שאל את הרב

אם הקב"ה ברא לנו יצר הרע - למה הוא מעניש אותנו?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/02/21 19:19 ו באדר התשפא

שאלה

קוראים לי דביר ויש לי איזו שאלה בעקבות משהו שהרב בישיבה שלי העלה לפני איזה שנה (עוד לפני הקורונה). הוא סיפר לנו על איזה פיוט שאומרים בסליחות (אני לא זוכר איזה בדיוק) ותירגם כל משפט שקרא. באחד המשפטים הכותב מעלה שאלה לאלוקים: למה שתכעס עלינו על החטאים שלנו? הרי אתה בראת לנו את היצר הרע.

אתה יודע, חשבתי על זה ובאמת יש משהו במה שהוא אומר בפיוט הזה. אלוקים ברא לנו את היצר הרע בתקווה שנצליח "להביס" אותו כל פעם מחדש. אבל למה עכשיו להעניש אותנו? הוא ברא לנו את האפשרות לחטוא אז כל העניין של ה'עונש על חטא' והגהינום לא נראים כבר כאלה הוגנים.

תשובה

שלום דביר היקר מאוד!

איזה כיף לקבל ממך את השאלה המדהימה הזו! היא מיוחדת כל כך ומשמעותית. אשריך שאתה אמיץ כל כך לשאול באמת את מה שמפריע לך, ולא רק שומר את זה בלב עם עצמך!

את השאלה שהצגת, הרי הקב"ה ברא לנו את היצר הרע, אנחנו אומרים פעמיים ביום בתפילת התחנון, "כי הוא ידע יצרנו, זכור כי עפר אנחנו" (תהילים קג, יד), כלומר שהקב"ה יודע את היצר הרע שהוא ברא בתוכנו, ומתוך כך אנחנו מבקשים שיזכור שאנחנו עשויים מעפר חומרי שנמשך לדברים לא טובים, ומתוך כך יסלח לנו על החטאים שנפלנו בהם.

וכאן גם טמונה התשובה: הקב"ה ברא לנו יצר הרע על מנת שנתמודד איתו, שנילחם בו, שננסה להתגבר עליו. אבל – חלילה לא נענש אם נפלו או לא הצלחנו. לצורך כך, הקב"ה ברא את כח התשובה, שבה האדם מתחרט על מה שעשה, משתדל לשמור שלא ליפול עוד פעם וצועד קדימה, על המשך החיים וגם ההתמודדויות. כמו שאומר הפסוק "והוא רחום – יכפר עוון, ולא ישחית", וכן "והוא יפדה את ישראל מכל עוונותיו". כח התשובה נועד לתת לנו פיתרון לאותם רגעים בהם לא הצלחנו בהתמודדות מול היצר הרע. והקב"ה לא בא בתלונה למי שמשתדל – גם אם הוא לא מצליח תמיד. כך אומרת הגמרא "אפילו רשע גמור כל ימיו ועשה תשובה באחרונה ביום האחרון לחייו, אין מזכירים לו שוב רשעו כלומר, לא מגיע לגיהנום" (קידושין דף מ עמוד ב).

אמנם, בוודאי שאסור לנו לחשוב שאם יש תשובה, אז מותר לנו לעשו כל מה שבא לנו ואחר כך נעשה תשובה והקב"ה יסלח. על זה כבר נאמר שהקב"ה לא סולח למי שעושה עבירות בכוונה וסומך על התשובה שיעשה אחרי זה.

לכן, עלינו להשתדל לעשות כמיטב יכולתנו לעשות רצון ה' ולקיים את המצוות. ואם ח"ו קרה שלא הצלחנו, לעשות תשובה במהירות, מכל הלב, ולהמשיך קדימה, לעבוד את ה' מתוך שמחה!

בהצלחה גדולה, ובהערכה עצומה!

ידידיה

כתבות נוספות