שאל את הרב

הלכה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/06/19 19:22 א בסיון התשעט

שאלה

השאלה היא על דרך שיקול הדעת מניין לחכמינו האחרונים כמי ההלכה ואפילו הרשב״א אומר שאפילו שדעתו נוגדת לרמב״ן מכיון שאין ראייה מוכרחת אלה הנוהגים כמותו אין למחות בידם

תשובה

בס"ד

שלום רב,

עניין פסיקת ההלכה הוא חלק בלתי נפרד מהדיון ההלכתי.

יש כללי פסיקה ידועים, על פיהם מוכרעת ההלכה.

וודאי שגם בנסיבות הללו יש כיום מחלוקות רבות מאוד.

צריך לזכור שיש הסכמה רחבה הרבה יותר מהמחלוקות: באופן בסיסי השבת והכשרות נשמרות בכל קהילות ישראל בדרך דומה. התפילות, המזוזה, התפילין הציצית, המצה, ארבעת המינים כל אלו כמעט אחידים בכל קהילות ישראל.

בעניין המחלוקות, ההלכה אינה פתרון בעיה במתמטיקה - יש פתרון אחד נכון.

ההלכה היא קיום של רצון ד'.

רצון ד' שיהיו בעם ישראל דרכים שונות ומגוונות (בתוך גבול מסויים) כמו בית שיש בו פתחים שונים.

היחס בין הגבול ובין הפתיחות מתבטא למשל באחד מכללי הפסיקה: "אל תטוש תורת אמך":

אשכנזי שאוכל קטניות בפסח נוהג נגד רצון ד' אבל ספרדי שאוכל קטניות בפסח נאמן לרצון ד'.

אפשר לדמות את התאמת ההלכה לרצון ד' כמו ניגון של תזמורת לפני המלך:

מצד אחד אסור לזייף. מי שמזייף, עובר את הגבול, מקלקל לפני המלך.

מצד שני יש הרבה מאוד כלי נגינה (כינור, חצוצרה, תוף...) יש גם דרכי נגינה ועיבודים - כל אלו מעשירים את ההופעה לפני המלך. המלך שמח בגיוון שמעשיר את מילוי רצונו.

כתבות נוספות