שאל את הרב

הכשלתי בחור

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/09/03 18:20 יז באלול התשסג

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב.

לאחרונה הייתי בקשר עם בחור (שידוך), מס' פגישות, והחלטנו לא להמשיך להיפגש.

אני חשה שהיה בקשר זה מטען ריגשי הדדי שלא חשתי בעבר, מעין משיכה ממשית- לאישיות, ובעיקר למראה (את חטאיי אזכיר היום..), כמובן שלא נגענו, ח"ו, אך אני מרגישה שבמחשבה, ברצון- נגענו ועוד איך: ההתבוננות המעמיקה זה בזו, העברת החפצים מיד ליד, הצחוק, ההירהורים... לפני הקשר איתו לא היתה לי שום בעיה עם שמירת נגיעה- זה היה פשוט פשוט, א"ב ממש, בסיס, ופתאום התחלתי להיבהל- מה קורה לי- אני באמת רציתי ח"ו, והכי חמור הוא שאיפושהו אני פוחדת שעוד הייתי עלולה ח"ו להתפתות.. קצת מחמאות, שעות מאוחרות, התרגשות.. אפילו ברוריה נתרצתה בסוף..

השאלות שלי הן כאלה:

א. אני יודעת שהדברים הללו אסורים, ואני מאוד מאוד מאוד מפחדת שמא הכשלתי אותו בהירהורים ואפי' ח"ו במעשה, אך איני רוצה לחשוד בכשרים- הוא בכל זאת בחור ישיבה, אך הכי מצער אותי זה הנק' שאני ר צ י ת י שהוא יהרהר, ח"ו, רציתי שהוא ירגיש מה שאני מרגישה, וגם כשהבנתי שאנו עומדים להיפרד ולא עתידים להינשא.

ב. כשאני נזכרת בקירבה בה היינו, אני יודעת שזה חמור ומכשיל, אך קשה לי לא לחוות שוב את העונג שבקירבה זו. אני מצטערת עליה, אני יודעת שהיא שיקרית ואינה מצד האמת- ובכל זאת, היא עדיין נעימה..- איך אפשר להתעלות מעל יצרא דעריות, ולהבין באמת שיש פה עוון חמור, ולחוש עליו צער ממשי- אני באמת רוצה!!!

ג. אני מתפללת מדי פעם בישיבה שלו, ואע"פ שאני יודעת שאיננו מתאימים ושלא נחדש את הקשר, אני באה מאופרת וכו' ומקווה שהוא יראה אותי (אני יודעת שזה נשמע נורא...), ואני רוצה איפושהוא שהוא יחשוב שאני נאה וכו', אולי כי עוד לא התגברתי לגמרי על הרגש כלפיו, שהיה כאמור חזק.

א"כ- מה עליי לעשות כדי להצטער על הדבר באמת,(אגב כשאני קוראת מה כתבתי אני ממש מזדעזעת- מעולם לא קרה לי דבר כזה!)

ומה עליי לעשות אם ח"ו גרמתי להכשלת בחור בהירהור או במעשה?

מה עליי לעשות כדי לא להיכנע ליצרי ולרצות 'להיתראות' בפניו כשאני 'מקושטת'? (במיוחד כשהרגש והרצון לראותו עודם חזקים, על אף חוסר ההתאמה).

תודה רבה רבה לכבוד הרב, מעומק הלב, ואני מתנצלת מראש על האריכות (9 קבין..)

תשובה

בס"ד

ראי את נוגעת בנקודה העדינה והדקה החזקה והאמתית של [עץ הדעת טוב ורע].

הדבר הזה שנקרא "דעת" - "וידע האדם את חוה אשתו" - הקשר שבין איש לאשה בכל רמה שהיא. מבט, מראה, מגע או מעשה. הוא נורא טוב ונעים ונפלא כמו שאת מתארת וחשה. זה לא שיקרי.
כמה שהוא טוב - ככה הוא גם מאוד מאוד רע.

למה הוא רע?
כי כשהיצר הזה עובד לא נכון. הוא הורס קשר ונאמנות בין אוהבים. בין בעל לאשה. הוא הורס את האהבות הכי יפות. הוא הורס את האהבות האמיתיות. הוא הורס משפחות. והיותר גרוע מכל זה שהוא הורס את הילדים שלא אשמים בכלום ולבסוף נותרים בלי אבא או בלי אמא. רק עם משהו חורג.

זה לא סיפורים. ראיתי במו עיני איך היצר מסוגל להביא אנשים שנפגעו ממנו לסף התאבדות. לראות איך כל מה שיש להם לא שווה מאומה.

למה?
כי הבעל בגד!!
או האשה בגדה!!

