שאל את הרב

האם לעלות לארץ?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 29/09/03 13:35 ג בתשרי התשסד

שאלה

לכבוד הרב שמואל אליהו. רב מסוים בשיעורו השבועי אמר לקהל שומעיו שכיום עקב המצב הבטחוני הקשה הסורר בארץ שאל להם ליהודי התפוצות לעלות ארצה, אלא עליהם להישאר בחו"ל. האם דברי הרב הזה מקובלים על כבודו? אם הם אינם מקובלים על כבודו כיצד יש לדעת כבודו לענות לרב זה? בתודה. מרדכי עבדיאל ר"ח הרש"ש 1 ת"ד 635. אליכין 38908. טל: 04-6251507

תשובה

בס"ד

שלום וברכה.

אני מזדעזע!!

[איך יש מישהו שמעז ללכת נגד הקב"ה שקרא לנו לעלות לארץ?
איך הוא לא מפחד על עצמו??]

יש מכתב שמו"ר אבא כתב ליהודי חו"ל לעלות לארץ ופירסם אותו בכנס רבני אירופה שהיה השנה כנגד המחשבות המוטעות שהזכרת משם אותו אדם בשאלתך.

ובאופן כללי אל תיבהל!!
תמיד היו חלושי רוח בעם ישראל שתלו את דבריהם בסברות של "תורה" כביכול, מאז ימי המרגלים ועד ימינו אלה.

עם ישראל היה יותר חכם מהם, עלה והצליח - ב"ה - והנה אנחנו כאן.

ועוד זכור.

1- הסיכון בחו"ל הוא פי אלף יותר גדול מכל דבר אחר.
בפיגוע אחד בניו יורק נהרגו יותר אנשים מכל האינתיפדה כאן במשך שנים ארוכות!!

2- ההתנכלויות ליהודים באירופה ובצרפת כבר גבו הרבה קורבנות בנפש ומביאים את היהודים ללכת בשיפלות, בלי כיפה, בבזיון מושפלים וכבוד ה' מוטל בבזיון חלילה. כמובא בספר יחזקאל (פרק לו כ) "וַיָּבוֹא אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם וַיְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי בֶּאֱמֹר לָהֶם עַם יְדֹוָד אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ".

3- שאל את אותו הרב האם הוא מוכן להתמודד עם כל הנשמות שיוולדו לגויות בגלל הההצעה המגונה שלו??

אלפי יהודים שגרים בחו"ל נישאים לגויות. וכל מי שנשאר שם יכול להיות בטוח!! שבניו או נכדיו ינשאו לגויות ויתקיים בהם "והסיר את בנך מאחרי".

כדאי שהרב הזה יתחיל להכין תשובות לרבש"ע למה הוא גרם לבניו של הקב"ה להנשא לגויות!!

והוא רחום יכפר עוון!!

*********

ולאנשים עצמם צריך להסביר באופן זה:

נניח שהיה איזה ארוע שהיית רוצה להשתתף בו, אבל כדי להגיע אליו אתה צריך לנסוע ברכב. כידוע לך, נסיעה ברכב כיום היא לקיחת סיכון מסויים להיפגע חלילה בתאונת דרכים (איני צריך להזכיר לך כמה נפגעים יש כל שבוע).

איני מכיר אדם שנמנע מנסיעה כזו בשל הסיכון להיפגע.
[אם כך, מדוע לעשיית רצון ה', לקיום מצווה השקולה כנגד כל המצוות, אנחנו כן מפחדים]
הרי הסיכון מבחינה סטטיסטית הוא הרבה יותר נמוך מהסיכון להיפגע בתאונות דרכים???

האם עשיית מצוות חשובה לנו פחות מהנאות אישיות?

[ומדוע באמת מותר לנסוע בכבישים ולא צריכים לחשוש מתאונות דרכים?] כי הסיכון לאדם הפרטי הוא ברמה אפסית, וזה לא נקרא להכניס עצמו לסכנה. ומותר לקחת סיכון ברמה כזו כדי להמשיך לקיים את החיים בצורה נורמלית.

ועוד: [גם אם היה סיכון מסויים בישיבה בארץ, אפילו למטרת פרנסה מותר לקחת סיכון ברמה סבירה], גבוהה מהמותר בדרך כלל, כמבואר בגמרא בבא מציעא קיב ע"א "כי אליו הוא נושא את נפשו – מפני מה עלה זה בכבש ונתלה באילן ומסר עצמו למיתה, לא על שכרו?"
ולכן מותר למשל לטפס על פיגומים גבוהים. ומה שמותר לצורך פרנסה מותר גם לצורך מצוה.

כאמור המצב הבטחוני הקיים כיום בארץ אינו נחשב בכלל מקום סכנה. אבל גם אם היה כך, האם שמעת מעודך על מלחמה בלי סיכון???

עם ישראל מקיים בדורות האחרונים את מצוות כיבוש הארץ. מצווה זו שכדי לקיים אותה יש צורך להילחם, ודאי דורשת מאיתנו לקיחת סיכונים על חיי הפרט. אם כל עם ישראל יעבור לגור בחו"ל בגלל הפחד, אז ביטלנו את מצוות ישוב וכיבוש ארץ ישראל! יש לשער שהתורה לא התכוונה שנבקש מהאורחים הלא קרואים שהגיעו לארץ להואיל בטובם לעזוב אותה, נכון?

[אפשר לשאול את אותו רב איך הוא מסביר את דברי הגמרא שארץ ישראל נקנית ביסורים, הרי ברגע שיש יסורים חובה על כולם לעזוב את הארץ?]

הרבה יהודים עלו לארץ במשך הגלות, ביניהם גדולי ישראל כמו ר' יהודה הלוי, הרמב"ם, הרמב"ן, תלמידי הגר"א – למרות שהדבר היה כרוך בהרבה סיכונים. [כי על מצוות ישוב ארץ ישראל מותר לבטוח בה'!]

היסורים שלפני הגאולה נועדו (בין היתר) לחזק בנו את אהבת ארץ ישראל, לנסות את עם ישראל האם הוא חזק באמונתו בהבטחת ה' שארץ ישראל שייכת לו, ולכן חובה על כל מי שיכול להרבות אמונה, כנגד הדיבורים של פוליטיקאים חלשים ומחלישים שאנו מרבים לשמוע בשנים האחרונות.

ראה את דברי ר' יהודה הלוי (ספר הכוזרי מאמר שני, כד) על הבית השני: "כי העניין האלוקי עמד לחול עליהם כבראשונה אלו נענו כולם לקריאה ושבו לארץ ישראל בנפש חפצה". ומי יודע אם הגאולה לא מתעכבת בגלל שחלק גדול מהעם עודנו בחוץ לארץ. [כל יהודי שיעלה לארץ בימים אלו יקרב את הגאולה, יוסיף נחת רוח לריבונו של עולם ויוסיף זכויות לעצמו ולעם ישראל].

המצב בזמננו מתאים לדברי המדרש: "לאוהבי ולשומרי מצוותי – רבי נתן אומר אלו ישראל שיושבים בארץ ישראל ונותנים נפשם על המצוות. מה לך יוצא ליהרג? שמלתי את בני ישראל! מה לך יוצא לישרף? על שקראתי בתורה! מה לך יוצא ליצלב? על שאכלתי המצה! מה לך לוקה? על שנטלתי לולב! ואומר: 'אשר הוכיתי בית מאהבי' – [מכות אלו גרמו לי ליאהב לאבי שבשמים].

כל טוב.



כתבות נוספות