שאל את הרב

האם מותר לעשות המתת חסד?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 29/10/02 14:42 כג בחשון התשסג

שאלה

האם מותר לעשות המתת חסד?

תשובה

בס"ד

צמד המילים הללו "המתת חסד" הם שקר מינה וביה. זה כמו שאפשר לעשות "לידת רצח".
כל "המתה" אינה "חסד". היא נובעת מראית כל החיים כענין של נוחות והנאה. כאילו שאם אין נוחות והנאה – החיים לא שווים. האמת היא שהחיים הם מקום של עמל. "אדם לעמל יולד". ואפילו ליסורים לפעמים יש ערך ומטרה.
הרבה קולמוסין נשתברו בשאלה אין אדם יכול לרפא מחלות? והסיבה שהותר לאדם לרפא מחלות היא כיון שכתוב "ורפא ירפא". ניתנה רשות לרופא לרפות. אבל בשום מקום לא הותר לאדם להרוג מישהו.
אספר לך סיפור אמיתי ששמעתי מעודד ראש העיר של צפת ששירת עם חברו שהיה מפקד בכיר באחת הסיירות המובחרות ושמו אייל. הם סיכמו בינהם שאם אחד מהם יהיה פצוע במצב קשה - השני מנתק לו את מכשירי ההחיאה.
אייל - חברו של ראש העיר נפצע קשה באחת המשימות שלו איבד את היכולת להזיז את שתי ידיו ושתי רגליו והיה נכה בצורה קשה ביותר. הוא גם לא היה בהכרה ונראה היה שהוא ישאר צמח ללא תנועה והכרה כל ימי חייו.
עודד שעדין לא היה ראש עיר נסע לבקר אותו בבית חולים וכל הזמן היתה מחשבתו לקיים את ההסכם שבינהם. כשהגיע עודד לבית החולים היתה במקום אחות שטיפלה בחולה המחוסר הכרה והוא לא יכול היה לנתק את המכשירים, לבצע מה שקוראים "המתת חסד". כך הוא חיכה וחיכה עד שהאחיות הורו לי כי הסתיים הביקור והוא החליט בדעתו לבצע את המשימה הקשה בפעם הבאה שהוא מגיע. כיוון שהוא לא כל כך היה שלם עם ניתוק המכשירים הוא היה שמח על כך שנחסכה ממנו המשימה הנוראה הזו.
כך קרה פעם אחר פעם ובפעם האחרונה שהוא הגיע לבקר את חברו הוא מצא את חברו ער ושמח. אמר לו אייל: כל הזמן פחדתי שתבצע את ההסכם שביננו, רציתי להמשיך לחיות. טוב שלא ניתקת את המכשירים.
פגשתי את אותו החבר אחרי כמה שנים והוא היה נשוי עם ילדים, פעיל בהרבה אגודות חסד, ולאחרונה קיבל את פרס הנשיא על הפעולות המיוחדות שלו להתנדבות.
הוא נוסע ממקום למקום לעודד אנשים שנפצעו קשה ומנראה להם שהם איבדו את טעם החיים. הפגישה שהיתה לי איתו השאירה בי רושם כל כך גדול וכשראיתי אותו הבנתי עוד יותר טוב למה הרצח הזה אסור.

וראה עוד,,,,,,
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=14815

ומקורות על כך
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=6145
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=1169

כתבות נוספות