שאל את הרב

הדת היהודית

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 04/09/02 22:13 כז באלול התשסב

שאלה

לכבוד הרב שלום!

שמי שרון אני בן 20 חייל. כל חיי הייתי שומר מסורת: מניח תפילין כל בוקר, הולך לבית-כנסת ביום שבת וכו'.לפני כשנה חל בי שינוי והתחלתי להתרחק מהדת בעקבות שאלות רבות ומחלוקות רבות בענייני אמונה והבנת הדברים.

התחלתי ללמוד בודהיזם טיבטי והתחברתי לזה מאוד. כיום אחרי שנה הבנתי וקיבלתי הרבה תשובות דרך הבודהזים על היהדות. כיום אני נמצא בצומת דרכים בה אני אמור לבחור דרך חיים, יהדות או בודהיזם.

יש לי מספר שאלות הקשורות לאמונה ולדרך חיים שמציאה היהדות.

1. כיצד ניתן לדעת שקיים כח עליון עם כל התכונות שהדת היהודית נותנת לו (כגון הכוונה והשגחה)?

2. האם באמת מעניין את אותו כח עליון הדברים הקטנים כגון נסיעה בשבת אכילת בשר וחלב וכו'?

3. מידה כנגד מידה - מדוע הדת היהודית תומכת בזה. מדוע בנאדם שרצח צריך להורגו ולא לאסור אותו ולחנכו מחדש?

4. אכילת בשר - מהיכן הזכות שלנו לקחת נשמה של יצור חי ולאכול את בשרו?

חשוב לי מאוד לקבל תשובה לפני ראש השנה בכדי שאדע באיזו דרך אני הולך בפרוס השנה החדשה.

תודה ושנה טובה

תשובה

ב"ה ערב שבת שובה תשס"ג

שלום רב!

אנו מאמינים בה' אחד שברא את העולם ומשגיח עליו, ונתן לנו את התורה העוסקת בכללים ובפרטים, שהיא חוקי החיים הרוחניים. מצוות עשה ומצוות לא תעשה. התורה ניתנה לנו לטובתנו, הקב"ה עשה עמנו חסד בתיתו לנו את תורתו.

הידיעה שזה נכון נובעת מאמונה פנימית, שניתן להביא ראיות מסייעות מהמציאות של העולם, מנצחיותו של עם ישראל , וגם ראיות פילוסופיות המצויות לרוב בספרי מחשבת ישראל כמו מורה נבוכים, חובת הלבבות, ספר הכוזרי, אמונות ודעות ועוד. אבל הבסיס הוא האמונה הפנימית הנובעת מנשמתו של האדם.

אדם שחטא בחטאים חמורים נידון בענשים חמורים עד מיתת בית דין, ומיתתו היא כפרתו, ומעבר לכך הדבר מתקן את העולם. כיון שביעור הרע מתקן עולם, זה ייעודו של העם היהודי לתקן את העולם כולו, בניגוד לדתות אחרות ששמו להם למטרה לגאול את הפרט.

אכילת בשר הותרה רק אחרי המבול כשהאדם ירד ממדרגתו, והיה חשש שאם לא נתיר לו זאת הוא יבוא לידי הריגת בני אדם. לאדם הראשון לא הותר לאכול בשר, וכך יהיה בע"ה כשהעולם יחזור למדרגתו של האדם הראשון טרם החטא.

בברכת גמר חתימה טובה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות