שאל את הרב

האם מותר לנשום תולעים ?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 15/01/19 00:23 ט בשבט התשעט

שאלה

ישנם מקומות בהם נמצאות קרדיות אבק שזה שרץ נמצא באויר ובנשימה עלולים להכניסו פנימה לפה ולריאות או אף לקיבה.

האם במקומות כאלו אפשר לנשום רגיל את האוויר?

תשובה

לשואל שלום,

שאלה מעניינת שאלת. התשובה למעשה: מותר לנשום כרגיל ואין שום חשש.

הרחבה:

ישנו עיקרון חשוב בפסיקת ההלכה והוא שהקדוש ברוך הוא נתן את התורה לבני אדם שחיים במציאות ולא למלאכי השרת. לכן כל מסגרת פסיקת ההלכה היא בתוך החיים עצמם ולא מנותקת מהם.

לכן, לדוגמא, אין דרישה הלכתית לא לאכול חרקים מיקרוסקופים, אלא רק חרקים הנראים לעין בלתי מזויינת. אין דרישה מהאדם להחזיק מיקרוסקופ בבית בכל עת שיחפוץ לנגוס בחסה.

ואוסיף עוד עניין הגותי כדי להשלים את התמונה.

חסד גדול עשה עימנו הקדוש ברוך הוא בכך שהגביל אותנו בחושנו. דמיין לעצמך לו היינו מצליחים לראות יצורים מיקרוסקופיים, למשל את כל החיידקים סביב כוס המים שאנו שותים, לא היינו מסוגלים לחיות רגע אחד. היינו נגעלים מהשתיה, מהאוכל, ואפילו מנשיקה לילדים.

קרדית האבק עליה שאלת, לדוגמא, נחשבת בזכות הפרשותיה לאחד מהגורמים העיקריים לתגובות אלרגיות אצל אנשים. עלינו להודות לבורא העולם, שתכנן הכול עד הפרט האחרון, וחסך מאתנו מראש מידע מיותר, על מנת לאפשר לנו איכות חיים נאותה.

(עיון והרחבה: קונטרס 'עין לא ראתה' מאת הרב ישראל דוד הלברשטאם, שם אסר חרקים מיקרוסקופים, ודבריו תמוהים | ערוך השולחן סימן פד סעיף לו | אגרות משה יורה דעה חלק ד סימן ב ונוספה שם מילת 'להדיא' | טוב טעם ודעת תנינא קי"א נג)

כתבות נוספות