שאל את הרב

האם ניתן לחזור בתשובה?

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 27/03/19 15:29 כ באדר ב'

שאלה

שלום הרב.

לצערי במשך תקופה מאוד ארוכה חלה אצלי התדרדרות מתמשכת ברוחניות בלי לשים לב הגעתי למצב שבו הפסקתי להניח תפילין הפסקתי להקפיד על דברים מסוימים אך האמונה בדרך ובהקבה קיימת אצלי מאוד ואני רוצה לחזור למה שהייתי.

לצערי יש נושא שמקשה עלי מאוד, לפני קצת זמן הכרתי מישהי ודבר הוביל לדבר ובסוף קיימתי יחסים איתה וכעת אני מבין את גודל וחומרת המצב שלי. אני רוצה לתקן את הטעות ולעשות תשובה אבל איך ניתן? הרי אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור ולעולם לא אחזור להיות אדם ששמר את עצמו עד החתונה.

זה כואב לי מאוד ואני מרגיש שבור שהרי הכל ניתן לתקן אבל המעשה כבר נעשה.

אשמח לעצה ולתשובה. תודה.

תשובה

שלום.

אני רוצה שתבין בצורה הכי ברורה וחריפה שיכולה להיות - אין, אבל אין, שום דבר בעולם, שיכול לעכב תשובה. התשובה תלויה אך ורק ברצון שלך. זה לא משנה מה עשית ולאיזה תהומות ירדת. תמיד, עד השנייה האחרונה של החיים, אפשר לחזור בתשובה ולהיות צדיק גמור.

תקרא טוב את מה שאני מביא להלן. אלו לא דברים מופשטים או דרשות נחמדות. זו ההלכה. זו תורת אמת.

חז"ל אומרים במסכת קידושין (דף מט עמוד ב') שאם איש שהוא רשע גמור אומר לאישה - הרי את מקודשת לי בתנאי שאני צדיק, היא מקודשת מספק. למה? שמא הרהר תשובה בדעתו. כלומר, אם היינו יודעים בוודאות שהוא הרהר בתשובה, היא נחשבת מקודשת בוודאות. אשת איש גמורה. זאת אומרת שרשע גמור יכול להפוך להיות צדיק ברגע אחד, אם הוא מהרהר באמת בתשובה.

במסכת ברכות (דף יב עמוד ב) כתוב 'כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עונותיו'. כלומר, אפילו זה שעשה עבירה ובזמן העבירה התבייש בה מוחלין לו על כל עוונותיו. אז מה נאמר על מי שלאחר שנפל עשה תשובה? ברור שמחול לו והוא צדיק.

בהלכות תשובה לרמב"ם, בסוף פרק ג', לאחר שהרמב"ם מונה את כל אלו שאין להם חלק לעולם הבא, כלומר כאלו שעברו על עבירות חמורות ביותר, הוא כותב כך - "במה דברים אמורים שכל אחד מאלו אין לו חלק לעוה"ב? כשמת בלא תשובה. אבל אם שב מרשעו ומת והוא בעל תשובה, הרי זה מבני העולם הבא, שאין לך דבר שעומד בפני התשובה. אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה' ורפאתיו".

ושם בסוף פרק ד', לאחר שהוא מונה את כל הדברים המעכבים את התשובה, הוא מוסיף - "כל אלו הדברים וכיוצא בהן, אף על פי שמעכבין את התשובה, אין מונעין אותה. אלא אם עשה אדם תשובה מהן הרי זה בעל תשובה ויש לו חלק לעולם הבא". כלומר, אין דבר בעולם שיכול למנוע מתשובה. על כל חטא (נכון שלפי חלק מהראשונים, נמנעה תשובה מפרעה הרשע, אבל אני מניח שאתה מבין שאתה לא ממש במדריגתו).

ובפרק ז' הוא כותב - "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם. ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו. כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם". אתה מבין איזו מעלה גדולה ועצומה יש לך?

לכן כל מי שיאמר לך אחרת ממה שכתבתי או מקור שנראה ממנו אחרת, זו עצת היצר הרע שרוצה לייאש אותך. אבל זה שקר. אתה יכול לקום ולצעוד הלאה, ולהיות צדיק עליון, ולהגיע למעלה כזאת של תשובה מאהבה שבה העוונות הופכים לזכויות.

נכון, לעולם לא תגיע לחתונה שמור. זו הייתה המשימה שלך פעם. אבל זה בכלל לא קשור אליך היום. היום המשימה שלך זה להגיע לחתונה בעל תשובה שמתקדם כל הזמן הלאה, ועובד את ה' באהבה ובשמחה, ומתחזק בצניעות ובקדושה.

זה שאתה שבור זה טוב. 'לב נשבר ונדכה אלוקים לא תבזה'. אבל אם הלב השבור יוביל לאיזשהו צד של ייאוש, זה עצמו חטא נורא שצריך לברוח ממנו כמו מאש.

הקב"ה אוהב אותך. אתה בן יקר שלו. אל תשכח את זה אף פעם

כתבות נוספות