שאל את הרב

הגבהה

חדשות כיפה הרב צבי קוסטינר 30/08/02 00:02 כב באלול התשסב

שאלה

אני מבין שהמקור לנוהג של הגבהת הס"ת ולהראות לקהל את האותיות בא במקורו מהתקופה שבה לא היו סידורים וחומשים ולכן תיקנו את ההגבהה כדי להראות לעם מהיא פרשת השבוע ולכן הגיוני להגביהה את הס"ת לפני הקריאה כמנהג הספרדים אך מה ההיגיוןלהגביהה בסוף הקריאה כמינהג האשכנזים

בתודה מראש

יהודי מאמין

תשובה

שלום רב. מקור מצוות הגבהה היא מסכת סופרים - "צריך להגביה את ספר התורה ולהראות פני כתיבתו לעם העומדים לימינו ולשמאלו של המגביה ומחזירו לפניו ולאחריו, שמצוה על כל האנשים ונשים לראות הכתב". (מסכת סופרים פרק י"ד)ויש שהסמיכו להכתוב - "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת" (רמב"ן דברים כ"ז כ"ו) מכאן שיש מצוה להקים - להגביה.
נחלקו המנהגים. מנהג הספרדים - להגביה לפני קריאת התורה וכן משמע ממסכת סופרים. אבל מנהג האשכנזים נהגו לעשות את זה אחרי קריאת התורה. וכתב בשיעורי ברכה שהסיבה היא שהמון העם החשיבו את הראיה בתור העיקר ולכן התקינו שיהיה אחרי הקריאה. ובכל אופן מצוה לראות את הכתב "שיראה האותיות עד שיהא יכול לקוראן שכתבו המקובלים שע"י זה נמשך אור גדול על האדם" (מגןאברהם) וכן היה נוהג האר"י הקדוש וכל אחד ינהג כמנהגו - "שמע בני מוסר אביך, ואל תיטוש תורת אמך".
בברכה, צבי קוסטינר.

כתבות נוספות