שאל את הרב

הדרכה בסניף בנושא אמונה - איך מכינים על זה פעולה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/02/22 17:57 כג באדר א'

שאלה

היי(:

זכיתי להדריך שבט הרא"ה (כיתה ח) וממש חשוב לי לפתוח את נושא האמונה... זה מרגיש הבסיס להכל, האבן הראשונה שעליה נוכל לבנות עוד הרבה ערכים. כשביקשנו מהבנות לשלוח שאלות אמונה דרך קישור אנונימי לא היתה כל כך היענות, ומי שכן ענו ביקשו שנדבר על שמירת נגיעה ובנים בנות. גם לזה- הבסיס הוא אמונה. ניסינו לבנות פעולה חד פעמית על אמונה, וגילינו שזה נושא רחב כל כך שלא יכול להסתכם בפעולה.

אנחנו בדילמה- האם להיענות לבקשה שלהן לדבר על בנים ובנות (אין להן כ"כ אינטרקציה עם בנים בסניף) או על ערכים אחרים ואז לחזור לאמונה? או לדבר על זה למרות הכל?

תודה רבה רבה על המקום הזה

המשך שבוע מבורך

תשובה

אהלן רננה!

אשריך לגמרי על הרצון המבורך לבנות פעולות ומערכים על נושאים כה יסודיים ובסיסיים בזהות האנושית-אמונית שלנו. זוהי בהחלט משימה גדולה, שבהתאם היא לא ממש פשוטה, כפי שאת חווה בימים אלו. במאמר מוסגר אומר שלעיתים רבות מדי מדריכים "בורחים" מלעסוק בנושאים הללו בדיוק מהסיבות שציינת. היכולת שלך לעמוד מול הסיבות הללו ולהתמודד איתן בעימות חזיתי היא מרשימה מאוד.

אני רוצה להעלות מספר נקודות שיוכלו ללוות אותך במהלך המחשבה שלך:

1. כמה צעדים קדימה

יש לנו מחשבה שכאשר אנו מעבירים תוכן, אנחנו חייבים להתמצא ולשלוט בו באופן מושלם. המחשבה הזו לא מוטעית מיסודה חלילה, והיא באה ממקום אמיתי ומובן. אבל,

אבל, למען האמת, זה קשה מאוד. הלוואי והיינו שולטים באופן מלא בכל תוכן שהוא בעולם. הלוואי. זה באמת מאוד קשה.

זה נכון בהרבה מקצועות ובהרבה תחומי ידע. האם יש נושא שהעברת לחניכות שלך אי-פעם, או שהמדריכות שלך העבירו לך, שזיהית בו שליטה מלאה לגמרי, מקצה לקצה? זה מאוד לא פשוט.

אני יודע שאני מעט מגזים. לעיתים, המורה/ מדריך/ מרצה שלי יודע הרבה יותר ממני, וגורם לי להרגיש שהוא יודע את הכל. אבל, פעמים רבות למדריך יש ידע רק קצת יותר גבוה ממני.

לכן, ההמלצה שלי היא פשוט לנסות להיות כמה צעדים קדימה. כמה? זו שאלה טובה. רצוי לנסות להשיג ולבנות את עצמך כמה שיותר, אולם צריך להשתדל להיות פשוט כמה צעדים קדימה.

אפילו אוסיף עוד נקודה. ייתכן שזהו גם עניינה של תנועת נוער. המדריך הוא בסה"כ "מעט" גדול יותר מהחניכים. הוא באמת לא יודע המון בהכרח, אלא הוא באמת כמה צעדים קדימה.

