שאל את הרב

הלכה ומחשבים - המשך

חדשות כיפה הרב שי פירון 23/12/01 12:54 ח בטבת התשסב

שאלה

1.לפי מה שהבנתי מהתשובה שהרב כתב לי על הורדת משחקים מהאינטרנט (הסתכלתי בתשובה)יוצא מצב שבו אם אני מוריד משחק מהאינטרנט (וזה מותר לפי התשובה)ומעלה אותו על דיסק (באמצעות צורב) אז יהיה מותר לי לשחק בו, ואם אני צורב אותו אז לא, או שאולי באמת אסור (להעלות משחק על דיסק)?

2. חבר שלי ביקש שאני אשאל את הרב:

אם יש לי דיסק צרוב עם משחק שהגעתי בו לשלב מסוים, ושמעתי שאסור לצרוב דיסקים אז החלטתי לקנות משחק מקורי, ובאמת קניתי, האם יהיה מותר לי להמשיך לשחק עם הדיסק הצרוב (במקום שאני אתחיל את המשחק מההתחלה)?

3. כשהרב ענה לי על צריבת דיסקים, חשבתי בהתחלה לתלות את התשובה על לוח המודעות אצלנו בכיתה (או על הלוח של כל הישיבה). ואז חשבתי, שיכול מאד להיות מצב שבו לתלמידים לא יהיה איכפת מזה, ואז יש שתי אפשרויות:

א. הם ימשיכו לצרוב ואז זה יהיה מזיד (מוטב יהיו שוגגין ואל יהיו מזידין וכו')

ב. הם יעשו דווקא ויצרבו

חשבתי שזה לא טוב לעשות את זה, אבל גם כשדברתי עם כמה מהחברים שלי הם התעלמו ואמרו דברים כמו "בטח, בטח, נכון נכון" וכו'

מה לעשות או שלא לעשות כלום ולא להעיר? כמעט בכל פעם שאני שומע כמה ילדים מדברים הם מדברים על מי מביא למי את המשחק כדי שיצרוב אותו וכמה זה יעלה וכו' וכו' וכו'

תשובה

ב"ה


נתנאל.


1. משחק שהורדת מהאינטרנט, תוכל להמשיך לצרוב הלאה.
2. אם קנית את המשחק תוכל להמשיך ךשחק במשחק הצרוב.
3. כל אחד מהחבר'ה, יודע בעומק נשמתו שהפעולה הזו אינה מוסרית. כל אחד מהחבר'ה לא היה רוצה שינהגו כך כלפי אביו אילו היה יצרן משחקים...
כל אחד מהחבר'ה לא היה מעונין שינהגו בדרך מופקרת ביחס למשחקים שלו. לכן, אני בטוח שמה שמניע את החברים זה נוחות ואולי אפילו אנוכיות.
דווקא אנחנו, כתלמידי ישיבות צריכים לשמש דוגמא בכל מה שקשור להקפדה יחודית על דני ממונות, דווקא אנחנו צריכים לשמש מופת בכל מה שקשור לממונם של אחרים.
צריך למחות בגלל הזילות של האיסור בעיני החברים. צריך למחות בגלל העובדה שיש בכך קלקול מוסרי. היום מזלזלים בתוכנות מחשב, מחר ישחיתו את הרכוש בישיבה ומי יודע לאן נגיע.
לכן, דווקא בעיניינים אלה, חשובה הזהירות העילאית.
העובדה שהחבר'ה שלך מחשבים כמה כסף הם הרוויחו מזה שהם צרבו את המשחק, מוכיחה שהם יודעים שמעשיהם קשור ב...גזל.
יישר כוחך על שאלותיך הרבות ועל זהירותך בדיני ממונות. הם יעמדו לזכותך בבניינך האישי!

בברכה,

שי

כתבות נוספות