וכשהבוגד - בגד, מה משך אותו?
היצר הזה. היצר שבעיניו היה כל כך מושך ויפה ונפלא. אבל באותה מידה ממש הוא כל כך רע מרושע ומכוער.

זהו עץ הדעת טוב ורע.

***

יש ספר שנקרא "עץ הדעת טוב" והוא מספר ומתאר איך לקחת רק את הטוב מעץ הדעת הזה.
איך הגבר יכול ליצור קשר נכון עם אשה,
בזמן הנכון שלה.
במגע הנכון שלו.
במחשבות הנכונות.
זה אפשר.

זה אפשר גם לאשה ליצור את הקשר הנכון לגבר שלה. שלא מתוך תאוה - רק מאהבה.
זה לא קל [לאכול רק את הפרי ולא את הקליפה]. הם דבוקים זה לזו אבל צריך לדעת ללמוד איך לקלף את הקליפה.

בילדותי ראיתי חמורים אוכלים סברס עם הקליפה ואני זוכר את זה עד היום. למרות שלא נגעתי בקוצים - זה היה דוקר לראות את זה. אנחנו לא היינו יכולים להחזיק ביד סברס עם קוצים, והחמורים אוכלים את הקליפה יחד עם הפרי יחד עם הקוצים בפה מלא.
חמורים.

לא נעים לומר כך על בני אדם שאוכלים את הפרי יחד עם הקליפה. אבל צריך לדעת איך להפריד ולקחת רק את הטוב.

[למעשה]

[א -] את חייבת לדעת כי אי אפשר להפגש בלי להפתח רגשית. חייבים לדעת לא להסחף יותר מידי לפני הנישואין. בודאי לא ברגע שבו ידעתם שאתם לא ממשיכים.

[ב -] הקירבה הזו והרצון למגע יותר קרוב הוא לא דבר שלילי. הוא נפלא לאדם הנכון. הוא שלילי רק ביחס אליו ובצורה הזו. לכן אל תדכאי את הרצון לקירבה. תדעי מתי לתת לה לפעול ומתי לא.
אל תתני לה לסחוף אותך כשאת לא רוצה.
אל תלכי למקומות שבהם כוח החיים הזה יפעל לא נכון.
אל תגררי למצב שבו הרגש עולה ומציף אותך.

[ג -] אל תלחמי ברגש. רק תכווני אותו למקום הנכון.
והמקום הלא נכון הוא המעשה שאת עושה עכשיו שעלול באמת להביא אותך לפי פחת. למקום שאת יכולה כל כך להצטער עליו. כיון שהיצר של הגברים הוא הרבה יותר חזק ממה שאת מתארת. ואם את מתקשטת בשבילו - הוא רואה וחש ומרגיש ומתעורר לכך וזה מסוכן.

[ד -] את חייבת להחליט. זה הוא או לא הוא. אולי ההחלטה שלכם להפרד לא הייתה נכונה.

** אם לא הייתה נכונה - חדשי את הקשר. חדשי אותו בבקרה חזקה. להפגש רק במקומות שיש בהם ציבור ולהגביל את הרגשות במודע. אימרי לו כי סערת הרגשות היתה חזקה מידי ואת מבקשת למתן את הקירבה. - מותר לבקש את זה וזה אמיתי ונכון.

** אם הפרידה היתה נכונה - אל תלכי להתפלל שם. זה חוסם אותך. זה הורס לך את היכולת לבנות בית בעתיד. זה עלול להפריע לך למצוא את בן הזוג שלך, וזה עלול להפריע לך ביצירת הקשר הבריא אחרי הנישואין.

** את חייבת להחליט. אם זה לא הוא - זה לא הוא. לא ביום אחד תוציאי אותו מהראש. אבל את חייבת להתחיל.
מהיום!

את לא נותנת לעצמך לשקוע במחשבות עליו. כל פעם שאת מוצאת את עצמך מהרהרת בו. מיד הסיעי את עצמך למקום אחר. התחילי להתעסק במשהו שתופס את המחשבה. אולי תהילים בכוונה. אולי משהו אחר. פשוט לא לתת למחשבה עליו לגרור אותך.

[זה לא קל אבל זה הכרחי.]

אחרי כמה פעמים את תראי איך לאט לאט הדבר הזה הולך ונמוג. ולבסוף לא ישאר ממנו אפילו לא זכרון קלוש.

המהלך הזה חייב להיות מגובה גם במעשים.
לא ללכת לישיבה שלו.
לא להתאפר ולא להתקשט לקראת פגישה אפשרית איתו.
[את חייבת את זה לעצמך.
את חייבת את זה לעתידך.]

תתאפרי ותתקשטי רק כשיהיה לך למי להתקשט באמת.

{בהצלחה}

כתבות נוספות