שאל את הרב

האם לשלוח לגן ממ"ד או לגן חילוני

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/08/13 10:12 כח באב התשעג

שאלה

שלום רב,

אנחנו הורים לילדה שבעוד שנה צריכה ב"ה להכנס לגן עירייה. אנחנו חילונים (שומרי מסורת - קידוש בשבת, כשרות, חגים, בית כנסת מדי פעם) ומההיכרות שלי עם מערכת החינוך החילונית בעיר מגורנו, וגם עם האוכלוסיה (הורי הילדים), אני לא בטוחה שאני רוצה לשלוח אותה לגן חילוני.

לצערי, אין אצלנו מסגרת ביניים שנותנת לילדים קצת יותר לימודי יהדות ומסורת, מה שבהחלט היה פותר לי את הדילמה.

האפשרות האחרת היא לשלוח אותה לגן ממ"ד (אני יודעת שהרבה חילונים עושים את זה) אבל מאחר שאנחנו, ואני אומרת את זה בצער רב, לא שומרים שבת או מקפידים על שמע ישראל ונטילות ידיים וכו', אני חוששת שזה עלול לבלבל אותה ורק לעשות נזקים.

מצד שני (ואני מבינה שזה עול כבד על ילדה כזו קטנה...) בגלל שהיא מאוד חכמה ופעילה ב"ה, אני חושבת אולי היא תביא איתה כמה דברים הבייתה שיעשו קצת חשק גם לבעלי...

בעיה נוספת היא, שאני לא יודעת מה יהיה אח"כ במעבר לכיתה א' - לגבי הגן אני עוד יכולה לשכנע את בעלי, אבל אני לא בטוחה שהוא יסכים שהיא תלמד בבית ספר דתי.

לסיכום - אני מתלבטת האם לשלוח אותה לגן ממ"ד שייתן קצת יותר ערכים דתיים ויהודיים שהיא לא מקבלת בבית, או שזה עלול מאוד לבלבל אותה ועדיף ללכת על חינוך חילוני כקו מנחה לאורך כל החיים, וזהו?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הדאגה שלך ממתח רגשי כתוצאה מהסתירה בין הדרך של הגן והמציאות בבית בהחלט מובנת.
אבל במקרה שלכם, הואיל וקיים בבית אורח חיים מסורתי, יש מענה הולם ל-'רגשות הדתיים' שהגן יעורר אצל הילדה. לכן אני סבור שכל עוד מדובר בגן - אפילו גן חובה, את לא צריכה להיות מוטרדת.

אבל כאשר מדובר על בית ספר - השאלה שלך צריכה מענה עמוק יותר.
אתם חייבים לקבל החלטה משפחתית לפני שהילדה לומדת בבי"ס דתי. אתם לא חייבים לקבל על עצמכם שמירה מלאה (אין הכרח שאבא ילך לבית כנסת וכד') אבל שמירת שבת וכשרות לעניות דעתי, היא בסיס לאיזה שהיא השלמה בין הבית ובית הספר.
כשהילדה תגדל (בכיתה ג - ד) אפשר להסביר לה שאתם לא ממש דתיים אבל מסורתיים... אני מניח שילדה יכולה להבין זאת ולקבל זאת כמכנה משותף מספיק בין הבית ובית ספר שלה.

כתבות נוספות