שאל את הרב

הדלקת נרות שבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 13/08/02 20:28 ה באלול התשסב

שאלה

הטעם להדלקת נרות שבת הוא שלום בית - כשיש אור בבית כל אחד מוצא את דרכו, ואינו נתקל ואינו נכשל, ורב השלום בבית. אולם אם כך, מרגע שיש כבר אור בבית, שוב אין לכאורה טעם בהדלקת נרות נוספים, ואולי אין לברך עליהם?

תשובה

א. אכן, יש נשים המקפידות שבעת שהן מדליקות את הנרות עדיין לא ידלק אור החשמל בבית; ורק לאחר שהדליקו הן, מדליק הבעל את אור החשמל.

ב. מרן הבית-יוסף פסק בעקבות זאת, שאורחת לא תדליק באותו מקום שכבר הדליקה בעלת הבית, אלא בחדר אחר או בריחוק מקום. כשאין אפשרות להדליק במקום אחר, תדליק בלא ברכה ליד בעלת הבית, ותבקש ממנה להוציאה ידי חובתה בברכה.

ג. לדעת הרמ"א, כשיש ריבוי אור יש ריבוי שלום ושמחה, ולכן יכולה האורחת להדליק ליד בעלת הבית. אולם בכל זאת יש להקפיד כשל"ה הקדוש, שלא תדלקנה שתי נשים באותו פמוט, גם אם יש בו כמה קנים.

ד. לפי זה, לנוהגות כרמ"א אין כל בעייה בכך שאור החשמל דולק בעת שהן מברכות על הדלקת נרות שבת. אולם גם הנוהגות כמרן הב"י אינן חייבות להדליק כשאור החשמל כבוי, שכן בין כה וכה אין יוצאים ידי חובה באור החשמל, וזאת משום שאנחנו איננו בטוחים בעת ההדלקה שהאור ידלק למשך כל הזמן הראוי (שמא יארע קצר, או תקלה בחברת החשמל וכדו'). מי שבכל זאת רוצה להחמיר על עצמה ולהדליק בברכה רק כשאור החשמל כבוי, תקבל זאת על עצמה בלי נדר, כי לעתים לא תוכל לעמוד בקבלתה, כגון כשיום טוב חל במוצ"ש, ואין אפשרות לכבות את אור החשמל.

כתבות נוספות