שאל את הרב

הדם צרור

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 15/09/02 06:30 ט בתשרי התשסג

שאלה

ב'ה

לצערי רוב התרנגולים (הקפואים) שאני קונה ... בשעת אכילה מתגלים מקומות צרורים בדם לרבות העורקים השחורים שבירך שלפעמים גם חלק מבשר הירך לא ניתן לאכול עד שמקלפים השחור שעליו. אני מדבר על אותם תרנגולים שכתוב עליהם "למהדרין" ... הייתכן? שנותנים סמיכה לשוחט ובודקים אותו עד עת השחיטה, ומה ששייך לרגעים שמעבר לשחיטה יהיה ממש מופקר וללא פיקוח?

הסיבה שרק עכשיו נתעוררתי לשפוך שיחי על תקלה זו כי עיני ראו ולא זר בשעת הכפרות היאך השוחט נוהג בתרנגולים לאחר השחיטה.

ארון ישן מברזל פתוח ומושכב בארץ בצד הקיר (חב'ד צפת). ולמעלה מהקיר יש דרך שבה עוברים האנשים עם התרנגולים. והשוחט העומד למעלה מקבל התרנגולת. שוחטה. וזורקה לארון למטה אך התרנגולת מתעופפת 3 עד 5 מטרים עד שמוצאת מקומה בארון הברזל. וכמובן שהיא נחבטת חבטה שאינה חסרה משמעות. אם תקנה היא לכפר עלינו עונש סקילה בשעת הכפרה, נקבל! אבל אם לתומו ... הרי יש לקטרג על הרבנים נותני הסמיכה לשוחט האומרים את שלנו עשינו ומצאנוהו בקי בהלכות שחיטה. כמובן שאין פתחון פה ...

(ולגמר הסיפור גרידה ... איש עומד למטה וככל שמצטברים באותו ארון כעשר תרנגולות או יותר אוסף אותן וממלא מהם פח פלסטיק. אך לא כול התרנגולות גמרו לפרפר בעת דחיפתן לתוך הפח)

והרואים כמה פסולה דרך שחיטה זו הגם שהיא שחיטת מהדרין מן המהדרין בשחיטת חב'ד אותם המבקשים פתחון פה לומר לא יפה עושים השוחטים ... הרי ישוועו ואין מושיע כי מעולם לא מצאנו שהרב נותן הסמיכה צריך לבדוק מה נעשה בתרנגולת ברגעים שלאחר השחיטה.

לפי דעתי כן צריך לפקח שהתרנגולת תגיע לשולחן ללא דם צרור בגופה. ובשבת קודש בשעת הסעודה לבל יהיה צורך להיות טרודים בבדיקת דמים

תשובה

מאיר שלום,
לצערנו הרב,רבים מהשוחטים היום שוחטים בסיטונות ולא מבצעים בדיקת סכין כפי שעשו פעם.לכן צריך ללכת לשוחט ירא שמים שמבצע בדיקת סכין,ובמיוחד בזמן שעושים כפרות.
באשר לחלק השני של שאלתך,יש הבדל בין עוף המיועד לכפרה שעושים בו את 4 מיתות בית דין לבין עוף המיועד לאכילה ולא עושים בו 4 מיתות בית דין.
בברכה שמואל זעפרני

כתבות נוספות