שאל את הרב

הזמן במבחן הפסיכומטרי

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 30/06/08 14:38 כז בסיון התשסח

שאלה

בס"ד

לכב' הרב שלום,

אני ניגשת בעוד כמה ימים למבחן הפסיכומטרי.

ורציתי לשאול שאלה עקרונית שאני מתחבטת בה:

כידוע, יש זמן מוגבל של 25 דקות לכל פרק במבחן. (כדי לגרום לכולם לקבל זמן שווה לכל פרק).

שמתי לב שתמיד אני לא מספיקה לגמור שאלה בפרק מסויים (מתמטיקה), ואז בד"כ הפרקים אחריה דורשים ממני פחות זמן, כך שנשאר לי כביכול זמן להקדיש לה אח"כ.

היות ועשיתי הרבה מבחנים לפני כך שיכלתי לבדוק זאת, עלתה בליבי השאלה האם מותר לי לזכור את השאלה והתשובות שלה לפרק הבא ולפתור אותה בנחת מהזיכרון בפרק הבא? (שלא קשור לפרק המתמטי שבו לא הספקתי אותה)? או שיש בזה משום גניבת-דעת?

מצד אחד, נראה לי שזה גניבת דעת כי הרי לא סתם עשו חלוקה לפרקים שמוקצבת בזמן?

מצד שני, החשיבה היא שעצם זה שאני מסתמכת על הזיכרון שלי, ולא באמת נשארת בפרק שכבר אסור להישאר בו- זה בסדר, כי אני מסתמכת ומסתכנת על זיכרון, ולא באמת עושה את השאלה בנתונים הרגילים (גם לזכור שאלה שלמה ו-4 אופציות זה די מורכב ודורש משאבים שלא הייתי צריכה במצב "רגיל")...

והוסיף מישהו שאני מכירה שהיות וזה מבחן עם ציון יחסי שתלוי באחרים, וידוע שכולם עושים כך במבחן, אז זה כמו להשתתף במשחק שכולם מרמים בו, אז גם לך מותר לרמות, כי ידוע שכולם מרמים? (לא יודעת עד כמה זה נכון ועד כמה זה תופס הלכתית).

היות ומדובר על ציונים גבוהים וכל נקודה משמעותית,

אשמח מאוד לחוות דעת ההלכה! (לא דווקא חוות דעת מקילה).

תודה רבה!

ויישר-כוחכם!!

תשובה

ב"ה

שלום.


אני לא יודע מה הן הכללים של הפסיכומטרי וצריך לפעול לפי הכללים.

ואם נוצר מצב שתארת בשאלה ולפי הכללים אין התייחסות למצב הזה (עד כמה שבררתי- והזמן לכל פרק הוא רק המלצה עבורך על מנת שלא להשקיע רק בפרק אחד בלבד) מותר לך לפי ההלכה לחזור לפרק שלא הספקת ולהשלים בו את התשובות וזה לא נקרא גנבת דעת. מפני שהמבחן נדון על פי כלליותו.
הציון ניתן על כל המבחן על פרקיו השונים .ומעבר מפרק לפרק מצריך את האדם הנבחן להתמודד עם מימד הזמן שהוא בלתי נפרד מהמבחן באופן כוללני ולא באופן פרטני של כל פרק.


שיהיה בעזר השם לתועלת ולהצלחה רבה,


עוזיאל אליהו,


.

כתבות נוספות