שאל את הרב

המשך הוכחת האמונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/01/11 10:40 א בשבט התשעא

שאלה

לרב גלעד שטראוס שלום,

אני מודה מאוד על התשובה. האמת, בגלל החלק הסופי של המכתב, מה שכינית- התרסה, לא ידעתי אם אכן אזכה לתשובה. ראיתי לנכון לצרף את החלק האחרון, מכיוון שאני באמת מזהה מידה רבה של חוסר יושר אינטלקטואלי בקרב "תעשיית" ההחזרה בתשובה בישראל.

אינני מאשים חלילה רבנים באשר הם, אך יש בהחלט אלה שזוכים ללא מעט זמן מסך, שלשונם קלה בכיפוף האמת נוכח האינטרס לקרב את הציבור אל הדת.

זיהיתי בעיה בתשובתך, שהייתי רוצה להתייחס אליה.

לא בכדי סיימתי את מכתבי ב"לא מוטב שיאמרו - אמונה איננה קשורה למציאות ודי בכך? "

שהרי בדיוק כך אומרות תורות כלכליות כדוגמת הקפיטליזם והסוציאליזם. ההשוואה בין גרסת היהדות שמציגים מחזירים בתשובה לבין תורות כלכליות- אינה נכונה. אין בתורות אלה מה להפריך או לאמת. אלה אמונות גרידא. הן מציגות תפיסת עולם "רצויה", ומקדמות אותה. הסוציאליסטים שואפים לשוויון כלכלי חברתי- למה? ככה.

כנ"ל לגבי יהדותם של רבים. יהודים אורתודוכסים כישעיהו ליבוביץ' הכריזו בקול תרועה כי אין לתורת ישראל ייסוד רציונאלי, ומדובר באמונה נטו- על כל המשתמע מכך, כדוגמת הפרדת דת ומדינה, בה תמך ליבוביץ' נלהבות.

הערתך לגבי האבולוציה דווקא קלעה יותר. אציג דוגמא – הנאשם הורשע בבית המשפט מכיוון שמצאו את טביעת האצבע שלו על הסכין, ומצלמת האבטחה תפסה אותו בעת מעשה.

מה יציל אותו מגזר הדין? הוכחה שטביעת האצבע נלקחה ממנו בשנתו, ושתמונות האבטחה עברו טיפול ממוחשב. הוכחות נגדיות, שיפריכו תיק המסתמך על טענות שגויות.

מבלי להיגרר לויכוח ארוך, את האבולוציה ניתן בהחלט להפריך. כבר 200 שנה שמנסים. זה לא סוד שאם יימצא שלד של חיה מסוימת בזמן לא מתאים, כדוגמת שלד של ארנב בתקופה שכולנו היינו עוד ייצור חד תאי- זה יפריך כליל את האבולוציה. מדענים אינם מסתירים זאת, ורק מחכים שמישהו יבוא עם הממצאים.

כשאני שומע יהודים מדברים על להט האמונה, אין לי שום בעיה עם זה. אבל כשאני שומע אותם מדברים על יציאת מצריים כעובדה היסטורית, על גיל העולם, על המבול, על מכות מצריים, על בקיאותם של חז"ל במדע ועל – "אמיתותה של דת ישראל ואלוהי ישראל כעובדה היסטורית שניתנה משמיים באירוע בו נכחו 2.5 מיליון איש ולכן אין שני לו" – זה פשוט מצחיק.

על כן, מאחר וכל כך הרבה רבנים מבססים את יהדותם, לא על אמונה כישעיהו ליבוביץ', אלא על "עובדות",

תשובה

קראתי את שאלתך הראשונה ובתשומת לב רבה השבתי עליה. כאן אתה מגיב באריכות בדברים כאלה ואחרים ולבסוף מסיים בשאלה: "ראיתי לנכון לשאול את השאלה- אם תורת ישראל נכללת בתחום העובדות המדעיות, מה היה מהווה עבור הדתי הפרכה לעובדה זו?"
עיין שוב בתשובתי – האם לא מצאת התייחסות מפורשת לשאלה זו? האם לא הצעתי לפניך עובדות מציאותיות שיכולות היו להפריך את אמונת ישראל?

אנא, אם אתה באמת שואל, עיין גם בתשובה שאתה מקבל!

