שאל את הרב

הייתי שמח אם לא הייתי נברא

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 18/04/13 02:27 ח באייר התשעג

שאלה

שלום רב.

תמיד אומרים על מצוות כיבוד הורים שהיא אחת המצוות הכי הגיוניות, מהמצוות שאדם היה מקיים גם אם לא היה מצווה. רציתי להבין מדוע.

רוב המקורות שאני מכיר מסבירים שההורים נותנים לאדם את חייו, מזונותיו, בגדיו, וכו', ועל כן צריך להכיר להם תודה. אך דבר אחד קשה לי. הרי האדם לא ביקש להיוולד, והרי אם הם "כפו" עליו להיוולד, טבעי והגיוני שיספקו לו את צרכיו, ובודאי שלא בתורת טובה שעושים עמו כי אם חובה מוסרית ואנושית. הרי אם הורה יפקיר את תינוקו שרק נולד, בודאי יאשימו אותו, ולא יתיחסו אליו כאילו רק לא עשו עימו טובה, אלא שעשו פשע חמור ביותר.

ידועה המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל, האם נוח לו לאדם שנברא. כיוון שאין מדובר במחלוקת הלכתית (לפחות לפי הבנתי שאינה גדולה) אני מניח שאין פסיקה חד משמעית, ושזה תלוי באדם. אם צדיק, נוח לו שנברא, שכל סבלי העולם הזה מתגמדים לעומת חיי העולם הבא, אך אם רשע, בודאי שלא נוח לו שנברא, שכל תענוגי העולם הזה מתגמדים לעומת סבלי הגהינם.

אני אישית למשל הייתי שמח אם לא הייתי נברא. קשה לי מאוד להתמודד עם המצוות, על אף שאני מנסה בכל מאודי ובכל נפשי להתנגד ליצר הרע. ולא תמיד מצליח לי. רוב הזמן לא מצליח לי. למה אני צריך לכבד שני אנשים שהביאו את זה עלי?

אשמח לתשובה מעמיקה, השאלה הזאת מדירה שינה מעיני. יש לציין שאני מאמין באמת ובתמים שיש סיבה, כמובן. אלא שכל הפרשנים שראיתי מתייחסים לתשובה כמובנת מאליה, ואני מנסה להבין מדוע. שהרי לא יתכן שלא חשבו על הנקודה שהעליתי לפני שהתייחסו בכזו פשטות למהות המצווה.

תודה רבה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אני מבין את התחושה הקשה שלך. אבל במציאות, כיבוד הורים איננו נחלת עם ישראל בלבד.
רק להתרשמותך מצאתי תאור של כיבוד הורים בסין שהוא הרבה יותר חמור מאצלנו
http://www.iasia.co.il/2013/03/23/oldchinese/


לכן נראה לי שצריך להעמיק את הבירור. במקום לחפש תשובה אוביקטיבית, צריך להבין מה בדיוק מטריד אותך. אני מצטט מהשאלה שלך:

"אני אישית למשל הייתי שמח אם לא הייתי נברא. קשה לי מאוד להתמודד עם המצוות, על אף שאני מנסה בכל מאודי ובכל נפשי להתנגד ליצר הרע. ולא תמיד מצליח לי. רוב הזמן לא מצליח לי. למה אני צריך לכבד שני אנשים שהביאו את זה עלי?"

אם נקשיב לך היטב, נשמע שהשאלה שלך באה מתוך כעס:
"למה אני צריך לכבד שני אנשים שהביאו את זה עלי?"

לכעס הזה יש סיבה חזקה מאוד: ייסורים שיש לך במאבק נגד היצר הרע:
"אני מנסה בכל מאודי ובכל נפשי להתנגד ליצר הרע. ולא תמיד מצליח לי".

כאן נמצא שורש השאלה שלך - אתה מבטא אכזבה גדולה מעצמך - אכזבה שמייסרת אותך מאוד עד כדי:
"השאלה הזאת מדירה שינה מעיני".

אני מרגיש שכאן אנחנו נפגשים עם הקושי האמיתי שלך - והוא כואב מאוד ונורא מייסר אותך.

לפיכך התשובה לשאלה שלך לא נמצאת בכיבוד הורים אלא בקושי שלך להאבק ביצר הרע.

כאן המקום לגלות לך סוד: הקשיים שלך עם עצמך - הם הנצחון הגדול של היצר הרע. זהו הסוד שרבי נחמן מלמד אותנו: היצר הרע מאוד מתוחכם, הוא יודע שהנצחון הכי גדול שלו הוא להפיל את האדם אל היאוש, שיתיאש מעצמו.

לכן התיקון שלך הוא לעשות מהפכה בהסתכלות שלך:
במקום לספור את החטאים שלך, להרגיש שהיצר הרע מנצח אותך ולהתיאש מעצמך, תפעל הפוך.
מהיום תספור את המעשים הטובים שלך - רק אותם!
תתפעל מכל דבר טוב שאתה עושה, מכל נצחון שלך על היצר הרע - רק בכך תתמקד, תתלהב מעצמך ותאהב את עצמך.

בכל פעם שאתה נכשל, במקום להתרגש ולכעוס על עצמך תחזור מיד בתשובה, תסתלק מהחטא ותשכח אותו: תגיד לעצמך - אני לא רציתי את זה, אני מתחרט ומצטער שזה קרה לי, אני באמת אשתדל שזה לא יקרה שוב!
תעשה תשובה ותשכח מהענין.

כך אתה תראה את הטוב שבך, תאהב את עצמך ותתלהב מעצמך.

בהמשך אתה תשמח שאתה חי בעולם הזה ומאושר בו,
ואז גם תשמח מאוד לכבד את הוריך שהביאו אותך לעולם שבו אתה מאושר.

כתבות נוספות