שאל את הרב

הבדלים בין ספרי תורה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 21/09/03 01:26 כד באלול התשסג

שאלה

בס"ד

שלום רב!

אחד מהעיקרים של הרמב"ם "שהתורה נתונה משמים ולא תשתנה בשום זמן חס ושלום".

אם כן איך יכול להיות שיש מס' הבדלים בין ספר תורה של תימנים לשאר ספרי התורה, הבדלים באותיות שונות במספר מקומות בתורה ,(ישנם גם הבדלים נוספים בין ספרי התורה כגון צורת הכתיבה של השירות).

מהיכן קיבלו התימנים את המסורת הזו?

הבנתי שהתימנים נשענים על הספר תורה הקדום ביותר שנמצא "כתר ארם צובא" ואם כך למה כל ישראל לא מקבלים את דעתם (או להפך), הרי לא יכול להיות ששתי המסורות נכונות כי התורה ניתנה אחת ,ואפילו לנביא אסור לשנות בה?

תודה רבה !

שנה טובה!

תשובה

בס"ד

אחד הדברים המפליאים ביותר בתורה היא שלמרות שעם ישראל התפזר לאינספור גלויות, אין כמעט כמעט הבדלים בין ספר התורה של עדה אחת לעדה אחרת, מלבד כמה אותיות.

הנושא אינו שייך לדברי הרמב"ם שהתורה לא תשתנה, כי הרמב"ם עוסק באמת עצמה, שמבחינת ה' אין שינוי ברצון האלוקי. השבת, בית המקדש, כיבוד אב ואם ופרה אדומה - כל אלו רלוונטיים להיום בדיוק כמו שהיו רלוונטיים לפני אלפים שנה.

ובזכות ההשגחה האלוקית על עם ישראל בגלות, ובזכות השמירה על ההלכות הקפדניות הנוגעות לכתיבת ספר תורה, זכינו וכל עדות ישראל קוראים את אותה התורה בכל שבת.

כל העדות מסתמכות על מסורות קדומות, וכתר ארם צובא אינו המקור היחיד שקיים. גם אם הוא היה היחיד, מסורת בעל פה שעוברת מדור לדור אינה בעלת ערך פחות מכתב יד.

ויהי רצון שנזכה בקרוב גם לחידוש הסנהדרין שתפתור את כל הספיקות.

אמן

כתבות נוספות