2. ענווה ולימוד משותף

בדגש על סיום הנקודה הקודמת- את באה ללמוד וללמד. המלצתי בנושא הזה בפרט, ובחיים בכלל, לנסות להיות בתנועה לימוד מלאת ענווה ומוכנות ללמוד בעצמך. את יכולה להחליט שאת יוצרת פלטפורמה לימודית, אולם את בעצמך באה ללמוד יחד איתם. החניכות יעלו שאלות שאת לגמרי מוכנה ללמוד מהן ואת באה "הכי פתוחה" שיש כדי ללמוד. נכון שאת מביאה איתך חומר ותוכן, אבל את לא באה עם נושא מוכן, סגור ומדוייק שאין לך מה ללמוד בו יותר- אלא את לגמרי מסוגלת ללמוד בעצמך.

זה יוצר אווירה אחרת, ומסוגל לשחרר מאוד. את לא עומדת כ"מביאה תשובות", אלא את יוצרת עבור החניכות מקום בו הן לומדות בעצמן, וגם את מתקדמת בעצמך.

אגב, זה גם מסוגל לעזור לך לבנות ולאפיין את המערך ככה- פתיחה מסוימת, דפי לימוד ושאלות מנחות, ופעילות ולימוד מאוד אקטיבית של החניכות. לא חובה כמובן לעבוד בצורה הזו, זו הצעה אפשרית.

3. איך בונים את זה?

יש שתי אפשרויות עקרוניות לבנייה של מערך של לימוד אמונה. הדרך הראשונה היא לנסות לשבת ולסדר לעצמך רשימה של שאלות/ נושאים שמטרידים אותך, או שאת חושבת שראוי לעסוק בהם. בכוונה אני מבדיל בין הנושאים שמטרידים לבין נושאים חשובים, משום שלעיתים יש נושאים חשובים שאנו עלולים "לזנוח" ולא להתעסק בו, ופתאום מתישהו אנו מגלים שבעצם הוא מאוד מעניין.

הדרך השנייה היא לנסות לשבת עם ספר אמונה/ רב כלשהו שמבין בתחום באמת, ולבנות רשימה מסוימת של נושאים ורעיונות יסודיים שכדאי לעבור עליהם במערך.

כל הנקודות שהעלינו כאן נכונות הן ללימוד אמונה והן לדימוי עצמי. ייתכן שיהיו הבדלים, משום שלימוד אמונה מסוגל להיות יותר מבוסס מקורות ופעולות על דימוי עצמי לא, אבל הרעיון המנחה זהה.

כעת אני רוצה לגעת בנקודה האחרונה שהעלית בשאלה. הבנות רוצות לעסוק ב"שמירת נגיעה"? אחלה, מעולה. אפשר באמת ובתמים לעשות כמה מערכים. הנקודה שאני רוצה לחדד היא ששמירת נגיעה לא בהכרח מבוססת על "אמונה".

אפשר "להאמין" בשמירת נגיעה, ולא להתעסק בשאלות של "אמונה". להבנתי, "שמירת נגיעה" זו שאלה שאפשר לבחון אותה במרחב ההלכתי, ואפשר לבחון אותה במרחבים פסיכולוגיים-חברתיים. בשני אלו לא חייבים לעסוק באמונה. אפשר לדבר על המקורות ההלכתיים ועל המחויבות שלנו להלכה ובכך לקבל את "שמירת נגיעה", מבלי לדבר על "אמונה". אפשר לדבר על "למה זה נכון וכדאי ורצוי לשמור נגיעה" מבלי לדבר על אמונה.

שני המרחבים הללו מעט מסובכים ודורשים לימוד, ואני סמוך ובטוח שתעשי את עבודתך נאמנה במציאת מקורות/ דמויות/ סיפורים שיעזרו לך להעביר את המערך לחניכות ולך בצורה הטובה ביותר.

אם תרצי עזרה בכל אחד מהנושאים, הן האמוניים והן שמירת נגיעה, אני ממליץ להיעזר ברב שקשור לבנות ומכיר אותן (רב אולפנא? רב קהילה? רב יישוב?), ויוכל להפנות אותך. אם תרצי, אוכל לעזור גם כן בשמחה רבה.

בהצלחה רבה רבה,

אוריה

כתבות נוספות