אינני שולל את עמדת לייבוביץ ולא פרושים אחרים בהסברת האמונה הישראלית.
עם זאת דחיתי את עמדתך השוללת פרשנים שמבקשים להציג צדדים שונים באמונת ישראל כעובדות מציאותיות. לדעתי יש מקום גם לעמדה כזאת, ויש לה הרבה מה להראות ולהוכיח.
עליך לזכור שכאשר מדובר בהוכחה מדעית – מדובר בטענות שאפשר להתווכח עליהן. על תורת הקוונטים בפיזיקה אמר איינשטיין שהוא לא מאמין שאלוקים משחק בקוביה – ועדיין תורת הקוונטים, עם כל הקשיים שיש בה – קיימת.
כך גם אם יש לך טענות שונות נגד ההוכחות של אותם רבנים, וגם אם אתה אומר: "זה פשוט מצחיק" – יש אחרים שאותם זה משכנע והם שמחים בכך.

על 'עקרון ההפרכה' השבתי לך באריכות. את הדברים שייחסתי לתורת האבולוציה לא אני המצאתי אלו דברים של קארל פופר – מי שהמציא את עקרון ההפרכה.

הצגת הקפיטליזם וסוציאליזם כתורות כלכליות, זו עמדה מוזרה. לי ברור שלפני הכל אלו תנועות חברתיות. נדמה לי שאתה עצמך מבין זאת כשאתה אומר: "הסוציאליסטים שואפים לשוויון כלכלי חברתי...".
גם האמירה שלך: "אין בתורות כלכליות אלו מה להפריך ולאמת?" נשמעת רחוקה מהמציאות. הקרע בין סוציאליסטים וקפיטליסטים היה בסיס למהפכה הרוסית ולמלחמה הקרה. הוא משמש עד היום רקע למתחים קשים בעולם. העיתונים מלאים בוויכוחים סביב השאלה איזו דרך נכונה. על רקע המשבר הכלכלי העולמי האחרון התעורר פולמוס ענק האם זו הוכחה לכשלון הכלכלה הקפיטליסטית, ואתה אומר "אין מה להפריך ולאמת?"

אבל מעבר לויכוח הנוקב שלי אתך, באופן בסיסי אני מסכים עם אחד הנושאים שעולה מתוך דבריך. אכן אין ולא יכולה להיות הוכחה נצחת לשום דרך רעיונית. כל האידיאולוגיות ביסודן נתונות לבחירה. כך גם דרכו האישית של כל אדם: אין דרך לדעת שבת הזוג שלך היא הראויה לך ביותר, גם לא לדעת שמקום העבודה שלך הוא המתאים ביותר, ולא מקום המגורים. כל החיים הם צמתים של בחירה ארוכה ומתמשכת. הדבר חייב להיות כזה, מפני שבגלל הבחירה יש לאדם אחריות על מעשיו.

כך ביהדות, הרוצה לכפור – ימצא את הפתח לכפירה. הרוצה להכחיש יוכל לעשות זאת מבלי להתאמץ יותר מדי. כך היה מאז ומעולם – גם כאשר ישראל עשו את העגל לאחר מעמד הר סיני, וכך יהיה לעולם. אבל זו לא תקלה אלא זה העקרון המהותי של האמונה. הקב"ה לא רוצה שיהיו לו רובוטים מאמינים. יהדות זו לא שטיפת מוח. אם היו הוכחות שאין להם כל פתח לכפירה – האמונה היתה הכרח. אם מציאות אלוקים והחובה לשמור את תורתו היו דברים ברורים כמו שתים ועוד שתים, אז אמונה לא היתה בחירה אלא כפיה. אבל מי שמאמין בגלל כפיה אין ערך לאמונתו. אנחנו מעריצים אדם שקפץ לנהר כדי להציל טובע. אבל אם הוא עשה זאת מפני שאיימו על חייו "אם לא תקפוץ להציל נהרוג אותך..." הוא כבר לא גיבור, הוא מסכן.
עקרון הבחירה, כעקרון מהותי לאמונה, נמצא כבר בתורה: "החיים והמות נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים..."

לאורך כל הדורות התמודדו המאמינים הישראלים עם כוח כפירה שאיים עליהם, ואף פגע בחלק מהם:
בימי בית ראשון היתה זו האלילות למיניה
בימי בית שני היתה זו תרבות יוון
בימי הביניים היו אלו הנצרות והאסלאם
בתחילת העת החדשה היתה זו ההשכלה
בימינו זו המודרנה והחיים הטובים של החברה המערבית

כתבות נוספות