללכת אחרי כולם זה בעיה אמיתית

ואני שמחה

תשובה

ב"ה


שלומות,

קראתי דברייך בעיון רב.

א. אני לא חושב שאין להפתח ולראות דברים כאלה ואחרים. אבל, השאלה היא האיזון הנכון ומהם הכוחות והמטענים שאיתם אתה מגיע להתמודדות מעין זו.
בהלכות שבת, אחת ההלכות המסובכות הם הלכות בורר. צריך לדעת להפריד בין אוכל לפסולת. ההגדרה של מהו "אוכל" ומהו "פסולת" היא סובייקטיבית. היא משתנה עם הזמן. צריך להזהר לא לטעות ולחשוב על הפסולת שהיא האוכל. זו חכמה גדולה. צריך להתכונן אליה. אי אפשר להגיע אליה מבלי לעבור נתיבים רבים ומגוונים.
על רבי מאיר מסןפר שכנפטר יצאה בת קול ואמרה שהוא מזומן לחיי העולם הבא. מדוע? מפני שרביםן חשבו שייענש על זה שלמד תורה מ"אחר", היינו מהצד הלא נכון של המציאות, ממקור השלילה. יצאה בת קול ואמרה שרבי מאיר מזומן לחיי העולם הבא. מדוע? זרק את הקליפה ואכל את התוך. היה לו את הכוח להבחין בין עיקר לטפל.
זה כוח מיוחד וממעותי. להפריד בין עיקר לטפל.
אבל, לא כולם יודעים להקפיד על כך. הרבה נכשלים בכך, בעיקר לאור העובדה שהם מרגישים שהם שולטים במצב.
אם אתה נמצא בחברתם של אנשים שעושים מעשים שאתה לא מסכים איתם, גם אם אתה מקפיד - ומצליח, גם אם לא "נפלת" - עדיין קיימת בעיה נוספת: אתה מאבד את הרגישות, את הזעזוע הפנימי מפני הרע והנורא. לבך הופך גס בכך ואתה אפילו מתחיל להשמיע משפטים שיש בהם מעין לגיטמציה כגון:"כל אחד יעשה מה שהוא מבין", "זכותו של כל אחד לעשות מה שהוא מבין", "מי אני שאומר לו מה לעשות", "צריך ללמוד להבחין בין התכונות השליליות של החבר'ה לבין הטוב שיש בהם".
כך, נוצרת מציאות בה החברה מקרבת אל תוכה גורמים שאין היא "מסכימה" איתם אבל היא המאפשרת להם להתפתח.
אז מה אם את לא מעשנת נרגילה. מבחינתם, זה לא מפריע לך ואולי את אפילו נותנת לכך לגיטמציה.
אם לא הייתי נפגש בעשרות בני נוער שחייהם נהרסו או שהגיעו אל סף התהום ונעצרו (אולי...) ברגע האחרון לא הייתי כותב לך כל זאת. כל אחד התחיל מתוך בטחון מלא וסיים ב...
תהום - זה מקום שאם נופלים אליו, לא חוזרים!

לא ההתייחסות החברתית חשובה לי, חשובה לי האמת. אני מוכן לקבל כל אחד במו שהוא, כך נוהגים ביחס לילדים. אבל, אני לא מוכן לראות אנשים מסתכנים ומסכנים את חייהם. הגשמיים והרוחניים.

אני גם לא מקבל את האמירה הכוללת שלך כאילו כל אלה שתורמים עושים זאת רק בגלל שכולם עושים. יש בכך הוצאת לעז על הרבים ואולע קורטוב של יהירות ואולי איזה רצון לתרץ את עצמך. עכשיו. הזמן לבחון את עצמך. מבפנים. את עסוקה בלתת או עסוקה בעצמך? מה המוקד המרכזי של חייך? כל השאר לא חשוב.
בכלל, אל תעסקי בשאלה מה אחרים חושבים על החברה שאיתה את מסתובבת, על מקומות הבילוי, על צורת הלבוש. בעיקר - מה החברה חושבת עלייך.
לי יש שאלה פשוטה יותר.
עצרי לרגע, נשמי נשימה ארוכה, נקי את כל הדעות הקדומות, את הכעסים, את התחושה שלא/כן מתייחסים אלייך, כן/לא מכירים בכישורייך וכו' וכו'. עזבי הכל. התנקי. ברגע של אמת:
א ת מרוצה מעצמך? ל ך טוב עם כל זה?

בברכה וביקר,

שי

כתבות נוספות